Zbliża się koniec października. Teatr Druga Strefa zaprasza na jesienne wieczory na warszawskim Mokotowie.
W najbliższy czwartek, 26 października odbędzie się pokaz spektakl CZKAWKA - to wyjątkowa okazja, żeby zobaczyć spektakl na #sceniewpiwnicy. W piątek - 27 października - zapraszamy do spotkania ze sztuką performansu w nurcie Live Art, a to dzięki Annie Paszek w WIENER BLUMEN (Wiedeńskie Kwiaty).
Na naszych widzów przed każdym spektaklem, od godziny 16.00, będzie również czekała wystawa malarstwa Izabelli Kloch DRUGA STREFA!
Październik zakończymy pokazem docenionego przez krytyków i publiczność monodramu JA, CÓRKA RASPUTINA w wykonaniu wybitnej, polskiej aktorki Marzeny Trybały. Spektakl zostanie pokazany w Divadlo Kontra w Nowej Wsi Spiskiej na Słowacji, 30 października o godzinie 19.00.
CZKAWKA | tragikomedia
26 października, 19.00
Przyszedł samotny mężczyzna do samotnego mężczyzny.
Wśród samotności, strachu, zabobonów i alkoholu może powstać wiele historii. Może też dojść do zjawisk niewytłumaczalnych i tak dziwnych, że jedynym rozwiązaniem jest urok lub klątwa. Jedną z takich historii jest właśnie spektakl pt. „Czkawka”. Z pozoru całość wygląda dość niewinnie. Ot dwóch samotnych mężczyzn spotyka się, by porozmawiać o życiu przy butelce. Jednak do tego wszystkiego dochodzi ONA. Ta, która na co dzień jest spokojna i cicha. Ta sama, na którą nawet odrobina alkoholu działa jak zapalnik. Choć przy piwie lub czerwonym winie zachowuje kulturę i fason, to po wódce staje się wulgarna, agresywna i wyszydzająca mężczyzn.
Czy pułkownik rezerwy i patriota Fiodor będzie w stanie rozwiązać problem pracownika naukowego i etnografa Siergieja? Czy będą w stanie znaleźć przyczynę, dlaczego ONA zdecydowała się nawiedzić właśnie naukowca? A może dojdą do wniosków, które nikomu nie przyszłyby na myśl?
Te i wiele więcej pytań znajdą swoją odpowiedź już niedługo. A to dzięki temu, że po czterech latach na deski naszego teatru wróciła tragikomedia Vladimira Zujeva w tłumaczeniu Bożeny Majorczyk pod tytułem CZKAWKA. Na scenie wystąpią niezawodni Piotr Duda jako Fiodor oraz Grzegorz Sierzputowski jako Siergiej. A wszystko to w fenomenalnej koncepcji, reżyserii i oprawie, za którą odpowiada Sylwester Biraga.
Prapremiera - maj 2014 | Wznowienie - październik 2020
#scenawpiwnicy
Czas trwania 75 minut | Kategoria wiekowa 18+
WIENER BLUMEN | performance Anny Paszek
27 października, 19.00
„Wiener Blumen” został pomyślany jako performance, który nawiązuje do atmosfery powojennego Wiednia i próbuje pomieścić na scenie różne, pozornie sprzeczne ze sobą jakości, tamtego okresu. Tytuł jest wariacją na temat piosenki Marleny Dietrich pod polskim tytułem: „Gdzie są kwiaty z tamtych lat?”. Jest również nawiązaniem do chabrów (niem. "Kornblumen") - kwiatów o skomplikowanej przeszłości. Przedmiotem performance’u jest próba bliższego przyjrzenia się mechanizmom władzy, a także cykliczności historii. Jak daleka dzieli nas droga od roli ofiary do roli kata i odwrotnie? Spektakl nawiązuje między innymi do motywów z filmu „Nocny portier” w reżyserii Liliany Cavani, którego akcja rozgrywa się w Wiedniu w latach 50-tych, postaci ikonicznej artystki Marleny Dietrich, oraz tekstów austriackiego pisarza Thomasa Bernharda.
Anna Paszek urodzona w 1983 r. Artystka live art, performerka, absolwentka MA Live Art na QMUL w Londynie, uczestniczka licznych międzynarodowych warsztatów i estiwali, z wykształcenia lingwistka i adwokatka. Entuzjastka nowych technologii. W ramach praktyki artystycznej zajmuje się zagadnieniami wspólnotowości, sprawiedliwości, systemów władzy i kontroli, w szczególności, w jaki sposób oddziałują na grupy słabsze. W pracy z ciałem wykorzystuje przede wszystkim tekst, głos i storytelling. Określa siebie jako feministkę nieoczywistą w przestrzeniach, które nie uchodzą za feministyczne, mama Idy.
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
JA, CÓRKA RASPUTINA | monodram
30 października, 19.00 w Teatrze Divadlo Kontra (Słowacja)
Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje nam możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.
Z recenzji
Jeżeli możecie, biegnijcie do Drugiej Strefy, do Teatru Druga Strefa, na monodram Marzeny Trybały, „Ja, córka Rasputina” w reżyserii Sylwestra Biragi. Trybała gra wspaniale. Wyciska ze sztuki Rafaela Akopdżaniana tyle, ile się da. Wulgarna i subtelna. Nie da się tego pogodzić? Zobaczcie Trybałę. Potrafi.
Łukasz Maciejewski / aict.art.pl
W “Rasputinie” przeniosły się akcenty, z głównego tematu sztuki - przekleństwa życia z piętnem ojca o złej sławie i odpowiedzialności dzieci za winy swych ojców na problem historycznej odpowiedzialności mocarstwa światowego za czyny swych władców i koszmaru ucieczki przed złem.
Aleksandra Pieterwas / Stolica
Maria Rasputina, w wykonaniu Marzeny Trybały to kobieta pogodzona. Nie ma w niej goryczy a sentymentu jest w sam raz. Nie ma w niej nienawiści ani zbytniej przesady. Marzena Trybała pięknie przedstawiła nam Marię akceptującą swój los, pomimo dramatycznych wydarzeń jakich doświadczyła w związku ze stygmatem nazwiska jakie nosiła.
MaGa / Notatnik kulturalny
Autor: Rafael Akobdżanian
Tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska
Wykonanie: Marzena Trybała
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
Plakat: Jan Wawrynkiewicz
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 31 marca 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu ZASP oraz Miasta st. Warszawa
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
DRUGA STREFA | Izabella Kloch - wystawa malarstwa
26/27 października 16.00 - 19.00
O wystawie
Nie centrum, nie peryferie, nie środek?
Swoboda, niezależność, podmiotowość, wolność….
Druga strefa.
To ten obszar jest miejscem mojej malarskiej roboty.
DRUGA STREFA to tytuł, które spina w całość moje prace od 2020 roku.
Obraz jest dla mnie czymś więcej niż podobrazie pokryte farbami. Inspiracją są chwile/momenty/kadry. Napotykana rzeczywistość układa się we wzór warty utrwalenia na płótnie. Na początku to ja ustawiam całą robotę (kompozycja, wybór tonacji itd.), ale najbardziej kocham ten moment, kiedy obraz przejmuje rządy. Gdy zaczynam pracę widzę, że moje decyzje malarskie nie są przypadkowe. Obrazy stają ucieleśnieniem mojego wewnętrznego kosmosu, na który składają się wiedza, doświadczenie, emocje, estetyczne zachwyty, wszystkie lektury, obejrzane filmy, widziane obrazy, wyzwania, marzenia, opowieści ludzi i o ludziach…… Mogłabym pisać, ale praca malarska ma przewagę – tutaj mogę wyrazić się na „jednej kartce”. Obrazy na wystawie układają się w kilka cykli: martwa natura / natura martwa, widok z okna, pejzaż, ruch, ludzie w codzienności.
O mnie
Malarstwo pojawiło się w dojrzałym okresie mojego życia. Intensywnie rozwijam swój talent od 2016 roku w: pracowniach Magazynu Sztuk w Ośrodku Kultury Ochota, w ASP w Warszawie w ramach projektu „Akademia otwarta - dorośli do sztuki” w latach 2019-2021 (pod okiem dr Przemysława Klimka, dr Pawła Nocunia i dr Michała Szuszkiewicza). 2019 - kurs Fundacji Animacja w dziedzinie grafiki cyfrowej. 2022/2023 – studia podyplomowe, malarstwo, UMCS 2023, - zajęcia w pracowni malarskiej prof. Elżbiety Baneckiej w ramach Fundacji Rozwoju i Promocji Sztuk Pięknych ‘iki”. Należę do Warszawskiego Stowarzyszenia Plastyków.
Wystawa malarstwa Izabelli Kloch
Kurator Sylwester Biraga
Projekt #kreatwnaWarszawa
Wstęp wolny, ale można wesprzeć naszą działalność kupując bilet - cegiełkę.
Wystawa potrwa do 10 listopada 2023.
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto st. Warszawa.