Warszawa, 17–25 października 2025. Miasto znów stanie się wielką sceną dla najmłodszych, młodszych i młodych duchem. Przed nami 29. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ, organizowana przez Polski Ośrodek ASSITEJ. W tym roku pod hasłem: „Wyobraź to sobie, sobie”.
Hasło tegorocznej edycji to nie tylko zaproszenie do zabawy w wyobrażanie, ale też bardzo poważny postulat. Wierzymy, że wyobraźnia jest przestrzenią wolności – pozwala tworzyć własne światy, rozumieć skomplikowane emocje, a czasem nawet przejmować kontrolę nad tym, co na co dzień bywa trudne. Chcemy też sobie wyobrażać teatr, który łamie dystans, niweluje bariery i zaprasza pokolenia. Teatr, który jest miejscem otwartym, pełnym zaskoczeń, reagującym na potrzeby dzieci i młodzieży. Chcemy, by młoda publiczność czuła, że ten festiwal jest naprawdę dla niej – i o niej — Dorota Kowalkowska, dyrektorka artystyczna Festiwalu KORCZAK DZISIAJ.
FOKUS NA TEATR Z WYSP
W 2025 KORCZAK DZISIAJ skupia swoją uwagę na twórczości teatralnej z Wielkiej Brytanii i Irlandii i jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025. To strategiczne partnerstwo pozwala na prezentację spektakli, które nie tylko bawią i wzruszają, ale przede wszystkim otwierają przestrzeń do refleksji nad inkluzwynością, różnorodnością i społecznymi wyzwaniami współczesności.
W ramach tegorocznej edycji publiczność będzie miała okazję zobaczyć dwa wyjątkowe pokazy. Walijski Teatr Iolo zaprezentuje „Sowa w domu / Owl at Home” – pełną ciepła i mądrości opowieść o samotności, przyjaźni oraz fascynujących sowich zwyczajach. Spektakl, posługując się prostym, ale niezwykle sugestywnym językiem teatralnym, porusza trudne tematy bliskie dziecięcej wrażliwości, pokazując, jak wyobraźnia pomaga odnajdywać siebie i bliskość z innymi (17, 18, 19 października 2025 na Scenie Przodownik Teatru Dramatycznego). Drugim wydarzeniem będzie „The Sticky Dance” zespołu Second Hand Dance z Anglii – dynamiczna, interaktywna eksplozja ruchu, koloru i zmysłów, która angażuje najmłodszych widzów oraz ich rodziny w unikalną, sensoryczną podróż. To wydarzenie performatywne, celebrujące ruch i wspólnotę, zachęca do odkrywania świata poprzez taniec i zabawę, jednocześnie poszerzając granice teatralnej formy (18, 19 października 2025 w Teatrze Polskim).
Pokazom teatralnym będzie towarzyszyła międzynarodowa konferencja „FOCUS: Wielka Brytania i Irlandia”, organizowana 20 października w Instytucie Teatralnym. To platforma dialogu poświęcona tworzeniu sztuki performatywnej dla młodej publiczności ze złożonymi potrzebami. Program przygotowany przez kuratorkę Eibhlin de Barrę, będzie spotkaniem z artystami i specjalistami z Wysp, którzy opowiedzą o swojej praktyce, podzielą się metodami pracy i opowiedzą o tym, jak budować przekazy włączające dzieci i młodzież z bardzo zróżnicowanymi potrzebami.
SIEDEM SPEKTAKLI – SIEDEM TEATRALNYCH ŚWIATÓW
Na warszawskich scenach zobaczymy siedem wyjątkowych spektakli konkursowych, które zabiorą widzów w różnorodne teatralne światy, odpowiadając na potrzeby różnych grup wiekowych. Klasyczne historie wracają w nowych, zaskakujących odsłonach: festiwal rozpoczną pokazy spektaklu „Mały Książę” w wykonaniu Teatru Banialuka z Bielska-Białej. To czuła i odważna adaptacja klasycznej opowieści, stawiająca pytania o przyjaźń, relacje i samotność, z pełnym zaufaniem do wrażliwości młodego widza (17 października w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski); „Przygody Koziołka Matołka” w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie to nagrodzony spektakl pełen energii i pomysłowej scenografii, który bawi i angażuje wyobraźnię widzów małych i dużych (18 i 19 października w Teatrze Polskim); „Karolcia” w wykonaniu Wrocławskiego Teatru Lalek to pełna humoru i wzruszeń adaptacja kultowej powieści Marii Krüger, zachwycająca scenografią inspirowaną sztuką lat 60., jazzową muzyką i lalkowymi formami (20 października 2025 w Teatrze Polskim); „Pinok.IO, Co czują maszyny” z Teatru Maska w Rzeszowie to techno-bajka o sztucznej inteligencji, gdzie znany bohater staje się świadomą maszyną, a dziecięca wrażliwość spotyka pytania o technologię, świadomość i przyszłość (22 października w Teatrze Lalka). Ponadto zobaczymy inne, różnorodne propozycje. „Oskar i rzeczy” przygotowany przez Teatr Pleciuga ze Szczecina to subtelna, poetycka podróż przez dziecięcą samotność i tęsknotę, oparta na powieści Andrusa Kivirähka (23 października w Teatrze Guliwer). „Uszy Duszy” z Teatru Atofri z Poznania to audiowizualny koncert, który przemienia scenę w laboratorium dźwięku i światła, otwierając dzieci na piękno eksperymentu i siłę zmysłowego słuchania (19 października w Mazowieckim Instytucie Kultury). „Wyobraźnia” przygotowana przez Teatr Lalka z Warszawy to urzekające wizualnie i pełne humoru przedstawienie dla najmłodszych, gdzie Słowo i Obraz pokazują, że wyobraźnia ma moc ratowania świata (21 października w Teatrze Lalka). Z kolei „You can fail. Porażka show” Teatru Komedia i Teatru 21 z Warszawy to zabawny i przewrotny spektakl o porażkach, skierowany do młodej publiczności i dorosłych, którzy poczuli, że życie potoczyło się inaczej niż planowali (24 października w Teatrze Komedia).
Festiwal przyzna trzy główne nagrody: Grand Prix – Nagrodę im. Janusza Korczaka, Nagrodę im. Stefanii Wilczyńskiej oraz Nagrodę Machulskich, a także trzy wyróżnienia. Decyzje podejmą dwa niezależne jury: Międzynarodowe Jury Dorosłych w składzie Ffion Wyn Bowen (Walia), Katarzyna Niedurny (Polska) oraz Yannick Boudeau (Belgia, ASSITEJ International) oraz Jury Młodych – grupa nastolatków wyłonionych w otwartym naborze, który rozpocznie się 8 września. Głos Jury Młodych ma ogromne znaczenie i podkreśla wagę partnerstwa z młodą publicznością.
PREMIERA MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU „STRAŻNICY BOGÓW”
25 października festiwal zakończy polska prapremiera sztuki „Strażnicy Bogów” autorstwa Erika Uddenberga w reżyserii Gustava Deinoffa (Unga Klara, Sztokholm) w Teatrze Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich. Przedstawienie to część większego, międzynarodowego projektu teatralnego o dzieciństwie – z udziałem kilkunastu krajów. Polskim partnerem był Polski Ośrodek ASSITEJ, we współpracy z grupą Analog Collective. Spektakl powstał w długim procesie – jego finałem jest osobista, poruszająca opowieść o tym, jak to jest być dzisiaj dzieckiem w świecie konstruowanym przez dorosłych. W trakcie wieczoru poznamy również oficjalne wyniki części konkursowej festiwalu KORCZAK DZISIAJ 2025.
KORCZAK DZISIAJ to nie tylko spektakle. To Klub Dobrej Rozmowy, czyli spotkania z publicznością prowadzone w duchu pedagogiki teatru, warsztaty, debaty i inne formy wymiany myśli i emocji. To także przestrzeń edukacji artystycznej, czyli rezydencja dla osób studiujących w szkołach teatralnych, poświęcona tworzeniu dla młodej publiczności.
Za festiwalem stoi Polski Ośrodek ASSITEJ – organizacja, która od lat bierze udział w kształtowaniu mapy kultury dziecięcej i młodzieżowej w Polsce. Z udziałem PO ASSITEJ powstają międzynarodowe partnerstwa, wspierane są nowe formy ekspresji artystycznej. Stowarzyszenie stawia sobie za cel, by teatr traktował młodą widownię nie jak „publiczność przyszłości”, ale jak równoprawnych twórców rzeczywistości „tu i teraz”.
Wyobraź to sobie, sobie… i bądź z nami na 29. KORCZAK DZISIAJ!
29. Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ
17-25 października 2025
Organizatorem Festiwalu jest Polski Ośrodek Assitej.
Festiwal współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne dla dzieci i młodzieży” oraz m.st. Warszawy, przy wsparciu British Council Polska.
Partnerzy: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr Ochoty, Teatr Polski w Warszawie, Mazowiecki Instytut Kultury (MIK), Teatr Dramatyczny w Warszawie, Novotel Warszawa Centrum, DOK Ursynów, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Partnerzy medialni: Polskie Radio Dzieciom, Tygodnik Powszechny, e-teatr.pl, ładne bebe, portal Czas Dzieci.