EN

6.09.2024, 12:01 Wersja do druku

Warszawa. Opera Narodowa otwiera sezon 2024/25 w Dubai Opera

Opera Aida i balet Giselle – te dwa tytuły otworzą sezon 2024/25 w Dubai Opera. Dodatkowo orkiestra TW-ON wykona IX Symfonię Beethovena podczas koncertu z Dubajskim Chórem Festiwalowym. To ogromne przedsięwzięcie logistyczne, do którego teatr przygotowywał się przez ostatnie miesiące.

fot. Ewa Krasucka

Do Dubaju z naszego Teatru uda się ponad 300 osób w 8 grupach transferowych. Pierwsi pracownicy wylecą już w najbliższą niedzielę 8 września – to ekipa techniczna sceny, która odpowiedzialna jest za montaż scenografii do Aidy (spektakle 13, 14 i 15 września). Scena  Dubai Opera mniejsza jest od naszej; oznacza to, że pracownie TW-ON dostosować musiały elementy scenografii do innych wymiarów. Niektóre kostiumy również musiały zostać przerobione, w tym przypadku chodziło o kontekst kulturowy: do strojów tancerek świątynnych z Aidy doszyto dodatkowy materiał, aby zakryć ramiona i brzuchy kobiet.

Scenografia i kostiumy w olbrzymich kontenerach (ponad 12 m długości i 20 ton załadunku) płynęły do Dubaju przez ostatnie dwa miesiące. Co ciekawe, 9 z 10 kontenerów zajął załadunek Aidy, a tylko 1 Giselle.

Do głównych, wymagających partii w Aidzie (tytułowa, Amneris, Radames, Ramfis, Amonasro) zatrudniono dwie obsady, w klasycznej Giselle (spektakle 18, 19, 20 i 21[x2] września) w głównych rolach dubajska publiczność zobaczy trzy obsady artystów Polskiego Baletu Narodowego (łącznie ok. 70 tancerzy i tancerek).

Artyści wraz z ponad 90-osobowom orkiestrą TW-ON i ok. 70-osobowym chórem wystąpią pod batutą Patricka Fournillier.
22 września, nasza orkiestra wraz z Dubajskim Chórem Festiwalowym wykona legendarną IX Symfonię Ludwiga van Beethovena, upamiętniając 200. rocznicę powstania dzieła.

To nie pierwszy raz, kiedy otrzymaliśmy zaproszenie od Dubai Opera. W 2018 roku udaliśmy się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich z Onieginem Czajkowskiego i Aidą. Otwarty w 2016 roku budynek zaprojektowany został przez Duńczyka Janusa Rostocka (na wzór dhow – tradycyjnej łodzi arabskiej), który jest w stanie pomieścić na widowni 2000 osób. Opera jest aktualnie najważniejszym centrum sztuk na Środkowym Wschodzie, przyjeżdżają tu artyści oraz zespoły z całego świata, pokazując gościnnie spektakle teatralne, baletowe, operowe czy musicalowe, odbywają się tu koncerty muzyki klasycznej, wystawy, pokazy mody, konferencje i inne eventy.

AIDA

REALIZATORZY:
Dyrygent: Patrick Fournillier
Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł: Roberto Laganà Manoli
Przygotowanie chóru: Mirosław Janowski
Choreografia: Emil Wesołowski

OBSADA:
Aida: Marigona Qerkezi (13,15/09), Oxana Nosatova (14/09)
Amneris: Agnieszka Rehlis (13,15/09), Monika Ledzion (14/09)
Radames: Hovhannes Ayvazyan (13,15/09), Milen Bozhkov (14/09)
Amonastro: Andrzej Dobber (13,15/09), Stepan Drobit (14/09)
Ramfis: Iura Maimescu (13,15/09), Remigiusz Łukomski (14/09)
Faraon: Bartosz Kieszkowski
Kapłan: Katarzyna Trylnik
Posłaniec: Piotr Maciejowski

GISELLE

REALIZATORZY:
Choreografia: Jean Coralli, Jules Perrot
Realizacja baletu: Maina Gielgud
Dyrygent: Patrick Fournillier
Scenografia i kostiumy: Andrzej Kreutz Majewski
Adaptacja projektów scenografii: Małgorzata Szabłowska
Adaptacja projektów kostiumów: Katarzyna Rott

OBSADA:
Giselle: Chinara Alizade, Jaeeun Jung, Mai Kageyama
Książę Albert Śląski: Vladimir Yaroshenko, Ryota Kitai, Marco Juusela
Mirta: Natalia Pasiut, Hannah Cho, Yana Shtanhei
Hilarion: Kristóf Szabó, Paweł Koncewoj, Adam Huczka
Książę Kurlandii: Łukasz Tużnik
Batylda: Irina Wasilewska, Oliwia Górecka,
Berta: Marta Fiedler
Pas de deux wiejskie: Mai Kageyama, Laurence Elliott, Yume Okano, Diogo de Oliveira, Aoi Choji, Kasper Górczak
Wilfryd: Gregor Giselbrecht, Tomasz Fabiański
Willida 1: Aoi Choji, Mar Bonet Sans, Yume Okano
Willida 2: Aneta Zbrzeźniak, Paulina Magier, Nika Afonina

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne