Remiksy słynnych spektakli Akademii Ruchu – legendy polskiej sceny performatywnej. Gościnne występy Teatru 21 i „Siedem historii okrutnych”. A w ostatni dzień miesiąca zagra zespół Proszek z Oskarem Dawickim przy mikrofonie i multiinstrumentaliści z Francji. To wszystko w Teatrze Komuna Warszawa.
TEATR
AR.50 / REMIX
22.02, godz. 19.00
Pomysł był taki, aby słynne spektakle Akademii Ruchu z lat 70., 80., 90. zremiksowały pary artystyczne: osoba z AR + performer/ka młodszego pokolenia. 5 par – 5 mikroremiksów. Premiera odbyła się w czerwcu 2024 roku z okazji 50-lecia tego legendarnego zespołu. 22 lutego powtarzamy ten set. Tylko jeden raz!
Po pokazie zapraszamy na spotkanie z całym zespołem.
Janusz Bałdyga / Grzegorz Laszuk – „Autobus” (1975)
Cezary Marczak / Dominik Więcek – „Inne tańce” (1982)
Krzysztof Żwirblis / Maria Stokłosa – „Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji Francuskiej ” (1980)
Zbigniew Olkiewicz / Barbara Kinga Majewska – „Kartagina” (1986)
Jolanta Krukowska / Weronika Szczawińska – „Piosenka” (1995)
Performanse poprzedzone będą krótkimi wprowadzeniami kuratorów – Zofii Dworakowskiej i Tomasza Platy.
Przed rozpoczęciem pokazu, w hallu, będzie można obejrzeć archiwalne nagrania z akcji i przedstawień Akademii Ruchu.
Więcej informacji TU.
TEATR
Siedem historii okrutnych
reż. Justyna Wielgus
gościnnie Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21
17-19.02, godz. 18.00
Spektakl o relacjach ludzko-zwierzęcych, w których zwierzęta stają się równorzędnymi bohaterami opowieści. W tym przedstawieniu średniowieczny moralitet spotyka się z kinem moralnego niepokoju, dzieci kwiaty celebrują wolność i dokonują eksperymentów na nieludzkich istotach, Goya spotyka się z Picassem i w nowy sposób patrzy na swoje obrazy wykorzystujące wizerunki zwierząt, Święty Guinefort – pies rasy wyżeł czczony od XIII wieku w okolicach francuskiej miejscowości Villars-les-Dombes spotyka się z Georgem Bernardem Show – autorem Pigmaliona, by podyskutować o eugenicznych poglądach pisarza, w tym spektaklu krowy dokonują aktów odwagi i przekraczają granice. Wszystkie te historie łączy w jedno ikona kina, nazywana filmowym zwierzakiem, obrończyni zwierząt wspaniała Brigitte Bardot. Spektakl powstał z inspiracji książką Sunaury Taylor „Bydlęce brzemię. Wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt”.
Reżyseria: Justyna Wielgus
Dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Reżyseria wideo: Wojtek Kaniewski
Muzyka: Zoi Michailova
Reżyseria światła: Sebastian Klim
Dźwięk: Michał Rokicki
Produkcja: Paulina Uryszek
Występują: Malwina Czekaj, Teresa Foks, Daniel Kotowski, Daniel Krajewski, Maja Kowalczyk, Kamil Studnicki, Aleksandra Skotarek, Piotr Sakowski, Hela Urbańska
Premiera „Siedmiu historii okrutnych” jest częścią międzynarodowego programu „Pokaż język”.
MUZYKA
Proszek / Bégayer (Francja)
28.02, godz. 20.00
Proszek to wydarzenie literacko–muzyczno–performatywne. W składzie Proszku występują artyści działający na pograniczu sztuk performatywnych, malarskich, filmowych, teatralnych, muzycznych oraz, przede wszystkim, literackich, tworząc niepowtarzalną estradową mieszankę, która często przyjmuje formę koncertu z zaskakującymi wtrętami z różnych dziedzin sztuk. Ulubionym pojęciem performowanym na różne sposoby to pojęcie czułej ironii. O tym pojęciu Proszek chce mówić i w tym pojęciu Proszek czuje się najlepiej.
Muzyka Proszku to połączenie zabytkowej psychodelii, eklektycznego krautrocka i muzycznej poetyki końca lat 1960. Gitarowe współbrzmienia oraz sucha, powtarzalna rytmika przeplatają się tworząc transową poduszkę pod brutalnie celne słowa Oskara Dawickiego.
Proszek występuje w składzie:
Oskar Dawicki – tekst, głos, gitara psychologiczna
Hubert Zemler – gitara, instrumenty klawiszowe
Piotr Adamski – gitara basowa
Mikołaj Małek – perkusja
Bégayer tworzy pięciu multiinstrumentalistów z południowo-wschodniej Francji. Ich muzyka to instrumentalno-elektroniczny miks dźwięków z odległych czasoprzestrzeni. Łączą w niej francuskie piosenki, noise, ludzkie i nie-ludzkie odgłosy i zakłócenia, echa muzyki etnicznej i dawnej. Wykorzystują do tego własnoręcznie wykonane instrumenty, stare tranzystory radiowe i różne urządzenia elektroniczne z odzysku.
Brytyjski „The Wire” pisze o ich najnowszej płycie „Évohé Bègue”:
„podąża w kierunku otwartej, mocno improwizowanej kompozycji, gdzie spotykają się Morton Feldman, nigeryjskie zespoły ogene, nowojorski post-punkowy no-wave, północnowłoski folk – rubaszny i bezczelny – oraz rytualne zawodzenia jawajskich mnichów, współczesna poezja i muzyka improwizowana…”.
Bégayer występuje w składzie:
Loup Uberto – voice, lutes, begena, bagpipes
Lucas Ravinale – voice, begena, tamburelli, sound objects
Alexis Vinéïs – drums, percussion (sati, qraqeb, gardon)
Jean-Philippe Curtelin –drums, percussion (surdo, sati, qraqeb, gardon)
Loïc Verdillon – 16mm films, sound
Współorganizator koncertu: Svmerki
DO ZOBACZENIA W LUTYM!
Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.