11 i 12 lipca w siedzibie Sztuki Nowej zaprezentowany zostanie Czarny weekend, czyli pokaz dwóch spektakli stołecznych grup Teraz Poliż i Sztuka Nowa. Wydarzenie składa się z przedstawień inspirowanych "Czarnym kwadratem na białym tle" Kazimierza Malewicza.
Inne aktualności
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
Grupa Teraz Poliż pokaże "Czarny kwadrat. Sonata for keyboard and tape" w reż. Wojtka Blecharza, a Sztuka Nowa "Black Sqr" w reż. Dawida Żakowskiego i zespołu Sztuki Nowej.
Jak przypomnieli organizatorzy w przesłanej PAP informacji, "początki jednej z najważniejszych prac w dziejach historii sztuki mają swoje korzenie niejako w muzyce, a dokładnie w futurystycznej, rosyjskiej operze Zwycięstwo nad słońcem, którą skomponował Michaił Matiuszyn w 1913 r. Do tej opery scenografię zaprojektował sam Kazimierz Malewicz i to właśnie tutaj szukać można początków słynnego Czarnego kwadratu na białym tle (1915), określanego przez autora jako punkt zero w historii sztuki, jako doświadczenie czystej bezprzedmiotowości w białej wyzwolonej nicości, jako początek suprematyzmu, czyli rosyjskiego ruchu artystycznego, skupionego na podstawowych formach geometrycznych, takich jak koła, kwadraty, linie i prostokąty, malowany w ograniczonej gamie kolorów".
"Bezprzedmiotowość, o której mówił Malewicz, nie odnosi się jednak do abstrakcji, ale do swojego rodzaju duchowości, kontemplacji absolutu" - podkreślono.
Twórcy przedstawienia zwrócili uwagę, że "czarny kwadrat staje się u Malewicza wysłańcem bogów, zaś u Anny Świrszczyńskiej, której dramat stał się podstawą libretta spektaklu-koncertu Czarny kwadrat. Sonata for keyboard and tape, jest czymś nieokreślonym/niemożliwym, dającym życie i śmierć, jest urzeczywistnieniem absurdu".
Pierwsza wersja spektaklu grupy Teraz Poliż i Wojtka Blecharza pt. "Czarny Kwadrat. Gra muzyczna" powstała na podstawie dramatu Anny Świrszczyńskiej. Jak wyjaśniono, poszczególne elementy tekstu Świrszczyńskiej takie, jak postaci, koncepty czy wywiedzione z dramatu obiekty lub sytuacje, zainstalowane były na mapie/ścieżce przygotowanej dla widza.
"Architektura budynku, w którym ówcześnie grany był spektakl, stawała się polifonią, w której umieszczone były tematy, powracające motywy, a poszczególne wątki przestrzenno-muzyczno-performatywne układały się w całość, by zaraz potem, zgodnie z naturą tekstu autorki, rozpaść się w oparach absurdu" - napisano.
Reżyser i kompozytor Wojtek Blecharz przyznał, że obecna "forma koncertu wywodzi się z otwierającej sceny pierwotnej wersji, kiedy to po razy pierwszy użyłem preparowania klawiszy instrumentów elektronicznych".
Reżyseria i kompozycja - Wojtek Blecharz. Kostiumy zaprojektowała Marta Szypulska. Występują: Dorota Glac, Marta Jalowska, Marta Wesołowska i Kamila Worobiej.
Jak wyjaśnili twórcy spektaklu "Black Sqr" obraz "Czarny kwadrat na białym tle" Kazimierza Malewicza w ich przedstawieniu "został potraktowany w sposób dosłowny, czyli jako przestrzeń, w którą wylewa się czerń, i w której wszystko zaczyna się od zera".
"Na białym tle podłogi baletowej została wyklejona czarną taśmą przestrzeń, do której zostało zaproszonych pięciu performerów, którzy podczas sesji, improwizując w czarnym kwadracie, poddawani bodźcom sensualny, dźwiękowy, intelektualnym, religijnym i politycznym dokonywali na sobie procesu komponowania i dekonstruowania" - czytamy o procesie powstawania performansu.
"Wszystkie te informacje przynoszone ze świata zewnętrznego zamykaliśmy w czarnym kwadracie, przetwarzaliśmy i miksowaliśmy poprzez ruch" - wyjaśnił reżyser i dramaturg "Black Sqr" Dawid Żakowski.
Choreografię opracowała Ewelina Sobieraj. Muzykę stworzył Gamid Ibadullayev. Za reżyserię dźwięku odpowiada Marian Wróblewski, a za reżyserię świateł - Kamil Polański. Występują: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska i Agata Zataj.
Pokazy "Czarnego kwadratu. Sonaty for keyboard and tape" w siedzibie Sztuki Nowej przy ul. Emilii Plater 31 - 11 lipca o godz. 16 i 12 lipca o godz. 19. Prezentacje "Black Sqr" - 11 lipca o godz. 19.30 oraz 12 lipca o godz. 17.