W Polskiej Operze Królewskiej kolejna premiera. 4 kwietnia zaprezentujemy Państwu „Il trionfo del Tempo e del Disinganno” Georga Friedricha Haendela. Reżyserii spektaklu podjął się Waldemar Raźniak, natomiast za stronę muzyczną przestawienia odpowiada Krzysztof Garstka.
„Skoro treść libretta jest alegoryczna, zamiast budować iluzjonistyczne prospekty i przenosić widzów w odległe rzeczywistości, postanowiliśmy skupić się na oddziaływaniu zmysłowym i dialogu z historią, cytując współczesność rozmaitymi rozwiązaniami technologicznymi i kostiumowymi”.
Tak o dziele Il trionfo del Tempo e del Disinganno mówi reżyser spektaklu Waldemar Raźniak, który wraz z pozostałymi twórcami scenicznej interpretacji, podąża za cieniem obecnym w wizji autora. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawia odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie,
w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.
Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania drammi per musica, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.
Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość.
Premiera 4 kwietnia 2025 r., godzina 19.00
Kolejne przedstawienie 5 kwietnia 2025 r., godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
***
REALIZATORZY
kierownictwo muzyczne
KRZYSZTOF GARSTKA
reżyseria
WALDEMAR RAŹNIAK
scenografia i kostiumy
BARBARA GUZIK
reżyseria świateł
ADA BYSTRZYCKA
projekcje
WOJTEK KAPELA
asystenci reżysera
SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
inspicjentki
TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA
OBSADA
Bellezza
IWONA LUBOWICZ / JULIA PLIŚ
Piacere
ANETA ŁUKASZEWICZ / JUSTYNA RAPACZ
Disinganno
JAKUB FOLTAK / ANNA RADZIEJEWSKA
Tempo
ALEKSANDER REWIŃSKI / SYLWESTER SMULCZYŃSKI
Aktorzy
PATRYCJA GRZYWIŃSKA, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, VOVA MAKOVSKYI, WOJCIECH WEREŚNIAK
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA
Dyrygent
KRZYSZTOF GARSTKA
Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl
Bilety dostępne na stronie www.kicket.com