EN

6.12.2024, 11:30 Wersja do druku

Warszawa. Grudniowa podróż pełna wrażeń z Teatrem Druga Strefa

Grudzień w Teatrze Druga Strefa zapowiada się niezwykle różnorodnie. Na widzów czekają spektakle teatralne, koncert, wernisaż oraz dwie premiery. 

Co czeka na widzów w grudniu?

Urodziny Rafała Wojaczka: Z okazji urodzin Rafała Wojaczka, zapraszamy na wyjątkowy koncert zespołu MORIS.

Spektakl dla całej rodziny: „Jak zostałem czarodziejem” to pełna magii i iluzji propozycja dla najmłodszych.

Premiery: W grudniu odbędą się dwie premiery: „Szaleństwo we dwoje” – słodko-gorzka komedia o relacjach międzyludzkich w reżyserii Sylwestra Biragi oraz „Scalanie świata” – opowieść o marzeniach, przyjaźni i niebezpieczeństwach w reżyserii Pawła Kamzy.

Spektakle ze Słowacji i Litwy: Polski Teatru w Wilnie zaprezentuje spektakle „Spowiedź” i „Robczik”, a słowacki Divadlo Kontra ,,Kamienie w kieszeniach”.

Spotkanie autorskie: Bartosz Połoński autor głośnej wileńskiej książki ROBCZIK.

Wystawa i film: Połączenie sztuki i kina – zapraszamy na wernisaż wystawy Rafała Piesliaka oraz projekcję filmu krótkometrażowego Kateriny Piesliak.

Monodramy: Opowieści o życiu, miłości i pasji w wykonaniu wybitnych aktorek: Katarzyny Traczyńskiej i Marzeny Trybały.

Nie przegapcie tych wyjątkowych wydarzeń w Teatrze Druga Strefa! 

URODZINY RAFAŁA WOJACZKA | koncert zespołu MORIS
6 grudnia, 19.00

W wyjątkowej atmosferze odbędzie się koncert zespołu Moris, z okazji urodzin Rafała Wojaczka. To wydarzenie będzie nie tylko muzyczną ucztą, ale także okazją do poznania tego niezwykłego, warszawskiego zespołu.  

O zespole: 

Antoni, klawiszowiec, ale posiadający też umiejętności gry na innych instrumentach, początki wspomina tak: była jakaś facebookowa grupa w stylu “Szukam zespołu, szukam muzyka” i Jędrzej umieścił tam ogłoszenie. Wtedy jeszcze na tej grupie się udzielał pod pseudonimem jako Antek jakiś tam. Odpisałem mu „ho ho, siema imienniku”, a on odpowiedział „nie, nie, to nie jest moje prawdziwe konto”. No i że jest Jędrzej. Zbiegiem okoliczności – choć może nie do końca dziwnym, jako że wszyscy członkowie zespołu pochodzą z warszawskich Bielan – niedługo potem dziewczyna Antoniego w czasie przejazdu tramwajem niemal nie pomyliła Jędrzeja ze swoim chłopakiem. Powód? Mieliśmy takie same oprawki okularów – opowiadał klawiszowiec. Oprawki firmy Morris. Od nich wzięła się nazwa zespołu. 

Gramy muzykę inspirowaną brzmieniem lat 60, opartą na charakterystycznym brzmieniu klawiszy, nie trudno również doszukać się miłości do polskiej muzyki, na przykład Brygady Kryzys albo Świetlików. Wszystko to jednak jest wychowane na naszym gruncie, na glebie naszej przyjaźni z bielańskiego osiedla. Nigdy tak naprawdę nie myśleliśmy, że kiedykolwiek chociażby pojawimy na antenie radia, dlatego od początku tworzymy całkowicie pod siebie i dla nas samych. Znajduje to jednak adoratorów, każdemu z nim dziękujemy. 

Teraz, już jako całkowicie ograni, doświadczeni, zżyci - skomponowaliśmy nasz pierwszy dojrzały materiał, minilong "Dzień powszedni, sobota, święto" (tytuł to tribute dla rozkładów jazdy). Promuje go singiel "1999" z klipem, nagranym przez Tomka Nowackiego z naszego statku matka, Boddah Studio.

Wstęp na koncert >>> zapłać tyle ile chcesz, zapłać tyle ile możesz! 

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia."

fot. Grzegorz Krzyżewski

JAK ZOSTAŁEM CZARODZIEJEM | spektakl familijny
7 grudnia, 11.00

Mateusz był chłopcem, który mieszkał w zwykłym domu z kochającymi rodzicami. Od małego marzył, żeby zostać iluzjonistą. Zamiast magicznych kapeluszy, miał swój stary kapelusz zniszczony przez kota, a zamiast różdżki, używał patyka znalezionego w ogrodzie. Jego pierwsze sztuczki były bardzo zabawne. Potykał się o własne sznurówki, a zniknąć potrafił tylko za zasłoną. 

Kilka lat później, Mateusz został iluzjonistą o międzynarodowej sławie. Na oczach zdumionych widzów potrafił przeciąć kobietę na pół lub sprawić, że stolik sam zacznie się unosić. Dziś jego występy są pełne niesamowitych emocji i wrażeń. Spektakularne iluzje sprawiają, że ludzie zaczynają wierzyć w niewytłumaczalne. 

Zapraszamy na spektakl familijny pełen iluzji!

Występuje: Mateusz Misiewicz

Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński

Premiera 24 lutego 2024 Teatr Druga Strefa Warszawa

Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 6+

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

fot. mat. teatru

KAMIENIE W KIESZENIACH | spektakl Divadlo Kontra
7 grudnia, 19.00

Kiedy Hollywood przejmuje irlandzką wieś, zderzenie kultur jest nieuniknione i nieodparcie zabawne...  Wielki hit Broadwayu i West Endu, jedna z najlepszych komedii na świecie, która rozśmieszyła i wzruszyła miliony. 2 aktorów gra 13 postaci!  Spektakl w wykonaniu Divadlo Kontra zdobył nagrodę za najlepszą kreację aktorską na festiwalu w Koprzywnicy (Czechy) oraz na festiwalu Sankryža na Litwie. 

Divadlo Kontra założone zostało w styczniu 2007 przez Klaudynę Rozhin, polską reżyserkę i tłumaczkę od lat żyjącą w Anglii, oraz słowackiego aktora Petra Čižmára.  Od 2007 roku zagrało w sumie ponad 2000 przedstawień nie tylko w Słowacji, ale także w Polsce, Czechach, Niemczech i Wielkiej Brytanii, zdobywając liczne nagrody, w tym dwukrotnie prestiżową nagrodę DOSKY - Ulubiony Teatr Sezonu (2018 & 2019). 

Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr 

Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie   prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską. 

Autorka: Marie Jones 

Reżyseria: Klaudyna Rozhin 

Wykonawcy: Peter Čižmár i Tomáš Diro  

Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+

Spektakl grany w języku słowackim

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

fot. Piotr Szafran

DRUGA | monodram Katarzyny Traczyńskiej 

12 grudnia, 19.00 

 DRUGA to opowieść o losach kobiety – żony, matki, córki, aktorki. Historia o łamaniu barier, buncie, o wychodzeniu ze strefy komfortu. Codzienna walka o własną tożsamość w zestawieniu z dążeniami artystycznymi to wyboista droga. Bohaterka podąża jednak ścieżką poszukiwania wolności, co jest zmaganiem szczególnie trudnym, bo przez lata pozostawała w cieniu autorytatywnej matki. 

DRUGA to monodram, w którym aktorka dialoguje z publicznością poszukując własnej tożsamości. To gra, zabawa i dramat w jednym. O życiu, sile, jaką mamy w sobie, słabości, niepohamowanym apetycie na codzienność, o stracie i wygranej. To opowieść skrząca od dowcipu i głębokiej refleksji… jednym słowem, rollercoaster. 

Z ciekawostek, zakulisowych ploteczek trzeba koniecznie zdradzić (w tajemnicy, oczywiście), że odtwórczyni głównej roli posiada pewną specyficzną, ważną umiejętność. Jest mianowicie członkinią formacji tanecznej, która w listopadzie 2022 zdobyła mistrzostwo świata w stepowaniu. Jak zatem sądzicie – czy to jest umiejętność, która zostanie wykorzystana na scenie? 

Pierwotnie DRUGA miała być projektem kobiecym, zrealizowanym wyłącznie przez żeński pierwiastek. Temat okazał się jednak tak uniwersalny, że panowie nie pozostali obojętni. Dlatego, choć u podstaw stoi praca kobiet, aktorki – autorki – i reżyserki, to jednak i panowie dołożyli swoją cegiełkę. Dzięki temu projekt DRUGA stał się wszechstronny, pojemny, otwarty. 

Z recenzji: 

Jestem pod wrażeniem i niesamowitej gry aktorskiej Katarzyny Traczyńskiej i oczywiście talentu Agnieszki Lis, na podstawie której tekstu powstał monodram w reżyserii Anny Sandowicz. I to jaki!! Pełen ekspresji, niesamowitych emocji i tak bardzo realny. Brawo! 

zaczytanapodrozniczka.blogspot.com 

Autorka: Agnieszka Lis
Wykonanie: Katarzyna Traczyńska
Reżyseria: Anna Sandowicz
Muzyka: Marek Jakubowicz
Choreografia: Michał Wierzbowski 

Plakat: Asya Burtseva
Zdjęcie do plakatu: Eligiusz Baranowski
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński 

Premiera 13 października 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

SPOWIEDŹ | Polski Teatr w Wilnie

13 grudnia, 19.00

Bohaterką spektaklu dokumentalnego ,,Spowiedź” jest artystka, która przed śmier­cią spowiada się wys­tru­ganemu przez siebie Chrys­tu­sowi. Spektakl genial­nie pokazuje człowieka i jego dzieło, które obró­ciło się prze­ciw swemu twórcy. Spektakl przedstawia sytuację, w której może się znaleźć każdy z nas kto spotkał się z hejtem w mediach społecznościowych lub w życiu codziennym. Aktorzy poprzez swoje napisane monologi na temat spowiedzi tworzą spektakl dokumentalny, bo właśnie oni przedstawiają problemy z jakimi zmagają się na co dzień i o jakie grzechy są posądzani a może to nie są całkiem grzechy. Nieudane lub niedokońc­zone fig­ury świę­tych z wrza­sk­iem doma­gają się kary piekła dla rzeźbiarki, aż Frasobliwy musi ich głośno przy­wołać do porządku. Ale Chrys­tus daje mu roz­grzesze­nie: On też jest niedostru­gany i wie, że samemu stwórcy świat nie do końca się udał. 

Z recenzji:
Kojarzy mi się "Spowiedź" ze spektaklami Agaty Dudy-Gracz, w imaginarium której figury świętych często zyskują świadomość, a ożywione stają się też uczłowieczone, wcale nie najbardziej wzniosłymi z ludzkich cech. Wobec tamtych, nierzadko tragicznych w swojej małości postaci, kłótliwi święci z wileńskiego spektaklu są przedstawieni z wielką czułością i ciepłem. Małostkowość to nie małość; łatwo ich konflikty zrozumieć, łatwo się w nich przejrzeć, ale da się też przytulić ich - czy może własne - dziwactwa. 

Adam Kamil Drozdowski, Festiwal Wuchta. Poznań.

Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr 

Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie   prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską. 

Spektakl pokazywany w ramach projektu Ekspres Teatralny pod honorowym patronatem Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

Reżyseria: Bożena Sosnowska, Tomasz Matuiza

Kierownik artystyczny: Irena Litwinowicz

Kostiumy, muzyka, plakat, scenografia wykonane przez uczestników projektu ,,Akademia Teatralna” pod nadzorem Ewy Baliul, Ernesta Tylingi,
Daniela Samulewicza, Rafała Piesliaka i Justyny Moisejenko.

Obsada:

Rzeźbiarka - Maria Żukowska

Frasobliwy - Patryk Babicz

Genowefa - Anna Borkowska

Matka Boska - Gabriela Zagarenko

Kukaśka - Urszula Damulewicz

Święci - Iwona Kisiel, Karolina Sinkiewicz, Adrian Sawrański, Oliwia Wonsowicz, Aleksandra Szot, Wiktoria Szot, Ewa Zakrzewska, Teresa Bożerodska.

Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia". 

Projekt Ekspres Teatralny finansuje Fundacja ,,Pomoc Polakom na Wschodzie” im. Jana Olszewskiego.

WYSTAWA Z DWÓCH OBIEKTÓW | wernisaż
13 grudnia, 20.15  

Rafał Piesliak łączy różne industrialne i przedmioty użytkowe zmieniając ich pierwotną funkcję i nadając im nowe znaczenie, takim sposobem zmieniając ich pierwotne przeznaczenie. Co pozwala na dalsze rozważania i rozumienia tego co widzimy, wiarygodnie prowokując na związek emocjonalny do przedmiotów tworzących obiekty.

O autorze:

Rafał Piesliak - Rzeźbiarz konceptualny tworzący instalacje i obiekty przestrzenne. Pracę Piesliaka można podzielić na okresy, w których artysta poświęca całą swoją twórczą energię rozwojowi konkretnego tematu. W wyniku tych cykli tematycznych, dzieła sztuki tworzone przez rzeźbiarza stają się rodzajem kontynuacji siebie nawzajem i są ściśle powiązane konceptualnymi więzami. Jednym z najważniejszych tematów dzieła Piesliaka, który był przedmiotem jego szerokich badań, jest połączenie stanu psychicznego i emocjonalnego człowieka z otaczającym środowiskiem. W swoich instalacjach artysta rozważa temat poprzez zmianę i przekształcanie przestrzeni wystawowej za pomocą różnych technik, angażując widzów i ich doświadczenia w eksperyment twórczy. Codzienne źródła światła używane przez rzeźbiarza jako narzędzia do przekształcania atmosfery symbolizują bezosobowość i wyobcowanie medium społecznego. Według Piesliaka, obiekty używane w jego pracy nie mają indywidualnego znaczenia, a jako całość służą jako instrument do kształtowania nowego doświadczenia obserwatora. W jego najnowszej serii pojawiają się tematy syntezy, pamięci i komunikacji. Ożywiając starą porcelanę i nadając jej rzeźbiarski kształt, artysta analizuje i przekształca artefakty historyczne oraz znaczenia utraty i odrodzenia.

Wydarzenie towarzyszące projektu Ekspres Teatralny pod honorowym patronatem Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia". 

Projekt Ekspres Teatralny finansuje Fundacja ,,Pomoc Polakom na Wschodzie” im. Jana Olszewskiego.

ONE LOVE | film Kateriny Piesliak
13 grudnia, 20.45

Film krótkometrażowy ONE LOVE to historia, która pochodzi z osobistego źródła. Zawiera w sobie uczucia emigranta, gdzie bariera językowa jest tylko iluzją. Celowy brak napisów i obecność różnych języków podkreśla, że język MIŁOŚCI jest jedynym językiem, jaki istnieje wśród ludzkości. To właśnie język miłości, moim zdaniem, jest równie ważny i jedyny w dialogu człowieka ze swoją duszą, z swoim prawdziwym Ja, wtedy dzieją się cuda, powstają nieograniczone możliwości ludzkiej istoty.

O autorce:

Katerina Piesliak - Urodziłam się w 1982 roku w rodzinie matematyka i fizyka jądrowego. Wczesne odejście ojca i pozostawienie samotnej matki z trójką małych dzieci miały ogromny wpływ na kształtowanie się mojego wewnętrznego świata. W dzieciństwie i dorastaniu towarzyszył świat fantazji, wewnętrznych przeżyć, obserwacji i samotności, czego konsekwencją był pociąg do muzyki i sztuki. Zatem życie za każdym razem oferowało mi narzędzie, dzięki któremu mogłam wyrazić siebie. Rozpoczęcie nauki w szkole muzycznej na wydziale dyrygentury, później kształcenie się na kostiumografa, potem reżyseria teatralna. Przerwa w podróży życiowej wynosząca 9 lat, aby urodzić i wychować dwójkę dzieci. I znów sfera artystyczna i twórcza zaczynają intensywnie wkraczać w moje życie, zanurzenie się w nich daje mi poczucie, że układam puzzle i wszystko wkrótce ułoży się w jeden wspólny obraz. W wieku 40 lat zaczynam doskonalić się w wideografii, kręcę krótkie filmy na telefonie i przy okazji zdaję sobie sprawę, jak bardzo brakuje mi głębi i znaczenia, oraz jak bardzo reżyseria w pełnym jej rozumieniu była mi zawsze bliska. Studia na kierunku reżyserii krótkiego formatu w końcu pozwoliły mi zrozumieć – to jest właśnie narzędzie, dzięki któremu chcę i mogę opowiadać swoje historie światu i ludziom. Tak doszło do mojego debiutu reżyserskiego, nakręceniu filmu krótkometrażowego, w którym debiut operatorski, montażowy i organizacyjny uważam za moje wielkie osiągnięcie.

Wydarzenie towarzyszące projektu Ekspres Teatralny pod honorowym patronatem Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia". 

Projekt Ekspres Teatralny finansuje Fundacja ,,Pomoc Polakom na Wschodzie” im. Jana Olszewskiego.

fot. Bartosz Frątczak

ROBCZIK | Polski Teatr w Wilnie | Wilno
14 grudnia, 19.00

Interaktywna powieść Bartosza Połońskiego napisana współczesną miejską gwarą, którą posługuje się młodzież polskiego pochodzenia mieszkająca na wileńskich osiedlach. Historia jest przekazana w formie pamiętnika wileńskiego maturzysty Darka Borejko i przedstawia jego interakcję z ekscentrycznym dilerem Robczikiem.  Gwara wileńska jest częścią tożsamości młodzieży wileńskiej. Powieść jest nie tylko literacką prezentacją życia podwileńskich osiedli, a też również materiałem do dyskusji społecznej na temat rozwoju języka i tożsamości kulturowej młodzieży polskiej na Litwie.  Spektakl w formatach stand-up’u, nagrań wideo, teatru psychologicznego, tańca i muzyki opowiada o problemach młodzieży, takich jak nałogi, pierwsza miłość, szkoła, brak rodziców lub złe relacje z nimi, alkohol i narkotyki.

Po spektalu zapraszamy na spotkanie autorskie z Bartoszem Połońskim - autorem ROBCZIKA.

Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr 

Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie   prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską. 

Spektakl pokazywany w ramach projektu Ekspres Teatralny pod honorowym patronatem Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

Z recenzji:
Choć wileński slang pozostaje medium, za pośrednictwem którego spektakl trafia do widzów, jego centralna rola schodzi w nim na dalszy plan. Albo inaczej: jest jednym z jego tematów, równie ważnym jak pozostałe. Bo choć ranga Robczika w procesie dokumentacji języka wileńskiej młodzieży nie ulega wątpliwości, spektakl poruszający uniwersalne problemy wyrażania emocji, relacji z rodzicami i dorastania bez nich, przyjaźni i miłości, seksu i używek, wreszcie radzenia sobie z przemocą i nadużyciami, wpisuje się w szereg innych tekstów i nurtów współczesnej kultury. To teatralny wileński sezon Sex education. Młodość mówi tu o sobie pełnym głosem

Maria Makurak

Zgodnie ze słowami Czesława Miłosza, człowiek jest sobą tylko w swoim języku, kwestionowanie rangi slangu, którym rozmawiają ze sobą wileńscy nastolatkowie, to kwestia nie poprawnościowa, ale w tożsamościowa.

Maria Makurak

Reżyseria: Bożena Sosnowska 

Scenografia: Rafał Piesliak 

Kostiumy: Ewa Baliul 

Muzyka: Ernest Tylingo 

Obsada: Jakub Andruszkiewicz, Patryk Babicz, Aurora Degesyte, Urszula Domulewicz, Natalia Gaidis, Iwona Kisiel, Kamile Jakubenaite, Justyna Moisejenko, Roman Niedźwiecki, Ernest Tylingo, Katarzyna Parszuta, Patrycja Stefanowicz, Gabriela Żdanowicziute, Ewa Zakrzewska.  

Dźwięk – Lucjan Szymanel  

Światła – Łukasz Makutonowicz 

Czas trwania 120 minut | Kategoria wiekowa 15+

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia". 

Projekt Ekspres Teatralny finansuje Fundacja ,,Pomoc Polakom na Wschodzie” im. Jana Olszewskiego.

fot. Andrei Nekrasov

SZALEŃSTWO WE DWOJE | premiera
18 grudnia, 19.00

Eugène Ionesco, w swoim dziele "Szaleństwo we dwoje" (oryg. "Délire à deux"), stworzył wnikliwe studium ludzkiej natury, osadzone w świecie pełnym absurdu i chaosu. Sztuka, po raz pierwszy wystawiona w 1962 roku na scenie Studia des Champs-Élysées, przedstawia historię pary kochanków, którzy po siedemnastu latach wspólnego życia nieustannie kłócą się o najdrobniejsze sprawy, jak choćby to, czy żółw i ślimak należą do tego samego gatunku. Tymczasem za oknem ich mieszkania toczy się wojna, której przyczyny pozostają nieznane, a ich pokój staje się polem walki.

Dramat ten jest manifestacją absurdu, pokazującą, jak w ekstremalnych warunkach wojna i chaos mogą wypaczyć ludzkie zachowania i relacje. Codzienność staje się groteską, a rutynowe działania nabierają dziwacznego znaczenia. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość – trudna, szorstka, lecz prawdziwa i potrafiąca przetrwać największe burze. To właśnie miłość staje się siłą napędową, mimo otaczającej grozy.

"Szaleństwo we dwoje" nie tylko podkreśla absurdalność ludzkich działań w czasie wojny, ale także ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. To opowieść, która zwiększa świadomość o wpływie wojny na psychikę i relacje międzyludzkie, tworząc niezwykły, choć tragiczny obraz rzeczywistości.

Zapraszamy do Teatru Druga Strefa, aby odkryć tę wyjątkową historię, która porusza i skłania do refleksji nad kondycją ludzkiej natury.

Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”

Autor: Eugène Ionesco

Tłumaczenie: Jan Kott

Obsada: Vova Makovskyi, Walentyna Sizonenko

Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga

Plakat: Marek Maciejczyk

Fotosy: Viktoria Nekrasova, Andrei Nekrasov

Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński

Premiera 18 grudnia 2024

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

Spektakl zrealizowany ze Funduszu SKE - ZASP

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach zadania "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

SCALANIE ŚWIATA | monodram | premiera
20, 21, 27, 28 grudnia, 19.00

Zapraszamy na niezwykłą teatralną podróż śladami Zygmunta Miłkowskiego, XIX-wiecznego działacza i marzyciela. Poznajcie historię Teodora Tomasza Jeża, który wierzył, że świat idealny mogą tworzyć tylko ,,Jeniusze” czyli kobiety. Wraz z Emisariuszem Jeżem i Furmanem Wnękiem wyruszymy w pieszą wędrówkę z Paryża do Krakowa, śledzeni przez tajemniczego szpiega.

To opowieść o marzeniach, przyjaźni i niebezpieczeństwach, osadzona w burzliwych czasach kształtowania się współczesnej Europy. Spotkanie poprowadzi Przemysław Wasilkowski. Gwarantujemy pełną wrażeń podróż, opartą na prawdziwych wydarzeniach.

Wykonanie: Przemysław Wasilkowski

Reżyseria, scenariusz, scenografia: Paweł Kamza

Muzyka: Sławomir Kupczak

Koordynacja: Sylwester Biraga

Premiera 20 grudnia 2024

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

Spektakl pod patronatem Muzeum Historii Polski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

fot. Grzegorz Krzyżewski

JA, CÓRKA RASPUTINA | monodram Marzeny Trybały

30 grudnia, 19.00

Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje nam możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.

Z recenzji

Jeżeli możecie, biegnijcie do Drugiej Strefy, do Teatru Druga Strefa, na monodram Marzeny Trybały, „Ja, córka Rasputina” w reżyserii Sylwestra Biragi. Trybała gra wspaniale. Wyciska ze sztuki Rafaela Akopdżaniana tyle, ile się da. Wulgarna i subtelna. Nie da się tego pogodzić? Zobaczcie Trybałę. Potrafi.

Łukasz Maciejewski / aict.art.pl

W “Rasputinie” przeniosły się akcenty, z głównego tematu sztuki - przekleństwa życia z piętnem ojca o złej sławie i odpowiedzialności dzieci za winy swych ojców na problem historycznej odpowiedzialności mocarstwa światowego za czyny swych władców i koszmaru ucieczki przed złem.

Aleksandra Pieterwas / Stolica

Maria Rasputina, w wykonaniu Marzeny Trybały to kobieta pogodzona. Nie ma w niej goryczy a sentymentu jest w sam raz. Nie ma w niej nienawiści ani zbytniej przesady. Marzena Trybała pięknie przedstawiła nam Marię akceptującą swój los, pomimo dramatycznych wydarzeń jakich doświadczyła w związku ze stygmatem nazwiska jakie nosiła.

MaGa / Notatnik kulturalny

autor: Rafael Akopdżanian

tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska

reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga

wykonanie: Marzena Trybała

plakat: Jan Wawrynkiewicz

realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński

Premiera 31 marca 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa

Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu ZASP oraz miasta stołecznego Warszawy

Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne