EN

27.12.2021, 15:31 Wersja do druku

Warszawa. Monodram cyrkowy "Mamałyga" w Instytucie Teatralnym

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 16 stycznia na pokaz przedpremierowy (godz. 17.00) i premierę (godz. 20.00) monodramu cyrkowego „Mamałyga” w reżyserii Joanny Zdrady. Bilety w cenie 25 i 20 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

fot. Bartosz Piotrowski/ proj. Wacław Marat

Monodram cyrkowy „Mamałyga” łączy w sobie elementy teatru i sztuki cyrkowej. Inspiracją dla powstania spektaklu była powieść Aglaji Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. Bohaterką i narratorką tekstu jest mieszkająca w Szwajcarii dziewczynka, wychowana w rodzinie imigrantów z Rumunii. Jej rodzice są cyrkowcami – mama akrobatką wiszącą za włosy u kopuły cyrku, a ojciec klaunem.

Zakorzeniona w biografii autorki powieści osobista historia staje się pretekstem do fantasmagorycznej podróży przez świat widziany z perspektywy nieograniczonej dziecięcej wyobraźni. „Cyrk jest zawsze za granicą” – mówi dziewczynka. Granic jest w tej opowieści wiele: tych dosłownych, wskazujących granice krajów czy kontynentów, ale także umownych, przenoszących w różne ustroje polityczne i społeczne, wyznaczających ludzkie możliwości (nieustanne balansowanie cyrkowców na granicy ryzyka) czy granice dobrego smaku (cyrkowy kamp i kicz).

Przestrzeń cyrku to uniwersum: świat w świecie, w którym panują zintensyfikowane relacje międzyludzkie; arena silnych wrażeń i emocji, gdzie piękno i okrucieństwo to dwie strony tej samej karty. Tożsamość dziecka wyrastającego w barwnym, ale i niepokojącym świecie jest wielowarstwowym palimpsestem. Na tworzoną w odbiciu relacji z bliskimi osobowość bohaterki składają się ślady miłości i krzywd zadanych przez członków rodziny. Namacalność śmierci, z którą stykają się na co dzień cyrkowcy, każe szukać sposobu oswajania strachu. Receptą na przetrwanie w rzeczywistości pełnej dziecięcych niepokojów i traum staje się sztuka, a opowiadana bohaterce przez siostrę bajka o dziecku gotującym się w mamałydze rozbudza fantazję, która pozwala zapomnieć o lęku i samotności.

Bilety na pokaz dostępne są na stronie Instytutu Teatralnego oraz w serwisie GoOut.net cenach 25 (normalny) i 20 zł (ulgowy).

Teatralny wymiar cyrku oraz cyrkowość w teatrze stanowią dla twórczyń spektaklu – cyrkówki Sabiny Drąg i reżyserki teatralnej Joanny Zdrady – przestrzeń eksperymentu. Transgresyjność obu dyscyplin staje się impulsem do poszukiwań nowych form i środków wyrazu.

Występuje: Sabina Drąg

Scenariusz, reżyseria, scenografia i kostiumy: Joanna Zdrada

Tłumaczenie: Alicja Rosenau

Muzyka: Miłosz Sienkiewicz

Animacje video: Agnieszka Głód i Wacław Marat

Produkcja: Joanna Zdrada & Sabina Drąg

Autor plakatu: Wacław Marat

Fotografia na plakacie: Bartosz Piotrowski

Spektakl powstał dzięki wsparciu Ambasady Szwajcarii w Polsce.

Wykorzystano w nim fragmenty filmów pochodzących z prywatnego archiwum Jensa Nielsena.

Aglaja Veteranyi: Warum das Kind in der Polenta kocht © 2013 by DVA Verlag München, an imprint of Penguin Random House Verlagsgruppe GmbH

Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w IT dyscypliną sanitarną.

***

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.

UWAGA! Do limitu nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19, pod warunkiem okazania przez te osoby unijnego certyfikatu, negatywnego wyniku testu lub zaświadczenia o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19. Prosimy o okazywanie wymienionych wyżej dokumentów przy sprawdzaniu zaproszeń i biletów przez pracowniczki i pracowników Biura Obsługi Widowni.

Źródło:

Materiał własny