Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Koncertem symfonicznym „Moniuszko, Paderewski, Palester” w Muzeum Historii Polski upamiętniono w sobotni wieczór 161. rocznicę wybuchu powstania styczniowego. Wystąpiła Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją dyrygenta Norberta Twórczyńskiego.
"Pamięć o powstaniu tkwi w nas głęboko. Dzięki sztuce i literaturze stanowi część polskiego imaginarium" – napisał minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz w liście do uczestników wydarzenia odczytanym przez dyrektora Departamentu Dziedzictwa Kulturowego Piotra Rypsona.
"Spotykamy się tutaj w nowym, imponującym gmachu Muzeum, oddanym do użytku zaledwie we wrześniu 2023 r., który jest jednocześnie częścią wielkiego kompleksu muzealnego tworzonego na Cytadeli Warszawskiej, w miejscu symbolicznym dla historii Polski, a szczególnie dla historii Powstania Styczniowego" - napisał Sienkiewicz. "To właśnie tutaj dokonał się jego epilog. Nieopodal znajduje się miejsce straceń, na którym 5 sierpnia 1864 r. dokonano egzekucji dyktatora powstania Romualda Traugutta wraz z pozostałymi członkami Rządu Narodowego" - przypomniał.
Podkreślił, że Cytadela, która – zgodnie z carskim rozkazem – miała górować nad Warszawą stanowiąc symbol rosyjskiej władzy, siły i dominacji, stała się miejscem, w którym opowiada się i uczy o historii Polski.
Sienkiewicz dodał, że powstanie styczniowe, jest zapisane w pamięci czterech narodów, czego przekładem jest fakt, że w walce z rosyjskimi wojskami atakującymi Ukrainę bierze udział ochotniczy pułk białoruski, którego patronem jest Konstanty Kalinowski.
Na program koncertu złożyły się trzy utwory - "Mazur" z opery "Halka" Stanisława Moniuszki, "Koncert fortepianowy a-moll" Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu pianisty Jana Wachowskiego i muzyka do baletu "Pieśń o ziemi" Romana Palestra.
Przed rozpoczęciem koncertu muzykolog Marta Tabakiernik wyjaśniła co łączy dzieła tak różnych twórców, jak Moniuszko, Paderewski i Palester i w jaki sposób układają się one w opowieść o dążeniu do wolności i wspólnotowej sile sztuki.