EN

10.02.2025, 13:07 Wersja do druku

Warszawa. Jedyny pokaz Akademii Ruchu, Oskar Dawicki w Proszku i 7 historii okrutnych

Remiksy słynnych spektakli Akademii Ruchu – legendy polskiej sceny performatywnej. Gościnne występy Teatru 21 i „Siedem historii okrutnych”. A w ostatni dzień miesiąca zagra zespół Proszek z Oskarem Dawickim przy mikrofonie i multiinstrumentaliści z Francji. To wszystko w Teatrze Komuna Warszawa.

fot. Filip Preis

TEATR

AR.50 / REMIX

22.02, godz. 19.00 

Pomysł był taki, aby słynne spektakle Akademii Ruchu z lat 70., 80., 90. zremiksowały pary artystyczne: osoba z AR + performer/ka młodszego pokolenia. 5 par – 5 mikroremiksów. Premiera odbyła się w czerwcu 2024 roku z okazji 50-lecia tego legendarnego zespołu. 22 lutego powtarzamy ten set. Tylko jeden raz!

Po pokazie zapraszamy na spotkanie z całym zespołem.

Janusz Bałdyga / Grzegorz Laszuk – „Autobus” (1975)

Cezary Marczak / Dominik Więcek – „Inne tańce” (1982)

Krzysztof Żwirblis / Maria Stokłosa – „Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji Francuskiej ” (1980)

Zbigniew Olkiewicz / Barbara Kinga Majewska – „Kartagina” (1986)

Jolanta Krukowska / Weronika Szczawińska – „Piosenka” (1995)

Performanse poprzedzone będą krótkimi wprowadzeniami kuratorów – Zofii Dworakowskiej i Tomasza Platy.

Przed rozpoczęciem pokazu, w hallu, będzie można obejrzeć archiwalne nagrania z akcji i przedstawień Akademii Ruchu.

Więcej informacji TU.

KUP BILET

fot. Alicja Szulc

TEATR

Siedem historii okrutnych

reż. Justyna Wielgus

gościnnie Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21

17-19.02, godz. 18.00

Spektakl o relacjach ludzko-zwierzęcych, w których zwierzęta stają się równorzędnymi bohaterami opowieści. W tym przedstawieniu średniowieczny moralitet spotyka się z kinem moralnego niepokoju, dzieci kwiaty celebrują wolność i dokonują eksperymentów na nieludzkich istotach, Goya spotyka się z Picassem i w nowy sposób patrzy na swoje obrazy wykorzystujące wizerunki zwierząt, Święty Guinefort – pies rasy wyżeł czczony od XIII wieku w okolicach francuskiej miejscowości Villars-les-Dombes spotyka się z Georgem Bernardem Show – autorem Pigmaliona, by podyskutować o eugenicznych poglądach pisarza, w tym spektaklu krowy dokonują aktów odwagi i przekraczają granice. Wszystkie te historie łączy w jedno ikona kina, nazywana filmowym zwierzakiem, obrończyni zwierząt wspaniała Brigitte Bardot. Spektakl powstał z inspiracji książką Sunaury Taylor „Bydlęce brzemię. Wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt”.

Reżyseria: Justyna Wielgus

Dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja

Reżyseria wideo: Wojtek Kaniewski

Muzyka: Zoi Michailova

Reżyseria światła: Sebastian Klim

Dźwięk: Michał Rokicki

Produkcja: Paulina Uryszek

Występują: Malwina Czekaj, Teresa Foks, Daniel Kotowski, Daniel Krajewski, Maja Kowalczyk, Kamil Studnicki, Aleksandra Skotarek, Piotr Sakowski, Hela Urbańska

Premiera „Siedmiu historii okrutnych” jest częścią międzynarodowego programu „Pokaż język”.

KUP BILET

MUZYKA

Proszek / Bégayer (Francja)

28.02, godz. 20.00 

KUP BILET

Proszek to wydarzenie literacko–muzyczno–performatywne. W składzie Proszku występują artyści działający na pograniczu sztuk performatywnych, malarskich, filmowych, teatralnych, muzycznych oraz, przede wszystkim, literackich, tworząc niepowtarzalną estradową mieszankę, która często przyjmuje formę koncertu z zaskakującymi wtrętami z różnych dziedzin sztuk. Ulubionym pojęciem performowanym na różne sposoby to pojęcie czułej ironii. O tym pojęciu Proszek chce mówić i w tym pojęciu Proszek czuje się najlepiej.

Muzyka Proszku to połączenie zabytkowej psychodelii, eklektycznego krautrocka i muzycznej poetyki końca lat 1960. Gitarowe współbrzmienia oraz sucha, powtarzalna rytmika przeplatają się tworząc transową poduszkę pod brutalnie celne słowa Oskara Dawickiego.

Proszek występuje w składzie:

Oskar Dawicki – tekst, głos, gitara psychologiczna

Hubert Zemler – gitara, instrumenty klawiszowe

Piotr Adamski – gitara basowa

Mikołaj Małek – perkusja

Bégayer tworzy pięciu multiinstrumentalistów z południowo-wschodniej Francji. Ich muzyka to instrumentalno-elektroniczny miks dźwięków z odległych czasoprzestrzeni. Łączą w niej francuskie piosenki, noise, ludzkie i nie-ludzkie odgłosy i zakłócenia, echa muzyki etnicznej i dawnej. Wykorzystują do tego własnoręcznie wykonane instrumenty, stare tranzystory radiowe i różne urządzenia elektroniczne z odzysku.

Brytyjski „The Wire” pisze o ich najnowszej płycie „Évohé Bègue”: 

„podąża w kierunku otwartej, mocno improwizowanej kompozycji, gdzie spotykają się Morton Feldman, nigeryjskie zespoły ogene, nowojorski post-punkowy no-wave, północnowłoski folk – rubaszny i bezczelny – oraz rytualne zawodzenia jawajskich mnichów, współczesna poezja i muzyka improwizowana…”.

Bégayer występuje w składzie:

Loup Uberto – voice, lutes, begena, bagpipes

Lucas Ravinale – voice, begena, tamburelli, sound objects

Alexis Vinéïs – drums, percussion (sati, qraqeb, gardon)

Jean-Philippe Curtelin –drums, percussion (surdo, sati, qraqeb, gardon)

Loïc Verdillon – 16mm films, sound

Współorganizator koncertu: Svmerki 

DO ZOBACZENIA W LUTYM!

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany