Już jutro w Komunie Warszawa premiera „Co się stało z nogą Sarah Bernhardt”, pierwszej części tryptyku, w którym reżyserka Justyna Wielgus bierze pod lupę uszkodzenia ciała w ich związkach z tym, co teatralne, nieteatralne i okołoteatralne. A za tydzień, 11 listopada spektakl młodej gwiazdy czeskiej sceny Jana Mocka „Present: Perfect”.
PREMIERA
Co się stało z nogą Sarah Bernhardt?
4, 5, 6.11, g. 19.00, bilety 30/40 zł
Pokaz 5.11 będzie tłumaczony na Polski Język Migowy
„Co się stało z nogą Sarah Bernhardt” to pierwsza część naszego tryptyku z cyklu “Anatomia teatru” obok “Co się stało z twarzą Marleny Dietrich” i “Co poniosło Christophera Reeve’a”, w którym weźmiemy pod lupę uszkodzenia ciała w ich związkach z tym, co teatralne, nieteatralne i okołoteatralne… Nie jest to oczywiście jedynie ironiczne nawiązanie do słynnego teatralnego tryptyku Krystiana Lupy, a raczej pytanie o możliwość transgresji w podmiotowym, a nie przedmiotowym ujmowaniu ciała i ucieleśnienia w teatrze. Przypadek uszkodzonej w wyniku wypadku na scenie, utraconej i zagubionej nogi wielkiej diwy teatru Sarah Bernhardt staje się punktem wyjścia do opowieści o historiach różnych nóg, tych, które już po niej kroczą, a także tych, które cały czas czekają na swoje sceniczne entrée… Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt, nogą, która staje się tu protagonistką i przewodniczką, opowiemy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną. Drodzy widzowie zapraszamy tym samym na pierwszy performans opowiadany z perspektywy nóg i mamy nadzieję, że nie przejdziecie obok niego obojętnie.
Justyna Lipko-Konieczna i Justyna Wielgus
Reżyseria: Justyna Wielgus
Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Obsada:
Noga Sarah Bernhardt
Nogi Anny Dzieduszyckiej
Nogi Macieja Kasprzaka
Nogi Anny Kozłowskiej
Noga Joanny Pawlik
Nogi Moniki Świtaj
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Wideo: Wojciech Kaniewski
Reżyseria światła: Monika Sidor
Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova
Tłumaczenie na polski język migowy: Anna Borycka i Weronika Szymańska-Gątarek
Spektakl powstał w ramach sezonu rezydencji 2022 „Tough Love”, kuratorka: Anna Smolar
Projekt realizowany wsparciu m.st. Warszawy.
HUB Kultury, Społeczna Instytucja Kultury
***
Present: Perfect, reż. Jan Mocek
11.11, g. 19.00, bilety 30/40 zł
„Nie odlewajcie posągów bogów” (Wj 32 14).
Od bizantyjskich żołnierzy, których zadaniem było usunięcie portretu Chrystusa z brązowej bramy do pałacu cesarskiego, przez ataki sufrażystek na sztukę w brytyjskich galeriach, po dzisiejszych aktywistów burzących kolonialne rzeźby na zachód od nas. Obok dominujących obrazów, ikon i narracji zawsze istniały te alternatywne rywalki, gotowe w odpowiednim momencie zająć wolne miejsce. I oprócz fanatycznych ikonoklastów, którzy bezkompromisowo niszczyli wszystkie znaki rozpoznawcze wrogiej ideologii, istniała rzesza nie mniej zapalonych ikonodulistów (ci, którzy służą obrazom), do ostatniego tchu broniących istniejących symboli.
“Present: perfect” to nasza najnowsza wystawa poświęcona zjawisku współczesnego ikonoklazmu. Ma na celu pokazanie, jak wciąż negocjujemy to, co wydarzyło się w przeszłości, jak nasze obecne życie jest nierozerwalnie związane z naszą wspólną historią. Prezentuje kolekcję obiektów z przeszłości, łącząc naszą przeszłość z teraźniejszością i czyniąc naszą teraźniejszość raz jeszcze doskonałą.
Koncepcja, reżyseria, scenografia: Jan Mocek
Występują: Irina Andreeva, Tinka Avramova A
Artyści współpracujący: Rina Andreeva, Tinka Avramova, Táňa Švehlová
Dźwięk: Matouš Hekela
Światło: Václav Hruška
Produkcja: Táňa Švehlová
Przy wsparciu/ podziękowania: Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej, Państwowy Fundusz Kultury, Fundacja Život Umělce, SixHouses z.s.
Czeskie Centrum w Warszawie