EN

23.10.2024, 16:04 Wersja do druku

Warszawa. Koncertowa wersja „L’Orfeo” na 12. Festiwalu Oper Barokowych

W Warszawskiej Operze Kameralnej trwa XII Festiwal Oper Barokowych. Po entuzjastycznie przyjętej premierze „Juliusza Cezara” Georga Friedricha Haendla i wznowieniu „Dydony i Eneasza” Henry’ego Purcella, czeka kolejna muzyczna uczta: „L’Orfeo” Claudia Monteverdiego – w wersji koncertowej.

fot. mat. Warszawskiej Opery Kameralnej

Bez tego tytułu trudno wyobrazić sobie repertuar teatru operowego skoncentrowanego na muzyce dawnej. Opera o mitycznym pierwszym śpiewaku, opera będąca symbolem narodzin nowego gatunku muzycznego w XVII wieku, opera stanowiąca o jego jakości i tożsamości.

Akcja „Orfeusza” umieszczona jest w pasterskim krajobrazie (I, II i V akt) i w krainie zmarłych (III i IV); a całość otwiera śpiew Muzyki. W pierwszym akcie pasterze świętują wesele Orfeusza i Eurydyki. W drugim szczęście śpiewaka przerywa wiadomość o śmierci ukochanej. W trzecim prowadzony przez Nadzieję Orfeusz dociera do bram Hadesu i usypia (!) śpiewem Charona. W czwartym Pluton, za namową Prozerpiny, oddaje Orfeuszowi Eurydykę, stawiając brzemienny w skutkach warunek. I ostatni akt: Orfeusz chwali śpiewem ukochaną, wyrzeka się wszelkiej miłości, ale „niebieski ojciec” Apollo wzywa go do umiarkowania i zabiera z sobą, by z nieboskłonu przyglądał się Eurydyce.

Ten muzyczny cud z 1607 roku zaprezentują wspaniali śpiewacy: Krystian Krzeszowiak (Orfeusz), Dorota Szczepańska (Eurydyka), Agata Zubel (La Musica), Aleksandra Szmyd (Messaggera), Joanna Motulewicz (Speranza, Ninfa), Artur Janda (Caronte, Plutone, Spirito), Urszula Kryger (Proserpina), Rafał Tomkiewicz (Pastore I, Eco), Zbigniew Malak (Pastore II, Spirito II, Apollo), Aleksander Kunach (Pastore III, Spirito III). Usłyszymy oczywiście Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Orkiestrę Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV), przy pulpicie dyrygenckim – maestro Adam Banaszak. Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego, 29 października (godz. 19.00). Koncert będzie retransmitowany przez Program II Polskiego Radia.

Pełny program trwającego jeszcze miesiąc XII Festiwalu Oper Barokowych znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej. A ponieważ powoli zbliża się czas prezentów – zachęcamy także do sprawdzenia informacji o naszych wydawnictwach płytowych.

Na początek dwa albumy z cyklu Jazz z MACV: JAZZ z MACV: MARCIN MASECKI. Jedna z najciekawszych osobowości polskiej sceny klasycznej i jazzowej, wybitny pianista i improwizator, kompozytor i aranżer. Tym razem – wraz z orkiestrą MACV – interpretujący koncerty Jana Sebastiana Bacha (Koncert E-dur BMV 1053), Carla Philippa Emanuela Bacha (Koncert c-moll Wq 43/4) oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta (XIII Koncert C-dur KV 415). Stylowa, historycznie poinformowana gra zespołu plus erupcyjna, psotliwa zwłaszcza w kadencjach, mistrzowska pianistyka Maseckiego.

Oraz JAZZ z MACV: KRZYSZTOF HERDZIN. Także Mozart – znak rozpoznawczy Orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Tym razem Koncert XVII G-dur KV 453, z jazzującą kadencją autorstwa Krzysztofa Herdzina oraz Chopiniana con delizia tego fantastycznego pianisty, aranżera i dyrygenta, który od lat flirtuje z muzyką klasyczną, jazową i filmową. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy.

Dalej: KRZYSZTOF HERDZIN: KOLĘDY z MACV. Kilkanaście polskich kolęd i pastorałek, dla których Krzysztof Herdzin znalazł odpowiednik w znanym i rozpoznawalnym utworze z okresu baroku i klasycyzmu – które dla orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej MACV są jak tlen. Z tego połączenia powstały cudowne wariacje na temat kompozycji sprzed wieków (choćby „Cztery pory roku” Vivaldiego, „Lament Dydony” z opery Purcella, „Arię na strunę” G J.S. Bacha, „Lascia ch’io pianga” czy „Mesjasza” G.F. Händla), stanowiące doskonały – i zaskakujący – fundament dla kolędowych melodii (m.in. „Anioł pasterzom mówił”, „Jezus malusieńki”, „Gdy śliczna panna”, „Lulajże Jezuniu”, „Przybieżeli do Betlejem”).

UWERTURY Wolfganga Amadeusza Mozarta, czyli pierwsze nagranie w Polsce na instrumentach historycznych dwunastu uwertur operowych genialnego salzburczyka (m.in. „Wesele Figara”, „Don Giovanni, „Czarodziejski flet”) bez dyrygenta! Podczas tego nagrania zespół Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) – specjalista w wykonawstwie historycznym – prowadzony był od skrzypiec przez koncertmistrza Radosława Kamieniarza. Tej interpretacji nie można zapomnieć!

Album „Composites” to sześć utworów, z których cztery (zatytułowane Compositum I,II,III,IV) nie są kompozycjami, tylko kompozytami będącymi mistrzowskim połączeniem kompozycji i improwizacji. Album „Composites” ukazał się na płycie CD i błękitnym albumie winylowym, oraz dostępny jest w digitalu. Kolekcjonerzy mogą nabyć także pięknie wydany, limitowany BOX (w nakładzie 500 sztuk) zawierający vinyl, kasetę magnetofonową, certyfikat autentyczności oraz autograf Leszka Możdżera. Album stał się Bestsellerem Empiku Top 2023 w kategorii JAZZ, a jesienna trasa koncertowa Jazz Top 2023 w ankiecie czytelników czasopisma Jazz Forum – Koncertem Roku 2023. Album został również płytą roku i zdobył nagrodę muzyczną przyznawaną corocznie przez łódzkie Stowarzyszenie Jazzowe „Grand Prix Jazz Melomani” zwaną jazzowym Oscarem oraz jest nominowany do nagrody Koryfeusze Muzyki Polskiej.

Zachęcamy do zakupu płyt oraz słuchania naszych nagrań w serwisie Spotify.

Szczegółowy program kolejnych wydarzeń XII Festiwalu Oper Barokowych dostępny jest na naszej stronie internetowej operakameralna.pl.

Do zobaczenia na koncertach i spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej.

Źródło:

Materiał nadesłany