11 i 12 lipca w siedzibie Sztuki Nowej zaprezentowany zostanie Czarny weekend, czyli pokaz dwóch spektakli stołecznych grup Teraz Poliż i Sztuka Nowa. Wydarzenie składa się z przedstawień inspirowanych "Czarnym kwadratem na białym tle" Kazimierza Malewicza.
Inne aktualności
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
- Szczecin. Premiera „Giselle, tańcz!” w Teatrze Współczesnym 26.04.2024 14:29
- Warszawa. Konkurs na spektakl w namiocie. Wyniki I etapu 26.04.2024 14:25
- Warszawa. Teatr Polska 2024 – 13 spektakli ruszy w trasę po Polsce 26.04.2024 14:15
- Wrocław. Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji – Spotkanie Kultur w Sercu Europy 26.04.2024 13:45
- Łódź. Komedie w Teatrze Muzycznym 26.04.2024 12:16
- Łódź. „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w Teatrze Jaracza 26.04.2024 11:44
- Łódź. Kolejne pokazy w ramach akcji Dotknij Teatru 26.04.2024 11:34
- Warszawa. „Policzone i Policzeni 2024” - rusza badanie liczby artystów 26.04.2024 11:08
Grupa Teraz Poliż pokaże "Czarny kwadrat. Sonata for keyboard and tape" w reż. Wojtka Blecharza, a Sztuka Nowa "Black Sqr" w reż. Dawida Żakowskiego i zespołu Sztuki Nowej.
Jak przypomnieli organizatorzy w przesłanej PAP informacji, "początki jednej z najważniejszych prac w dziejach historii sztuki mają swoje korzenie niejako w muzyce, a dokładnie w futurystycznej, rosyjskiej operze Zwycięstwo nad słońcem, którą skomponował Michaił Matiuszyn w 1913 r. Do tej opery scenografię zaprojektował sam Kazimierz Malewicz i to właśnie tutaj szukać można początków słynnego Czarnego kwadratu na białym tle (1915), określanego przez autora jako punkt zero w historii sztuki, jako doświadczenie czystej bezprzedmiotowości w białej wyzwolonej nicości, jako początek suprematyzmu, czyli rosyjskiego ruchu artystycznego, skupionego na podstawowych formach geometrycznych, takich jak koła, kwadraty, linie i prostokąty, malowany w ograniczonej gamie kolorów".
"Bezprzedmiotowość, o której mówił Malewicz, nie odnosi się jednak do abstrakcji, ale do swojego rodzaju duchowości, kontemplacji absolutu" - podkreślono.
Twórcy przedstawienia zwrócili uwagę, że "czarny kwadrat staje się u Malewicza wysłańcem bogów, zaś u Anny Świrszczyńskiej, której dramat stał się podstawą libretta spektaklu-koncertu Czarny kwadrat. Sonata for keyboard and tape, jest czymś nieokreślonym/niemożliwym, dającym życie i śmierć, jest urzeczywistnieniem absurdu".
Pierwsza wersja spektaklu grupy Teraz Poliż i Wojtka Blecharza pt. "Czarny Kwadrat. Gra muzyczna" powstała na podstawie dramatu Anny Świrszczyńskiej. Jak wyjaśniono, poszczególne elementy tekstu Świrszczyńskiej takie, jak postaci, koncepty czy wywiedzione z dramatu obiekty lub sytuacje, zainstalowane były na mapie/ścieżce przygotowanej dla widza.
"Architektura budynku, w którym ówcześnie grany był spektakl, stawała się polifonią, w której umieszczone były tematy, powracające motywy, a poszczególne wątki przestrzenno-muzyczno-performatywne układały się w całość, by zaraz potem, zgodnie z naturą tekstu autorki, rozpaść się w oparach absurdu" - napisano.
Reżyser i kompozytor Wojtek Blecharz przyznał, że obecna "forma koncertu wywodzi się z otwierającej sceny pierwotnej wersji, kiedy to po razy pierwszy użyłem preparowania klawiszy instrumentów elektronicznych".
Reżyseria i kompozycja - Wojtek Blecharz. Kostiumy zaprojektowała Marta Szypulska. Występują: Dorota Glac, Marta Jalowska, Marta Wesołowska i Kamila Worobiej.
Jak wyjaśnili twórcy spektaklu "Black Sqr" obraz "Czarny kwadrat na białym tle" Kazimierza Malewicza w ich przedstawieniu "został potraktowany w sposób dosłowny, czyli jako przestrzeń, w którą wylewa się czerń, i w której wszystko zaczyna się od zera".
"Na białym tle podłogi baletowej została wyklejona czarną taśmą przestrzeń, do której zostało zaproszonych pięciu performerów, którzy podczas sesji, improwizując w czarnym kwadracie, poddawani bodźcom sensualny, dźwiękowy, intelektualnym, religijnym i politycznym dokonywali na sobie procesu komponowania i dekonstruowania" - czytamy o procesie powstawania performansu.
"Wszystkie te informacje przynoszone ze świata zewnętrznego zamykaliśmy w czarnym kwadracie, przetwarzaliśmy i miksowaliśmy poprzez ruch" - wyjaśnił reżyser i dramaturg "Black Sqr" Dawid Żakowski.
Choreografię opracowała Ewelina Sobieraj. Muzykę stworzył Gamid Ibadullayev. Za reżyserię dźwięku odpowiada Marian Wróblewski, a za reżyserię świateł - Kamil Polański. Występują: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska i Agata Zataj.
Pokazy "Czarnego kwadratu. Sonaty for keyboard and tape" w siedzibie Sztuki Nowej przy ul. Emilii Plater 31 - 11 lipca o godz. 16 i 12 lipca o godz. 19. Prezentacje "Black Sqr" - 11 lipca o godz. 19.30 oraz 12 lipca o godz. 17.