Instytut Teatralny zaprasza 18 kwietnia o godz. 18:00 na czwarty wykład (wstęp wolny) z cyklu „Wyspiański. Teatr obecności” pod tytułem „Ja słucham, słucham i patrzę…. Słuch, wzrok i inne zmyły w spektaklach Wyspiańskiego”. Po wykładzie, który poprowadzi dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl, odbędzie się warsztat „Dotykanie makiety” (rezerwacja miejsc).
Inne aktualności
- Lublin. Rusza otwarty nabór projektów do Nocy Kultury 2025! 15.01.2025 09:24
- Gliwice. Teatr Miejski otworzył nabór do IV edycji Nagrody Różewicza 15.01.2025 08:58
- Wrocław. Nominacje do paszportów Polityki dla artystów związanych z Wrocławiem 15.01.2025 08:42
- Kraków. Wacław Janicki spoczął na Cmentarzu Rakowickim 15.01.2025 08:28
- Szczecin. Pożegnanie „Emocjonalnych” Teatru Uhuru w DK 13 Muz 15.01.2025 08:22
- Kraj. Laureaci Paszportów Polityki 2024 15.01.2025 08:15
- Łódź. Teatr Pinokio obchodzi swoje osiemdziesięciolecie 15.01.2025 08:13
- Kraj. Wojciech Grudziński nagrodzony Paszportem Polityki 2024 14.01.2025 20:54
- Kraków. Losy i traumy bohaterów powieści Emila Zoli na scenie Starego Teatru 14.01.2025 19:24
- Warszawa. MKiDN: Zainaugurowaliśmy zagraniczny program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 14.01.2025 17:15
- Poznań. Początek roku w Polskim Teatrze Tańca 14.01.2025 17:13
- Kalisz. „Rozmowy na krawędzi sceny”. Renata Lis i Tomasz Stawiszyński w Teatrze Bogusławskiego 14.01.2025 15:55
- Łódź. Teatr Pinokio pojedzie na ważny europejski festiwal 14.01.2025 15:37
- Warszawa. „Siedem historii okrutnych” ponownie w Teatrze 21 14.01.2025 15:23
Spektakle przygotowane przez Wyspiańskiego robiły ogromne wrażenie. Na czym to przeżycie polegało? Wykład poświęcony będzie spektaklom Wyspiańskiego jako wielozmysłowym zjawiskom, atakującym, angażującym w sposób pośredni lub bezpośredni nieomal wszystkie zmysły widza, włącznie z dotykiem i odczuciem temperatury. W ten sposób przedstawienia te narzucały się odbiorcom nie tylko jako całości fabularne i wypowiedzi artystyczne, literackie czy filozoficzne, które trzeba było (i często namiętnie usiłowano) odczytać, zrozumieć, lecz bardziej jako polisensoryczne, zmasowane, bardzo silne doświadczenia cielesno-zmysłowe.
Spojrzymy na to, jak w spektaklach Wyspiańskiego informacje odczytywane przez różne zmysły mogły pobudzać inne kanały odbioru, a nawet decydować o odczuciach zaburzenia równowagi czy temperatury. Czy w jego przedstawieniach wzrok ulegał deprywacji, zaś słuch uprzywilejowaniu? A może, biorąc pod uwagę celowo wywoływane na scenie szumy, hałasy i zgrzyty, było na odwrót? W teatrze Wyspiańskiego uruchamiana była również sfera haptyczna, czyli dotyku i orientacji, a wraz z nią cielesne (a nie wyłącznie intelektualne i rozumowe) zaangażowanie w doświadczenie estetyczne.
Można na to spojrzeć z dwóch perspektyw: aktorów, którzy mają kontakt z kostiumami, rekwizytami i partnerami scenicznymi; oraz widzów – wrażliwych na relacje bliskości i oddalenia aktora od rampy oraz aktorów od siebie nawzajem, ale też zapraszanych do „dotykania wzrokiem” przez obrazy i materie, do wyobrażenia, przypomnienia, odczucia właściwości taktylnych (niekiedy nieznośnych, niemiłych widzom lub zaskakujących – jak w przypadku upostaciowania trupich, martwych istot, widm lub ludzi-posągów).
Wstęp na wykład jest wolny.
Po wykładzie zapraszamy do udziału w warsztacie„Dotykanie makiety” (liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy przez e-maila [email protected]).
Warsztat „Dotykanie makiety” skupiony będzie na temacie spektaklu „w pomniejszeniu”. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: jaka jest rola makiety w pracy nad spektaklem i w poznawaniu rzeczywistości historycznego spektaklu?
Więcej o cyklu wykładów „Wyspiański. Teatr obecności” można przeczytać tutaj: https://www.instytut-teatralny.pl/dzialalnosc/projekty-i-programy/wyspianski-teatr-obecnosci-cykl-wykladow/