Warszawski Nowy Teatr otwiera scenę plenerową. W nadchodzący weekend (15 i 16 maja, 20:00) zagra Jeden Gest Wojtka Ziemilskiego. Dokładnie tydzień później (21 i 22 maja, 20:00) zaprasza na historię Henrietty Lacks wyreżyserowaną przez Annę Smolar.
Inne aktualności
- Warszawa. Maja Kleczewska nową dyrektorką Teatru Powszechnego 24.01.2025 19:49
- Bydgoszcz. „Madagaskar – musicalowa przygoda” w Teatrze Kameralnym 24.01.2025 16:33
- Poznań. Luty 2025 w Teatrze Wielkim 24.01.2025 16:03
- Wrocław. Premiera płyty z utworami Józefa Elsnera 24.01.2025 15:45
- Warszawa. W lutym premiera „Wiśniowego sadu” w Teatrze Powszechnym 24.01.2025 15:22
- Warszawa. Premiera singla z najnowszej płyty Spanish Night 24.01.2025 15:11
- Łódź. „Mroczne perwersje codzienności” po raz 150. w Teatrze im. Stefana Jaracza 24.01.2025 15:08
- Warszawa. V edycja „Dramatopisania”. Konkurs dla teatrów 24.01.2025 14:07
- Wrocław. W marcu dodatkowe spektakle baletu „Królowa Śniegu” 24.01.2025 13:51
- Warszawa. Dyskusja o przyszłości Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 24.01.2025 13:40
- Białystok. Teatr Dramatyczny z dotacją Ministra na promocję kultury polskiej za granicą 24.01.2025 13:26
- Warszawa. Poznaj cyfrowe archiwum Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ 24.01.2025 12:43
- Warszawa. Sinfonia Varsovia na festiwalach w Nantes i Kraju Loary 24.01.2025 12:21
- Kraj. Nowa wersja „Aidy” już 25 stycznia na żywo w kinach. W rolach głównych Angel Blue i Piotr Beczała 24.01.2025 12:20
15.05, 16.05 | 20:00
Jeden gest
Wojtek Ziemilski
Powiem wam, co mnie fascynuje: że nie potrafię o tym mówić. Moje słowa okazują się nieporadne, niezdarne. Język, którego używam, wydaje mi się nieadekwatny do mówienia o językach migowych i ogólniej, o świecie Głuchych.
Jeden gest to rzecz o językach migowych. To spektakl o porozumiewaniu się ze światem – światem słyszących i światem innych Głuchych. Interesuje mnie tu komunikacja - przekazywanie (i wytwarzanie, przetwarzanie) wiedzy, emocji, kultury. Jeśli język określa rzeczywistość (Granice mojego języka są granicami mojego świata, jak to opisuje Wittgenstein), to czego możemy dowiedzieć się o świecie z języków Głuchych? Co w ich doświadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co – wyjątkowe? (I jakim cudem nikt z moich przyjaciół nie ma Głuchych przyjaciół?)
Reżyseria: Wojtek Ziemilski
Scenografia, współpraca reżyserska: Wojtek Pustoła
Reżyseria świateł: Artur Sienicki
Muzyka: Aleksander Żurowski
Kostiumy: Krystian Jarnuszkiewicz
Inspicjentka: Marta Śmierzchalska
Asystentka reżysera: Joanna Niemirska
Konsultacje: Katarzyna Głozak
Tłumaczenie: Katarzyna Głozak, Joanna Ciesielska
Występują: Marta Abramczyk, Jolanta Sadłowska, Pavel Sosinski, Adam Stoyanov
Spektakl prezentowany w wersji plenerowej na placu przed teatrem.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia:
I pula dostępna online na bilety.nowyteatr.org od 11:00 do 15:00
II pula dostępna w kasie teatru od 15:00.
Czas trwania spektaklu: 1 godzina
21.05, 22.05 | 20:00
Henrietta Lacks
Anna Smolar
Anonimowa bohaterka czy ofiara medycyny? Czarnoskóra kobieta wykorzystana do badań naukowych czy jedna z nieuleczalnie chorych pacjentek, której komórki, pobrane do prowadzenia eksperymentów naukowych, okazały się jako pierwsze w historii nauki zdolne do nieśmiertelnego wysiłku?
To było w roku 1951 w Baltimore. 31-letnia Henrietta zachorowała na raka macicy, zmarła po kilku miesiącach nieefektywnego leczenia. Nie wiedziała o tym, że pobrano jej komórki, które okazały się zdolne do namnażania. Nie dowiedziała się o komórkach HeLa i emocjach, jakie wzbudziły w naukowcach. Osierociła piątkę dzieci, które nie dostały żadnego wsparcia, a nielojalni lekarze zbili na niej kapitał symboliczny i/lub materialny. To melodramat godny hollywoodzkiego kina. Ale czy nie lepiej spojrzeć na historię Henrietty Lacks z perspektywy wspólnej i na chłodno zastanowić się nad sprawą własności komórek? Czy postęp nauki byłby możliwy, gdybyśmy mieli prawo żądać rekompensaty finansowej za oddane tkanki? Czy powstałby cennik komórek? Ile kosztowałyby te zdrowe, a ile zrakowaciałe? Które z nich są cenniejsze? Otwierają się też wątpliwości dotyczące demokratyczności postępu medycyny. Kto na nim zarabia i kto na nim korzysta? Historia Henrietty i komórek HeLa napina bardzo wiele tematów i nie daje żadnych odpowiedzi. Staje się grą z sumieniem, doświadczeniem i przeświadczeniem. A tymczasem gdzieś tam nasze komórki pobrane rutynowo podczas badań, prowadzą już swoje własne życie. Czy tęsknisz za nimi?
Scenariusz: Anna Smolar, Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski
Reżyseria: Anna Smolar
Współpraca dramaturgiczna: Piotr Gruszczyński
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka i opracowanie muzyczne: Natalia Fiedorczuk-Cieślak
Światła: Rafał Paradowski
Ruch: Jan Sobolewski & ensemble
Fryzury: Marek Nowak
Koprodukcja: Nowy Teatr i Centrum Nauki Kopernik
Partner spektaklu: Fundacja Onkocafe – Razem Lepiej
Spektakl prezentowany w wersji plenerowej na placu przed teatrem.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia:
I pula dostępna online na bilety.nowyteatr.org od 11:00 do 15:00
II pula dostępna w kasie teatru od 15:00.
Czas trwania spektaklu: 1 godzina