Logo
Aktualności

Warszawa. Panel ekspercki Centralnej Sceny Tańca: Rola i rozwój wydawnictw tanecznych

28.11.2025, 15:38 Wersja do druku

Centralna Scena Tańca zaprasza na ostatni w tym roku panel ekspercki w ramach działu Krytyka i teoria tańca „Rola i rozwój wydawnictw tanecznych” oraz na wydarzenia towarzyszące.

fot. mat. Mazowieckiego Instytutu Kultury

Krytyka i teoria tańca związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych czy politycznych.

CST: Krytyka i teoria tańca
Rola i rozwój wydawnictw tanecznych
panel ekspercki  | 11 grudnia 2025 (czw.), godz. 17.30

Wydarzenie 1 (Sala Elektorska)
17.30 - Podsumowanie działań Centralnej Sceny Tańca w ramach trzyletniej dotacji 2023-2025.
18.00 - Panel Ekspercki. Rola i rozwój wydawnictw tanecznych.

Wydarzenie 2 (Sala Widowiskowa)
CST AFTERPARTY - premiera filmu oraz dżem taneczny.
19.30 - Projekcja filmu „Ciało mówi językiem ruchu” – wprowadzenie i rozmowa - Aga Sokołowska, Marta Sadowska, Katarzyna Kowalska i trenerki języka ruchu i świadomej pracy poprzez ciało. „Ciało mówi językiem ruchu” – wieczór z premierą filmu | Facebook
21.00 - Dżem taneczny.
wstęp wolny

W ramach bloku „Panele eksperckie” zapraszamy na ostatnie spotkanie w ramach trzyletniego cyklu Centralnej Sceny Tańca. Tematem panelu będą rola i rozwój wydawnictw tanecznych, a towarzyszyć mu będzie promocja książki pokonferencyjnej W poszukiwaniu balansu. Dobre praktyki i zrównoważony rozwój w tańcu i innych sztukach performatywnych pod redakcją dr Reginy Lissowskiej-Postaremczak oraz dr Marty Seredyńskiej.

W ostatnich latach obserwujemy rozwój wydawnictw poświęconych tańcowi i sztukom performatywnym. Publikacje – zarówno naukowe, krytyczne, jak i artystyczne – stają się istotnym narzędziem dokumentacji i upowszechniania wiedzy o tańcu. Dzięki nim możliwe jest nie tylko utrwalanie dorobku twórców, lecz także pogłębianie refleksji nad praktykami ruchu, choreografii i ciała w kontekstach społecznych oraz kulturowych. Wydawnictwa taneczne kształtują język, którym mówimy o tańcu, i pozwalają na wymianę doświadczeń pomiędzy środowiskami twórczymi a badawczymi i edukacyjnymi. Ich rozwój stanowi ważny element profesjonalizacji oraz archiwizacji tej dziedziny sztuki w Polsce.

Panel „Rola i rozwój wydawnictw tanecznych” jest próbą spojrzenia na publikacje o tańcu jako na żywy element ekosystemu artystycznego – przestrzeń, w której spotykają się refleksja, krytyka i praktyka. To ważny głos w dyskusji o tym, w jaki sposób wiedza o tańcu może być przekazywana, utrwalana i popularyzowana. Wydawnictwa stają się tu nie tylko zapisem, lecz także impulsem do dalszego rozwoju środowiska, wzmacniając obecność tańca w dyskursie kulturowym i nadając mu trwałość w pamięci instytucjonalnej. Podczas spotkania przyjrzymy się istocie słowa w sztuce ruchu – słowa, które porządkuje doświadczenie, utrwala efemeryczne działania i otwiera przestrzeń dla dalszej refleksji. Dyskusja toczona będzie z uwzględnieniem kilku perspektyw: autorskiej, badawczej, wydawniczej oraz odbiorczej.

prowadzenie: dr Marta Seredyńska
udział wezmą: dr Regina Lissowska-Postaremczak, Paulina Święcańska, Piotr Janowczyk, dr Hanna Raszewska-Kursa, Anna Kaszyc (Wydawnictwo Ścieżki Mocy)

Marta Seredyńska ‒ doktorka nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Ukończyła wiedzę o teatrze oraz media interaktywne i widowiska poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, a także politykę społeczną na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obroniła również doktorat na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych. Naukowo zajmuje się kwestiami rynku pracy oraz polityki kulturalnej i zarządzania kulturą. Od kilkunastu lat współpracuje z instytucjami kultury, a także z podmiotami trzeciego sektora, produkując i koordynując wydarzenia oraz realizując liczne szkolenia, działania mentoringowe, organizując konferencje naukowe i branżowe czy warsztaty. Współpracowała zarówno z instytucjami publicznymi, jak i organizacjami pozarządowymi. Od roku 2016 prowadzi Fundację Rezonanse Kultury, skupiając się na łączeniu kultury i działań społecznych. W latach 2022–2024 była przewodniczącą Branżowej Komisji Dialogu Społecznego, działającej przy Biurze Kultury m.st. Warszawa. W roku 2022 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako badaczka współpracowała także z Fundacją Szkoła Liderstwa oraz Warszawskim Obserwatorium Kultury.

projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie

dział: CST Krytyka i teoria tańca

kuratorka: dr Marta Seredyńska

organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM

współfinansowanie: m. st. Warszawa

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także