Logo
Aktualności

Warszawa. Najlepsze wystawienia polskich sztuk współczesnych – 14 spektakli w finale Konkursu

5.05.2025, 11:08 Wersja do druku

Komisja Artystyczna 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej po obejrzeniu ponad setki realizacji polskiego dramatu współczesnego, wybrała do finału Konkursu 14 przedstawień. To właśnie one będą walczyć o nagrody, które zostaną przyznane podczas uroczystości 30 czerwca. Jak co roku finał odbędzie się w Instytucie Teatralnym, zaplanowana jest także transmisja online.

Komisja Artystyczna do końca kwietnia obejrzała 111 zakwalifikowanych spektakli (ze 129 zgłoszonych), spośród których wskazała 14 finalistów. Wybrane spektakle znalazły się w gronie najciekawszych inscenizacji oryginalnego polskiego tekstu powstałego w ciągu ostatnich 20 lat. Komisja obradowała w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Anna Pajęcka i Wiktoria Wojas.

Następnym etapem Konkursu jest obejrzenie i ocenienie finałowych spektakli przez Jury Konkursu, w skład którego wchodzą: Martyna Kander, Marcelina Obarska, Sebastian Majewski, Agnieszka Wolny-Hamkało i Agata Biziuk. Jury obejrzy spektakle między 8 maja a 20 czerwca. Laureatów 31. OKnWPSW poznamy 30 czerwca podczas uroczystego finału, w trakcie którego odbędzie się przyznanie nagród od Komisji Artystycznej i Jury. Transmisja finału odbędzie się na naszym profilu na Facebooku i kanale na Youtube.

W poprzednich latach Grand Prix otrzymały spektakle „Dropie” autorstwa Natalki Suszczyńskiej w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu (2024 rok) oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły w koprodukcji Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie (2023 rok).

Spektakle zakwalifikowane do finału Konkursu:

1.    Julia Holewińska „Anioły w Warszawie”, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka

2.    Alfred Kawula, Łukasz Czuj „Azoty Fiction”, reż. Łukasz Czuj, Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

3.    Radek Rak, adaptacja: Michał Kmiecik „Baśń o wężowym sercu”, reż. Marcin Liber, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

4.    Anna Wakulik „Biedermannowie”, reż. Adam Orzechowski, Teatr Powszechny w Łodzi

5.    Marzena Matuszak, adaptacja Tomasz Walesiak „Człowiek jaki jest, każdy widzi”, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (koprodukcja)

6.    Michał Buszewicz „Dom niespokojnej starości”, reż. Michał Buszewicz, Teatr Współczesny w Szczecinie

7.    Izabela Tadra, adaptacja: Małgorzata Maciejewska „Hotel ZNP”, reż. Kuba Kowalski, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

8.    Artur Pałyga „Każdego dnia jest mi żal”, reż. Karolina Gorzkowska, Katarzyna Dudzic-Grabińska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

9.    Małgorzata Maciejewska „Na borg”, reż. Marta Streker, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku

10.    Piotr Rowicki „Ocalone”, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie

11.    Agata Duda-Gracz „Ojciec”, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie

12.    Anna Smolar, Tomasz Śpiewak „Orfeusz”, reż. Anna Smolar, TR Warszawa

13.    Roman Frankl „Viva Maria!”, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej

14.    Agnieszka Kochanowska „Zmień się”, reż. Lucia Svobodova-Vrana, Olsztyński Teatr Lalek

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne

Sprawdź także