W sierpniu odbędzie się druga odsłona XVIII Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2022.
12.08./ 19.00
WYDARZENIE PLENEROWE / NIEBILETOWANE
Lokalizację podamy wkrótce
Link do wydarzenia
WĘŻOWE BOGINIE to projekt angażujący artystów z Grecji, Włoch oraz z Polski. Przedsięwzięcie powstaje kolejno podczas rezydencji w Chanii w ramach International Contemporary Dance Festival "Dance Days Chania" oraz w Puzzuolli w ramach festiwalu Antichi Scenari i w Warszawie. W Chanii oprócz tancerek Teatru Tańca ZAWIROWANIA w projekcie biorą udział tancerze z Grecji. Natomiast w Puzzuolli do projektu dołączą tancerzy z Włoch. Prezentacja efektów współpracy międzynarodowej odbędzie się w Warszawie dwukrotnie, 12 sierpnia powtórka występu we Włoszech przedstawiona przez polskich tancerzy i 23 sierpnia we współpracy z tancerzami greckimi efekty rezydencji w Chanii. Festiwal Antichi Scenari odbywa się w antycznych miejscach Pozzuoli i Neapolu, co daje dodatkową wartość projektowi. Przedstawienie odwołuje się do ceramicznej figurki kobiety z dwoma wężami w rękach znalezionej na Krecie, a pochodzącej z czasów kultury minojskiej. Niewiele o niej wiadomo, przypuszcza się, że była świadectwem kultu albo pozostałością matriarchalnego społeczeństwa. W każdym razie jest ważnym świadectwem roli kobiet w cywilizacji minojskiej. Do tego właśnie odwołuje się projekt powstający w sieci współpracy z krajami śródziemnomorskimi. Projekt jest odwołaniem się do wspólnej tradycji europejskiej opartej na podkreśleniu roli kobiet w krajach tego obszaru i Polski z tradycjami bogiń słowiańskich. Czerpiąc z tradycji zespół powstały z greckich, polskich i wloskich tancerzy stworzy widowisko mogące być prezentowane w różnego rodzaju zabytkowych czy miejskich plenerach. "Wężowe boginie" mają być głosem współczesnych kobiet odwołującym się do tradycji tego kręgu kulturowego.
WYKONANIE i KREACJA: Ilona Gumowska, Agata Pankowska, Magda Wójcik, Amanda Nabiałczyk
OPIEKA ARTYSTYCZNA, CHOREOGRAFIA: Elwira Piorun
***
Zapraszamy na spektakle odbywające się w ramach XVIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca ZAWIROWANIA. Tegoroczna edycja festiwalu ZAWIROWANIA 2022 odbywać się będzie w okresie wakacyjnym.
20.08./ 19.00
TEATR STUDIO
Plac Defilad 1, Warszawa
CULLBERG "THE LISTENERS" by Alma Söderberg
Link do wydarzenia
Link do sprzedaży biletów: ewejsciowki.pl
„The Listeners” jest wynikiem pracy Almy Söderberg z dziewięciorgiem tancerzy z Cullberg. Wykorzystując głos, rytm i ruch, badają oni relację między słuchaniem a poruszaniem się. Sam spektakl można by określić jako koncert, jako że w dużej mierze zmusza nas do słuchania. Niemniej jednak instrumentami są tutaj przestrzeń i ciała. Taniec staje się narzędziem opisującym to, co słyszymy, a dźwięki stają się narzędziem opisującym to, co widzimy. Dźwięki i ruchy wiążą się i przeplatają, dzięki czemu wzmacniają się wzajemnie i doprowadzają do sytuacji, w której zarówno słuchacz-wykonawca, jak i słuchacz-widz skupiają swoją uwagę. Spektakl ten jest więc nie tylko o artystach, ale i o widzach. Zadaniem artysty jest zauważyć i zwrócić uwagę, umiejętnie słuchać i opisywać. Alma Söderberg podkreśla: „Jednym z powodów, dla których chcę współpracować z Cullberg, są umiejętności tamtejszych tancerzy”. Dodatkowo jest to polirytmiczna kompozycja, która dodaje praktyce słuchania kolejną warstwę dzieloną przez artystów i widzów. Spektakl przedstawia możliwości tego, co można usłyszeć, bo przecież każdy może usłyszeć coś innego. Poszczególne warstwy rytmiczne dają nam bowiem możliwość skupienia się na różnych elementach. Jeśli skupiamy się na jednym dźwięku lub ruchu, brzmi on lub wygląda w określony sposób. Jeśli natomiast przeniesiemy naszą uwagę na coś innego, zmienia się ciężar, zmienia się rytm, a ruch nabiera innej jakości. Gama ruchów i dźwięków tworzy widowisko audiowizualne, które możemy odkrywać wyłącznie za pomocą percepcji.
Alma Söderberg to szwedzka choreografka urodzona w Malmö. Uczyła się w Szwedzkiej Królewskiej Szkole Baletowej, a następnie wyjechała do Sewilli, by w Escuela de Danza de Matilde Coral uczyć się flamenco. Od tamtej pory szkoliła się w Sztokholmie, Paryżu, Madrycie, Amsterdamie i Brukseli. Alma studiowała choreografię na SNDO w Amsterdamie, którą ukończyła w 2011 roku. Od kilku lat mieszka w Brukseli. Swoją twórczość wystawiała w wielu miejscach i podczas wielu ważnych festiwali w Europie. Charakterystyczne dla jej twórczości jest łączenie tańca, muzyki i głosu. Dźwięk i ruchu nieustannie przeplatają się ze sobą, a ich wyraz jest ciągłym obiektem badań Almy.
W 2016 roku Alma Söderberg otrzymała stypendium Birgit Cullberg Grant z ramienia The Swedish Arts Grants Committee. Uzasadniono to w następujący sposób: „Alma Söderberg wyróżnia się na tle szwedzkich choreografów. Kroczy własną ścieżką – jej twórczości nie można przypisać do konkretnego gatunku. Łączy w sobie formy koncertu, performance’u i tańca. Niektórzy nazywają Almę ludzką maszyną do dźwięku i tańca. Jej występy solowe określane są jako dźwięk i ruch w rytmicznej symbiozie, z korzeniami we flamenco oraz elementami szwedzkiej muzyki folkowej. Alma Söderberg nie podąża za tłumem. Tworzy ponad panującą ideologią i estetyką. Podstawą jej twórczości jest komunikacja między widownią a jej ciałem. Za pomocą ruchu, rytmu, muzyki, dźwięku i języka odkrywa nowe obszary i przekracza granice tego, czym może być spektakl taneczny. Działa w konkretnym czasie, ale ponad obowiązującymi konwencjami. Ma na swoim koncie wiele dzieł solowych, a także karierę międzynarodową. Niech stypendium Birgit Cullberg Grant będzie wyrazem uznania dla tej wyjątkowej artystki ruchu i dźwięku”.
Cullberg to wiodący zespół tańca współczesnego ze Szwecji. Ma on istotny wkład w działania na arenie tanecznej i choreograficznej, a swoje dzieła prezentuje na całym świecie. Cullberg współpracuje z wieloma choreografami i artystami z całego świata. Obecnie w skład zespołu wchodzi 17 tancerzy, prawie każdy innej narodowości. Do projektów nieustannie zapraszani są też goście. Od samego początku cechą charakterystyczną Cullberg było wykorzystanie indywidualnych jakości każdego tancerza. Dzięki współpracy z choreografami i reżyserami, którzy zajmują się tańcem współczesnym, Cullberg ma niebywały wpływ na rozwój sztuk scenicznych i tańca jako formy sztuki. Cullberg działa w zakresie różnych projektów i produkcji, organizuje warsztaty, konferencje, seminaria czy wykłady. Dyrektorami Cullberg są Gabriel Smeets i Stina Dahlström. Cullberg założony został w 1967 roku przez Birgit Cullberg przy wsparciu Riksteatern, narodowego teatru objazdowego Szwecji.
21.08./ 19.00
SIEDZIBA Centrum Teatru i Tańca w Warszawie
ul. Bruna 9, Warszawa
FERENC FEHÉR "HAKUNA MATATA"
Link do wydarzenia
Link do sprzedaży biletów: ewejsciowki.pl
Hakuna Matata:
To znaczy nie martw się, bądź szczęśliwy.
Jest takie miejsce, gdzie ludzie znają tylko smak szczęścia.
Wszyscy tutaj uwielbiają tańczyć, tańczyć i jeszcze raz tańczyć. Trwa to przez cały dzień.
W starożytnych kulturach taniec Haki Maki był tańcem inspirowanym zwierzętami, bardzo złożonym i niezwykle dynamiczny.
W tym tańcu każdy może przywołać swoje wewnętrzne ja, stanąć z nim do walki lub zaprosić do tańca.
Hakuna Matata!
TANIEC: Karolina Paczkowska, Ferenc Fehér
KREACJA: Karolina Paczkowska, Ferenc Fehér, Ildikó Mándy, Kuba Pewiński
MUZYKA: Ferenc Fehér
KONSULTACJE ARTYSTYCZNE: Ildikó Mándy
REŻYSERIA OŚWIETLENIA: Ildikó Mándy
CHOREOGRAFIA: Ferenc Fehér
WSPARCIE: Farra and Pipi, B.B.
FERENC FEHÉR jest tancerzem, pedagogiem i uznanym choreografem z Węgier. Swoje przedstawienie prezentował podczas wielu festiwali w Europie i na świecie. Prace węgierskiego choreografa były także dwukrotnie prezentowane w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca ZAWIROWANIA w Warszawie. Jego występy zawsze cieszyły się entuzjastyczną reakcją publiczności. Podczas wizyty w Warszawie FERENC FEHÉR prowadził również warsztaty z tańca współczesnego w Akademii Tańca ZAWIROWANIA. Oryginalność wyrazu, intensywna fizyczność i charyzma są charakterystyczne dla prac choreografa z Węgier.
Jego styl jest unikalnym i niezwykle ekspresyjnym połączeniem tańca fizycznego, teatru tańca i teatru ruchu, freestyle dance i animalistycznych form motorycznych, przetworzonych w unikalny taniec. Styl Ferenca kształtuje się nieprzerwanie od 2007 roku dzięki własnej drodze i indywidualnym choreografiom, bazującym na jego konsekwentnych poszukiwaniach ruchowych i bezkompromisowym doskonaleniu oryginalnej techniki. Zaczynał jako performer w Company Finita la Commedia, z którą zrealizował 19 produkcji i zdobył 16 nagród festiwalowych. Przez ponad 11 lat swojej własnej kariery choreograficznej Ferenc stworzył 25 koprodukcji, z czego połowę poza granicami Węgier. Ze swoimi spektaklami odwiedził całą Europę i sporą część świata, ruszając w trasy w miejsca takie jak m.in: Meksyk, Brazylia, Indie, Panama, Rosja, Korea Pd., Japonia, USA, Izrael, Iran, Kanada, Singapur, Chiny, Egipt. Ferenc tworzył także kreacje pozasceniczne jak np. w filmie fabularnym “World War Z” czy filmie tanecznym “Amper and Juice”. Dzięki swojemu unikalnemu i rozpoznawalnemu stylowi, często uczy podczas zagranicznych festiwali m.in w: Chinach, Rosji, Brazylii, Hiszpanii, Rumunii, USA, Panamie, Palestynie, Iranie, Egipcie, USA, Holandii.
22.08 PONIEDZIAŁEK
ISRAEL – PREZENTACJA PROJEKTU VR
INFORMACJE WKRÓTCE
***
Zapraszamy na spektakle odbywające się w ramach XVIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca ZAWIROWANIA. Tegoroczna edycja festiwalu ZAWIROWANIA 2022 odbywać się będzie w okresie wakacyjnym.
FESTIWAL FINANSOWANY PRZEZ M.ST. WARSZAWA
WSPÓŁORGANIZATOR: CENTRUM TEATRU I TAŃCA W WARSZAWIE
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Dane osobowe i wizerunek uczestnika wydarzenia może być wykorzystywane w celu promocyjnym. Zakup biletu oraz uczestnictwo w wydarzeniach jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na udostępnienie wizerunku na wszelkich materiałach promocyjnych zarejestrowanych w czasie wszystkich wydarzeń Festiwalowych organizowanych przez Fundację Scena Współczesna.