50 lat temu Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy, zgodnie z wnioskiem Dyrekcji teatru nadaje „przedsiębiorstwu państwowemu Teatr „Klasyczny” nazwę Teatr „STUDIO” w Warszawie.” I OTO JESTEŚMY!
Inne aktualności
- Warszawa. Open Call w Komunie – ostatni dzień 04.11.2024 19:12
- Warszawa. Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu 04.11.2024 19:05
- Warszawa. Pożegnanie Elżbiety Zającówny – w środę 04.11.2024 18:14
- Szczecin. Najbliższy tydzień w Teatrze Polskim 04.11.2024 16:29
- Śrem. Awangardowa edukacja kulturalna: Teatr Instrumentalny Bogusława Schaeffera 2024 04.11.2024 15:22
- Tarnów. Sylwester w Teatrze im. Ludwika Solskiego 04.11.2024 15:10
- Warszawa. Dwa premierowe spektakle Michała Zadary w Muzeum Sztuki Nowoczesnej 04.11.2024 14:44
- Nowy Sącz. Pokaz reżyserskiej wersji kultowego „Czasu Apokalipsy” 04.11.2024 14:39
- Toruń. „AI-Art. Sztuka, technologia i ekologia w teatrze” – nowy projekt Baja Pomorskiego 04.11.2024 14:23
- Warszawa. „Niedźwiedzisio” – premiera streamingowa Teatru Baj 04.11.2024 13:22
- Warszawa. Debata „Historia HI§TORY, czyli Gombrowicz i reszta świata” w POK 04.11.2024 13:02
- Kraków. Teatr Słowackiego zaprasza na premierę „Tak zwanej ludzkości w obłędzie” 04.11.2024 12:45
- Bydgoszcz. XXIII Festiwal Prapremier startuje w najbliższy piątek 04.11.2024 12:41
- Kraków. Krakowska Akademia Musicalu zaprasza na „Piękną i Bestię Jr.” 04.11.2024 11:59
Wielką ambicją Józefa Szajny, malarza, scenografa, reżysera, autora scenariuszy, teoretyka sztuki, profesora ASP w Warszawie, twórcy i pierwszego dyrektora Teatru STUDIO (1972-1982), było utworzenie placówki o profilu nie tylko artystycznym, lecz także badawczym. Jeden z najbardziej wyrazistych stylistycznie artystów polskiego teatru postanowił przekształcić instytucję w scenę studyjną, eksperymentalną, otwartą na poszukiwania formalne. Przy teatrze w tym samym roku utworzono galerię sztuki współczesnej, która dziś liczy około tysiąca prac polskich i międzynarodowych artystów i stanowi dowód niezwykłej polityki artystycznej tego miejsca i nowatorskiego myślenia o instytucji kultury.
Obchody 50-lecia STUDIO otwieramy wernisażem wystawy „Materia(l)nie: Barbara Falender i Alicja Bielawska” 7 lutego o godzinie 19:00. Punktem wyjścia wystawy jest seria rzeźb Barbary Falender „Poduszki erotyczne” z 1973 roku z Kolekcji Galerii Studio. Rzeźby, wykonane w marmurze karraryjskim, weszły do kolekcji w 1985 roku. Dwa lata później zostały pokazane w Galerii Studio, wywołując poruszenie ze względu na odważną erotyczną wymowę. Paulina Olszewska, kuratorka wystawy, zaprosiła Alicję Bielawską do podjęcia dialogu z rzeźbami Barbary Falender. Bielawska przygotuje instalację z tkanin, która wejdzie w interakcję z przestrzenią Galerii Studio i stworzy intymną atmosferę prezentacji rzeźb. Na wystawie po raz pierwszy zaprezentowane zostaną szkice na papierze do „Poduszek erotycznych”, również z 1973 roku. Kluczowa dla sztuki Bielawskiej, jak i Falender, jest praca z materiałem i jego właściwościami. Przetwarzając to, co fizyczne, a więc rzeczywiste, artystki przechodzą w sferę tego, co zmysłowe i wrażeniowe. Napięcie między dwiema jakościami, materialnością i sensualnością jest główną osią wystawy. Wystawa ukazywać będzie jeden z najważniejszych aspektów „Poduszek erotycznych”, jakim jest kobieca rozkosz i przyjemność płynąca z seksualności. Wystawa potrwa do 17 kwietnia.
W dniu urodzin STUDIO, czyli 1 lutego 2022, aktywistki ikuratorki z grupy Extinction Rebellion (XR), skonfrontują się z archiwum teatru. Akcja ta symbolicznie odwołuję się do szczególnej zbieżności, jaka pojawia się pomiędzy ideą walki o ocalenie człowieczeństwa poprzez sztukę, którą podejmował w swych pracach Józef Szajna oraz działaniem dzisiejszych młodych ludzi wobec katastrofy klimatycznej, która nadciąga. Efekt ich pracy zostanie zaprezentowany w maju.
Na afiszu w lutym:
„Berlin Alexanderplatz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej, spektakl okrzyknięty przez krytyków jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu 2016/17. Obraz sztuki na podstawie tekstu Alfreda Döblina w niepokojący sposób przypomina dzisiejszy świat. (3, 4, 5, 6 lutego).
„Serotonina” w reżyserii Pawła Miśkiewicza, pierwsza polska adaptacja głośnej powieści Michela Houellebecqa (10, 11, 12, 13 lutego) to tragikomiczna opowieść o depresji.U Houellebecqa na depresję cierpi nie tylko główny bohater, ale i cała rzeczywistość. Krajobraz powieści i spektaklu to Europa w upadku, przestrzeń radykalnego politycznego konfliktu, miejsce, w którym stary porządek ostatecznie przegrywa.
„Raj. Potop” w reżyserii Grzegorza Jaremki na podstawie pierwszej części „Trylogii klimatycznej” Thomasa Köcka to przypowieść o wyzysku ludzi i planety. W kameralnym spektaklu przesuwamy się po dwóch liniach akcji i śledzimy finansowy upadek rodziny okresu transformacji (15, 16 lutego).
Na afisz wraca „Dobrze Ci tego nie opowiem” Anny Karasińkiej, w koprodukcji z Komuną Warszawa (19, 20 lutego). Dotykając tematu wojny, reżyserka bada, sposób w jaki wojna przekłada się na nasze doświadczanie świata i samych siebie.
Pod koniec lutego zapraszamy na „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (koprodukcja STUDIO z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrem Łaźnia Nowa oraz Festiwalem Mała Boska Komedia), współczesny, mądry i bezpretensjonalny spektakldla młodzieży(24, 25, 26, 27 lutego), nagrodzony Grand Prix 25. edycji Festiwalu KORCZAK DZISIAJ.
W lutym zobaczymy dwa monodramy: 22, 23 lutego „Matkę Makrynę” Ireny Jun, związanej ze teatrem od 1972 oraz 26, 27 lutego „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” na podstawie tekstu Jacka Góreckiego w reżyserii i wykonaniu Ewy Błaszczyk.
Teatr WarSawy gościnnie zaprezentuje spektakl „Judasz” na podstawie powieści Amosa Oza w reżyserii Adama Sajnuka (7, 8, 9 lutego).
Trwają próby do pierwszej premiery STUDIO w 2022. Spektakl „Byk” na podstawie tekstu Szczepana Twardocha (premiera: 19 marca 2022, sobota) to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok (na scenie Robert Talarczyk), który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Spektakl jest koprodukcją STUDIO z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie i Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
W teatrze trwają akcje sprzedażowe „Płać ile możesz” oraz „STUDIO za 20”. Akcje mają na celu zapewnić dostęp do kultury osobom o skromniejszych zasobach finansowych – podkreśla Roman Osadnik, Dyrektor Teatru. Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.
Wybrane spektakle repertuarowe STUDIO można również zobaczyć na www.vod.teatrstudio.pl.
STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. W sezonie 2021/2022 odbyło się pięć premier: „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (19 września 2021) i „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” (premiera: 25 września 2021), „Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (premiera warszawska: 28 października 2021) i „Hamer” w reżyserii Justyny Sobczyk (13 listopada 2021) i „Bowie w Warszawie” w reżyserii Marcina Libera (18 grudnia 2021).
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
www.teatrstudio.pl