Instytut Teatralny zaprasza 15 listopada o godz. 19.00 na 40-lecie monodramu „Księga Hioba” w reż. Bohdana Cybulskiego. Na scenie wystąpi Stanisława Celińska. Bilety w cenie 30zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Inne aktualności
- Warszawa. Teatr Pijana Sypialnia w Teatrze Współczesnym 05.11.2024 14:30
- Warszawa. H. Wróblewska o współKongresie Kultury: chcemy wspólnie budować politykę i strategię kulturalną 05.11.2024 14:24
- Lublin. Premiera monodramu o Juliuszu Osterwie w Ośrodku Brama Grodzka - Teatr NN 05.11.2024 14:23
- Łódź. „Brzydkie kaczątko” Teatru Pinokio dostępne dla osób o specjalnych potrzebach 05.11.2024 13:57
- Kraków. Teatr Nowy Proxima zaprasza na konkurs finalistów konkursu piosenki „Oblicza Kory” 05.11.2024 13:27
- Kraków. Elżbieta Zającówna spocznie na cmentarzu Grębałów 05.11.2024 13:15
- Szczecin. Opera na Zamku szuka nowego dyrektora 05.11.2024 12:57
- Kraków. Teatr Słowackiego i Kuratorium Oświaty we wspólnym projekcie 05.11.2024 12:40
- Warszawa. Fundacja Obserwatorium realizuje projekt dla środowiska teatrów w Polsce 05.11.2024 12:28
- Kraków. Teatr Nowy Proxima przygotowuje kolejną premierę teatru tańca 05.11.2024 12:26
- Poznań. Koncert Marszałkowski z okazji Narodowego Święta Niepodległości w Wielkim 05.11.2024 12:25
- Szczecin. Opera na Zamku wznawia „Króla Rogera” 05.11.2024 12:16
- Słupsk. VI Międzynarodowy Konkurs Literackiej Twórczości Młodzieży „Witkacy. Napisane dzisiaj" 05.11.2024 12:12
- Bydgoszcz. Trzynaścioro uhonorowanych z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki 05.11.2024 11:24
Ten rok z cyklem „Mono w Instytucie” zamykamy wyjątkowym wydarzeniem – specjalnym pokazem monodramu „Księga Hioba” w wykonaniu Stanisławy Celińskiej, który w tym roku obchodzi swoje 40-lecie. Rok 2024 jest również rokiem jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej naszej Gościni.
Monodram „Księga Hioba” miał swoją premierę jesienią 1984 roku w Piwnicy Wandy Warskiej w Warszawie, wtedy pod tytułem „De Profundis” („Z otchłani”). Premiera zbiegła się z pogrzebem księdza Jerzego Popiełuszki. Spektakl był odbierany jako misterium, po zakończeniu którego publiczność wstawała i zamiast klaskać, przez długie minuty trwała w milczeniu.
Teresa Krzemień, recenzentka „Tu i teraz”, pisała wtedy: „Celińska daje koncert wielkiej klasy, nie naruszając prywatności tych wyzwań, ich człowieczej miary. „De Profundis” to hymn na cześć nadziei: Hiob wierzy do końca, mimo załamań, że Bóg wie, co robi, zsyłając na niego same klęski. Sensem tej opowieści jest wiara mimo rozpaczy, posłuszeństwo mimo buntu, hartowanie poprzez cierpienie”. Sama Aktorka, jeszcze kilka lat temu, wspominała: „W „De Profundis” dotknęłam wielkiego tematu. Osiągnęłam szczyt, który może dać literatura i teatr”.
W 1985 roku spektakl otrzymał nagrodę na 20. Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Szczecinie za „szlachetną formę poetyckiej interpretacji poezji”. Uzasadnienie przyznanej wtedy nagrody pozostaje po dziś dzień kluczem do interpretacji tego wyjątkowego spektaklu.
Aktorstwo Stanisławy Celińskiej, jego prostota i uczciwość, zachwyca kolejne pokolenia widzów. Powściągliwość intonacji, krzyków, szeptów i gestów, pozwala na czas trwania spektaklu i długo po jego zakończeniu, wybrać się w podróż z Hiobem i przewartościować własne cierpienie w nadzieję, tak bardzo nam wszystkim zawsze potrzebną.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Twórcami, które poprowadzi Mateusz Nowak – kurator cyklu.
„Księga Hioba”
na podstawie fragmentów Starego Testamentu w tłumaczeniu Czesława Miłosza oraz „Pieśni” i „Trenów” Jana Kochanowskiego
reżyseria: Bohdan Cybulski
wykonanie: Stanisława Celińska
muzyka, akompaniament: Tomasz Bajerski
premiera: 1984 rok, Piwnica Wandy Warskiej w Warszawie
Stanisława Celińska – jedna z najwybitniejszych i najbardziej znanych polskich aktorek. Współpracowała z czołówką polskich reżyserów i reżyserek: Erwin Axer, Zygmunt Hübner, Jerzy Kreczmar, Olga Lipińska, Andrzej Wajda, Krzysztof Warlikowski i in. Za swe role teatralne uhonorowana m.in.: Feliksem Warszawskim, Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry”, Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza, Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, Nagrodą im. Ireny Solskiej, Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Rozpoczęty w 2022 roku cykl „Mono w Instytucie” postawił sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. Dotychczas zaprezentowane zostały jednoosobowe formy teatralne w wykonaniu Stanisławy Celińskiej, Lidii Danylczuk (UKR), Ireny Jun, Mai Komorowskiej, Gabrieli Muskały, Agnieszki Przepiórskiej, Joanny Szczepkowskiej, Julii Wyszyńskiej, Ziuty Zającówny, Jowity Budnik, Jarosława Gajewskiego, Doroty Landowskiej, Anny Seniuk, Jana Peszka, Wiesława Komasy, Karoliny Sadowskiej, Anny Skubik-Sigali i Katarzyny Siergiej. Monodram jest formą teatralną, dla której łączność pomiędzy widownią a aktorką czy aktorem jest niezwykle ważna, jeśli nie najważniejsza.
Po każdym monodramie odbędzie się rozmowa z twórcami prowadzona przez kuratora cyklu – Mateusza Nowaka.