EN

18.03.2025, 13:52 Wersja do druku

Warszawa. Haendel wg Raźniaka. „Il trionfo del Tempo e del Disinganno” w Polskiej Operze Królewskiej

W Polskiej Operze Królewskiej kolejna premiera. 4 kwietnia zaprezentujemy Państwu „Il trionfo del Tempo e del Disinganno” Georga Friedricha Haendela. Reżyserii spektaklu podjął się Waldemar Raźniak, natomiast za stronę muzyczną przestawienia odpowiada Krzysztof Garstka.

fot. mat. teatru

„Skoro treść libretta jest alegoryczna, zamiast budować iluzjonistyczne prospekty i przenosić widzów w odległe rzeczywistości, postanowiliśmy skupić się na oddziaływaniu zmysłowym i dialogu z historią, cytując współczesność rozmaitymi rozwiązaniami technologicznymi i kostiumowymi”.

Tak o dziele Il trionfo del Tempo e del Disinganno mówi reżyser spektaklu Waldemar Raźniak, który wraz z pozostałymi twórcami scenicznej interpretacji, podąża za cieniem obecnym w wizji autora. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawia odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie,
w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.

Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania drammi per musica, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.

Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość.

Premiera 4 kwietnia 2025 r., godzina 19.00
Kolejne przedstawienie 5 kwietnia 2025 r., godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

***

REALIZATORZY

kierownictwo muzyczne
KRZYSZTOF GARSTKA

reżyseria
WALDEMAR RAŹNIAK

scenografia i kostiumy
BARBARA GUZIK

reżyseria świateł
ADA BYSTRZYCKA

projekcje
WOJTEK KAPELA

asystenci reżysera
SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

inspicjentki
TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA

OBSADA

Bellezza
IWONA LUBOWICZ / JULIA PLIŚ

Piacere
ANETA ŁUKASZEWICZ / JUSTYNA RAPACZ

Disinganno
JAKUB FOLTAK /
ANNA RADZIEJEWSKA

Tempo
ALEKSANDER REWIŃSKI /
SYLWESTER SMULCZYŃSKI

Aktorzy
PATRYCJA GRZYWIŃSKA, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, VOVA MAKOVSKYI, WOJCIECH WEREŚNIAK

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA

Dyrygent
KRZYSZTOF GARSTKA

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl

Bilety dostępne na stronie www.kicket.com

Źródło:

Materiał nadesłany