Teatr Komuna Warszawa zaprasza na spektakl Justyny Wielgus i Justyny Lipko-Koniecznej Co się stało z nogą Sarah Bernhardt? –27 i 28 czerwca o godzinie 19.00.
Czy wiecie, że kiedy Sarah Bernhardt była u szczyty sławy, kazała obciąć sobie nogę? Przez dziesięć lat grała z pogruchotanym kolanem, faszerowana środkami uśmierzającymi ból. Żaden lekarz nie chciał wykonać amputacji – jako dobro narodowe Francji nie mogła stracić nogi. A już na pewno nie w czasie pierwszej wojny światowej, to byłby zły omen. Postawiła sprawę jasno: albo utną jej tę cholerną nogę, albo się zabije.
I co się okazało? Że bez nogi też jest wzorem dla żołnierzy na froncie. Skoro ona wytrzymała amputację, każdy z nich też dałby radę.
Fascynująca historia legendarnej aktorki jest dla twórczyń spektaklu – Justyny Wielgus i Justyny Lipko-Koniecznej – pretekstem do podjęcia tematu dostępności zawodów teatralnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Dlaczego nie są dopuszczane do edukacji teatralnej? Skąd pomysł, że Dawid Ogrodnik zagra osobę na wózku inwalidzkim lepiej niż aktor z niepełnosprawnością ruchową?
Na scenie piątka aktorów opowiada swoje historie – Anna Dzieduszycka, Maciej Kasprzak, Anna Kozłowska, Joanna Pawlik, Monika Świtaj. Każda ma związek z doświadczeniem trwałej lub okresowej niepełnosprawności i wykluczeniem z zawodu aktora.
Wiktoria Wojas w recenzji dla „Didaskaliów” pisze:
osobiste opowieści są punktem wyjścia do namysłu nad kwestią niepełnosprawności w teatrze, kultem hipersprawności i wymaganiami stawianymi kandydatom do szkół teatralnych. Zespół aktorski ironicznie odgrywa i komentuje przesłuchania czy egzaminy: prezentuje układy akrobatyczne, ćwiczenia z chodzenia, a następnie zestawia je z przypadkiem Sarah Bernhardt. Ten zabieg rodzi pytania o to, kto ma przywilej, by grać z niepełnosprawnością. Twórcy podkreślają w ten sposób wykluczenie artystów o alternatywnej motoryce w szkołach i w teatrach.
Wojas, Wiktoria, Nie można przejść obojętnie, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 173, https:// didaskalia.pl/pl/artykul/nie-mozna-przejsc-obojetnie.
Co się stało z nogą Sarah Bernhardt?
Reżyseria: Justyna Wielgus
Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Obsada:
Noga Sarah Bernhardt
Nogi Anny Dzieduszyckiej
Nogi Macieja Kasprzaka
Nogi Anny Kozłowskiej
Noga Joanny Pawlik
Nogi Moniki Świtaj
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Wideo: Wojciech Kaniewski
Reżyseria światła: Monika Sidor
Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova
Justyna Lipko-Konieczna od ponad 10 lat bada przypadki niepełnosprawności w zawodach teatralnych. Jest dramaturżką i pedagożką. Członkinią Zarządu Fundacji Teatr 21 oraz dramaturżką Teatru 21, w którym aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. W teatrze tym łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru. Członkini zespołu badawczego w ramach projektu HyPaTia. Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. Specjalistka ds. dramaturgiczno-literackich w TR Warszawa.
Justyna Wielgus jest reżyserką, performerką, choreografką, kuratorką, sojuszniczką OzN, wiceprezeską Zarządu Fundacji Teatr 21. Od 2013 roku współtworzy Teatr 21 oraz Centrum Sztuki Włączającej/ Teatr 21, w którym odpowiedzialna jest za kierowanie międzynarodowymi programami oraz artystyczny rozwój zespołu aktorskiego. Od początku współpracy wprowadza intensywny namysł łączony z praktyką dotyczący różnorodności ciała i cielesności.
źródło: teatr21.pl