11 czerwca o godz. 19:00 poznamy najlepsze projekty i działania teatralne zrealizowane online w czasie pandemii COVID-19. Tego dnia w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się finał pierwszej edycji konkursu DIG IT oraz uroczyste wręczenie nagród. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie www Instytutu oraz na Facebooku i na kanale YouTube IT.
Inne aktualności
- Kielce. Komedia „Bez hamulców” z Arturem Barcisiem w WDKu 24.01.2025 10:16
- Trójmiasto. Zmarł aktor-śpiewak Leszek Kowalski 24.01.2025 10:08
- Warszawa. Premiera spektaklu Mariana Opani na początku lutego w Ateneum 24.01.2025 10:05
- Tarnów. Zaczynał w Tuptusiach i „Solskim", teraz otrzymał prestiżową nominację aktorską 24.01.2025 09:30
- Warszawa. Dziś premiera monodramu Ewy Kasprzyk „Sztuka i seks, czyli Peggy Guggenheim” 24.01.2025 09:25
- Bydgoszcz. Opera Nova i Filharmonia Pomorska z milionami na rozbudowę 24.01.2025 09:20
- Kraków. Koncert „Symphony For Life" w Synagodze Tempel – w 80. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau 24.01.2025 09:07
- Sulechów. „Apetyt na czereśnie" z Teatru Muzycznego w Poznaniu w SDK 24.01.2025 09:01
- Łódź. Pierwsza premiera w 2025 roku otwiera obchody jubileuszu 80-lecia istnienia Teatru Pinokio 24.01.2025 08:57
- Lublin. „Don Giovanni" – spektakle wyprzedane w stu procentach 24.01.2025 08:34
- Warszawa. „ENCORE” o miłości na scenie CST 24.01.2025 08:34
- Warszawa. Spektakl „Prawdy za grosz” w ramach Otwartej Sceny IT 24.01.2025 08:20
- Lublin. Międzynarodowy projekt teatralny łączący literaturę, historię i nowoczesne technologie 24.01.2025 08:12
- Wrocław. Premiera „Gier wstępnych” w Capitolu już w najbliższą sobotę 24.01.2025 08:08
O nagrody w czterech kategoriach powalczy aż 270 zgłoszonych wcześniej projektów: 98 w kategorii najlepszy spektakl premierowy (przedstawienia przygotowane i zrealizowane specjalnie z myślą o ich prezentacji w internecie), 43 w kategorii najlepsze słuchowisko (powstałe poza rozgłośnią radiową), 107 w kategorii najlepszy inny projekt teatralny (przedsięwzięcia o artystycznym lub edukacyjnym charakterze - np. seriale teatralne, czytania performatywne, warsztaty - przygotowane oryginalnie w formule online) oraz 22 w kategorii najlepsze wydarzenie teatralne przeniesione do internetu (projekty - w tym konferencje i festiwale - przygotowane pierwotnie w formie stacjonarnej, a zaadaptowane do warunków i potrzeb online).
Zwycięskie projekty wyłoni pięcioosobowe jury w składzie: Dominik Gac (teatrolog i krytyk teatralny), Mateusz Grzesiński (producent i dziennikarz telewizyjny, animator kultury), Waldemar Kuligowski (profesor zwyczajny w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu; kierownik Zakładu Antropologii Kulturowej), Grażyna Lutosławska (dziennikarka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni UMCS w Lublinie, autorka i reżyserka słuchowisk), Olga Sobkowicz (kierowniczka Działu Organizacji Instytutu Teatralnego, koordynatorka Konkursu).
O nagrody rywalizują twórcy przedsięwzięć teatralnych zrealizowanych w sieci od 12 marca 2020, czyli od dnia pierwszego zawieszenia działalności instytucji kultury, do 31 marca 2021. Zwycięski projekt w każdej kategorii otrzyma nagrodę w wysokości 10 tys zł brutto.
– Chociaż dziś coraz śmielej można stawiać tezę, że sfera działań online pozostanie z nami po ustąpieniu pandemii jako odrębny nurt w teatrze, to z drugiej strony sytuacja z jaką mierzyliśmy się przy okazji pierwszych lockdownów – nawet jeśli zdarzyć miałyby się kolejne – już się nie powtórzy, będzie inna. I w tym sensie pierwsza edycja zorganizowanego przez nas konkursu jest podwójnie wyjątkowa – wskazuje Sobkowicz. – Przeszliśmy drogę od wielkiego niepokoju i poszukiwania – czasami chaotycznego – sposobów utrzymania kontaktu z publicznością do względnego oswojenia nowej rzeczywistości. Okrzepliśmy, staliśmy się bardziej profesjonalni w okrywaniu nowych form. I także ten wymiar widać w ocenianych projektach – dodaje.
Uroczystemu wręczeniu nagród, transmitowanemu na stronie internetowej, Facebooku i kanale YouTube Instytutu Teatralnego, towarzyszyć będzie rozmowa z członkami Jury o pandemicznym krajobrazie teatru w kontekście nowych narzędzi i nowego języka.
_____
Celem Konkursu DIG IT pozostaje dostrzeganie i wskazywanie spektakli oraz wydarzeń online, które wniosły nową jakość do polskiego życia teatralnego, a także wyróżnienie podmiotów proponujących oryginalny, ciekawy sposób kontaktu i komunikacji z widzem.
Konkurs jest współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.