Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Koncertem symfonicznym „Moniuszko, Paderewski, Palester” w Muzeum Historii Polski upamiętniono w sobotni wieczór 161. rocznicę wybuchu powstania styczniowego. Wystąpiła Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją dyrygenta Norberta Twórczyńskiego.
"Pamięć o powstaniu tkwi w nas głęboko. Dzięki sztuce i literaturze stanowi część polskiego imaginarium" – napisał minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz w liście do uczestników wydarzenia odczytanym przez dyrektora Departamentu Dziedzictwa Kulturowego Piotra Rypsona.
"Spotykamy się tutaj w nowym, imponującym gmachu Muzeum, oddanym do użytku zaledwie we wrześniu 2023 r., który jest jednocześnie częścią wielkiego kompleksu muzealnego tworzonego na Cytadeli Warszawskiej, w miejscu symbolicznym dla historii Polski, a szczególnie dla historii Powstania Styczniowego" - napisał Sienkiewicz. "To właśnie tutaj dokonał się jego epilog. Nieopodal znajduje się miejsce straceń, na którym 5 sierpnia 1864 r. dokonano egzekucji dyktatora powstania Romualda Traugutta wraz z pozostałymi członkami Rządu Narodowego" - przypomniał.
Podkreślił, że Cytadela, która – zgodnie z carskim rozkazem – miała górować nad Warszawą stanowiąc symbol rosyjskiej władzy, siły i dominacji, stała się miejscem, w którym opowiada się i uczy o historii Polski.
Sienkiewicz dodał, że powstanie styczniowe, jest zapisane w pamięci czterech narodów, czego przekładem jest fakt, że w walce z rosyjskimi wojskami atakującymi Ukrainę bierze udział ochotniczy pułk białoruski, którego patronem jest Konstanty Kalinowski.
Na program koncertu złożyły się trzy utwory - "Mazur" z opery "Halka" Stanisława Moniuszki, "Koncert fortepianowy a-moll" Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu pianisty Jana Wachowskiego i muzyka do baletu "Pieśń o ziemi" Romana Palestra.
Przed rozpoczęciem koncertu muzykolog Marta Tabakiernik wyjaśniła co łączy dzieła tak różnych twórców, jak Moniuszko, Paderewski i Palester i w jaki sposób układają się one w opowieść o dążeniu do wolności i wspólnotowej sile sztuki.