EN

12.02.2024, 15:53 Wersja do druku

Warszawa. Pokazy „Matki i dziecka” w CSW Zamek Ujazdowski

Sztuka „Matka i dziecko” Jonna Fosse w reżyserii Adama Sajnuka z Teatru WARSawy już w tym tygodniu CSW Zamek Ujazdowski.

fot. Sara Niedźwiecka/ proj. Rafał Meszka

Sztuka tegorocznego noblisty w reżyserii Adama Sajnuka to opowieść o niełatwym życiu matki, która nie chciała zatrzymać się na zapadłej prowincji, nawet kosztem pozostawienia swojego dziecka. Była wtedy jeszcze tak młoda…

Po latach zadaje pytania, ale nie jest gotowa wysłuchać odpowiedzi, próbuje wytłumaczyć się ze swoich wyborów, ale nie potrafi znaleźć wspólnego języka ze swoim synem. Mimo prób komunikacji, wciąż pozostaje między nimi luka, rozdarta więzami krwi, a jednocześnie daleka, poróżniona i psychicznie uszkodzona, tak jakby wyborem sprzed lat od siebie oddalona, lecz nadal silnie związaną.

Czy zdołają się wzajemnie wspierać, zbliżyć się do siebie i pokonać swoje traumy?

Miłość kontra życiowa kariera, chłód uczuć i pozorny wybór samotności - to opowieść o skomplikowanych relacjach, które próbują się połączyć pomimo przeciwności losu. 

„Matka i dziecko” 

Jon Fosse (Literacka Nagroda Nobla 2023)  

reż. Adam Sajnuk 

spektakl Teatru WARSawy w CSW Zamek Ujazdowski, budynek Laboratorium 

16, 17, 18 i 29 lutego, godz. 19.00

BILETY: https://teatrwarsawy.pl/spektakl/matka-i-dziecko

RECENZJE:

"Czy bywają takie rany, które nigdy się nie zabliźnią? Co tak naprawdę znaczą więzy krwi? Dlaczego często nie potrafimy poruszać trudnych tematów z najbliższymi? Kto w relacji rodzic – dziecko jest często tym dorosłym, a kto dzieckiem? Podobne pytania można byłoby mnożyć długo. Wirtuozerski aktorski koncert Kamilli Baar w roli rozedrganej, niedojrzałej, pijanej, paplającej, niesłuchającej matki i Macieja Czerklańskiego, wciąż jeszcze studenta Akademii Teatralnej, kreującego postać chłodnego, skrytego, milczącego lub odpowiadającego jedynie monosylabami syna, zapadają na długo w pamięć dzięki przyciągającemu uwagę skontrastowaniu postaci, między którymi, w dialogu pełnym niedopowiedzeń i pauz, nieprzerwanie rośnie napięcie."

Zuzanna Liszewska-Soloch, Teatrologia

"Nie sposób wyjść z tego spektaklu bez refleksji. Jakiej? W zależności od tego, jakich wyborów w życiu sami dokonaliśmy i jakie mamy relacje z rodzicami – będą one różne."

Paulina Sygnatowicz, Teatr dla Wszystkich

"Tak więc poprzeczka zawisła bardzo wysoko! Ale Adam Sajnuk lubi chyba takie wyzwania, a oprócz tego nie unika tematów trudnych, kontrowersyjnych, czasami wręcz traumatycznych, takich jak ten poruszany w tej sztuce."

Krzysztof Stopczyk, Okiem Obserwatora

"Jedno z najgłębszych uczuć łączących ludzkie istoty prezentuje norweski dramaturg, laureat literackiego Nobla 2023, na scenie stołecznego teatru. Spektakl charakteryzuje wirtuozowska gra aktorów, Kamilli Baar i Macieja Czerklańskiego, ale w przebiegu akcji widać też sprawną rękę reżysera."

Bronisław Tumiłowicz, „Przegląd”

"Doświadczenie aktorskie Baar i wrażliwość oraz mądre poprowadzenie postaci przez Czerklańskiego budzą zachwyt. Sajnuk – dzięki nim i wspólnie z nimi – stworzył spektakl, który się zapamiętuje."

Notatnik Kulturalny

"Dramat Jona Fossego, laureata nagrody Nobla 2023, dotyka tematów uniwersalnych. To z nim spotkanie, spektakl Adama Sajnuka, intensywne, niezwykle emocjonalne, psychologicznie i społecznie ważne, uzmysławia, jak łatwo można usunąć drugiego człowieka- nawet tego krew z krwi, kość z kości, zakładamy, że nową wersję lepszego a może nawet najlepszego siebie, czyli dziecko- z własnego życia i niekoniecznie chodzi o usunięcie ciąży. Wystarczy wyjechać, zerwać kontakt, odciąć się. Jakby ta najgłębiej zakodowana obecność miłości, przynależności w sercu, pamięci, genach, więzi mogła być do cna wymazana. Co z tego wynika, jakie są tego skutki, warto się przekonać w Teatrze WARSawy."

Ewa Bąk

"...ich wspólny sukces wspomagany jest różnymi zabiegami reżyserskimi, wizualnymi i słuchowymi. Mamy tutaj Gesamtkunstwerk w swej pełnej postaci, bo udało się na niewielkiej przestrzeni i skromnymi środkami dokonać zespolenia różnych sztuk: słowa sączonego powoli, teatralnej muzyki, efektów wizualnych, nawet tańca i jeszcze kilku innych czynników."

Joanna Tumiłowicz

Źródło:

Materiał nadesłany