EN

3.11.2022, 14:43 Wersja do druku

Warszawa. Jutro premiera „Co się stało z nogą Sarah Bernhardt” w Komunie Warszawa

Już jutro w Komunie Warszawa premiera „Co się stało z nogą Sarah Bernhardt”, pierwszej części tryptyku, w którym reżyserka Justyna Wielgus bierze pod lupę uszkodzenia ciała w ich związkach z tym, co teatralne, nieteatralne i okołoteatralne. A za tydzień, 11 listopada spektakl młodej gwiazdy czeskiej sceny Jana Mocka „Present: Perfect”. 

fot. Wojtek Kaniewski

PREMIERA

Co się stało z nogą Sarah Bernhardt?

4, 5, 6.11, g. 19.00, bilety 30/40 zł

Pokaz 5.11 będzie tłumaczony na Polski Język Migowy

kup bilet

„Co się stało z nogą Sarah Bernhardt” to pierwsza część naszego tryptyku z cyklu “Anatomia teatru” obok “Co się stało z twarzą Marleny Dietrich” i “Co poniosło Christophera Reeve’a”, w którym weźmiemy pod lupę uszkodzenia ciała w ich związkach z tym, co teatralne, nieteatralne i okołoteatralne… Nie jest to oczywiście jedynie ironiczne nawiązanie do słynnego teatralnego tryptyku Krystiana Lupy, a raczej pytanie o możliwość transgresji w podmiotowym, a nie przedmiotowym ujmowaniu ciała i ucieleśnienia w teatrze. Przypadek uszkodzonej w wyniku wypadku na scenie, utraconej i zagubionej nogi wielkiej diwy teatru Sarah Bernhardt staje się punktem wyjścia do opowieści o historiach różnych nóg, tych, które już po niej kroczą, a także tych, które cały czas czekają na swoje sceniczne entrée… Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt, nogą, która staje się tu protagonistką i przewodniczką, opowiemy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną. Drodzy widzowie zapraszamy tym samym na pierwszy performans opowiadany z perspektywy nóg i mamy nadzieję, że nie przejdziecie obok niego obojętnie.

Justyna Lipko-Konieczna i Justyna Wielgus

Reżyseria: Justyna Wielgus

Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

Obsada:

Noga Sarah Bernhardt

Nogi Anny Dzieduszyckiej

Nogi Macieja Kasprzaka

Nogi Anny Kozłowskiej

Noga Joanny Pawlik

Nogi Moniki Świtaj

Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja

Wideo: Wojciech Kaniewski

Reżyseria światła: Monika Sidor

Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova

Tłumaczenie na polski język migowy: Anna Borycka i Weronika Szymańska-Gątarek

Spektakl powstał w ramach sezonu rezydencji 2022 „Tough Love”, kuratorka: Anna Smolar

Projekt realizowany wsparciu m.st. Warszawy.

HUB Kultury, Społeczna Instytucja Kultury

***

Present: Perfect, reż. Jan Mocek

11.11, g. 19.00, bilety 30/40 zł

kup bilet

„Nie odlewajcie posągów bogów” (Wj 32 14).

Od bizantyjskich żołnierzy, których zadaniem było usunięcie portretu Chrystusa z brązowej bramy do pałacu cesarskiego, przez ataki sufrażystek na sztukę w brytyjskich galeriach, po dzisiejszych aktywistów burzących kolonialne rzeźby na zachód od nas. Obok dominujących obrazów, ikon i narracji zawsze istniały te alternatywne rywalki, gotowe w odpowiednim momencie zająć wolne miejsce. I oprócz fanatycznych ikonoklastów, którzy bezkompromisowo niszczyli wszystkie znaki rozpoznawcze wrogiej ideologii, istniała rzesza nie mniej zapalonych ikonodulistów (ci, którzy służą obrazom), do ostatniego tchu broniących istniejących symboli.

“Present: perfect” to nasza najnowsza wystawa poświęcona zjawisku współczesnego ikonoklazmu. Ma na celu pokazanie, jak wciąż negocjujemy to, co wydarzyło się w przeszłości, jak nasze obecne życie jest nierozerwalnie związane z naszą wspólną historią. Prezentuje kolekcję obiektów z przeszłości, łącząc naszą przeszłość z teraźniejszością i czyniąc naszą teraźniejszość raz jeszcze doskonałą.

Koncepcja, reżyseria, scenografia: Jan Mocek

Występują: Irina Andreeva, Tinka Avramova A

Artyści współpracujący: Rina Andreeva, Tinka Avramova, Táňa Švehlová

Dźwięk: Matouš Hekela

Światło: Václav Hruška

Produkcja: Táňa Švehlová

Przy wsparciu/ podziękowania: Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej, Państwowy Fundusz Kultury, Fundacja Život Umělce, SixHouses z.s.

Czeskie Centrum w Warszawie

Źródło:

Materiał nadesłany