11 czerwca o godz. 19:00 poznamy najlepsze projekty i działania teatralne zrealizowane online w czasie pandemii COVID-19. Tego dnia w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się finał pierwszej edycji konkursu DIG IT oraz uroczyste wręczenie nagród. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie www Instytutu oraz na Facebooku i na kanale YouTube IT.
Inne aktualności
- Warszawa. Dwie najbliższe premiery w Teatrze Ateneum 14.11.2024 17:40
- Warszawa. Premiera filmu „De Rerum Natura (Zew nieskończoności)” w CSW 14.11.2024 16:45
- Łódź. Rozpoczyna się VIII Festiwal Kryminału 14.11.2024 16:34
- Warszawa. „Najlepsze na 6.piętrze Koncerty Noworoczne” 14.11.2024 16:31
- Bytom. „Niesamowicie blisko” h.art company w Teatrze Rozbark 14.11.2024 16:21
- Warszawa. Przegląd filmów „Koterski. Życie w kadrze” 14.11.2024 16:16
- Warszawa. Premiera „Mahagonny – Ein Songspiel / Afterparty” w STUDIO – w grudniu 14.11.2024 15:58
- Warszawa. W styczniu premiera monodramu Przemysława Bluszcza w Ateneum 14.11.2024 15:41
- Warszawa. Wykład i pokaz teatru nō: spotkanie z aktorem Hashioką Kyutaro 14.11.2024 15:35
- Otrębusy. Nowe brzmienie tradycji. Sala Widowiskowa Zespołu „Mazowsze” otwarta na nowo z wyjątkowym dźwiękiem immersyjnym 14.11.2024 15:10
- Łódź. Ponad pięciuset śpiewających uczestniczyło w castingu do musicalu „Mamma Mia!” 14.11.2024 14:56
- Wielka Brytania. Znane są nominacje do londyńskich nagród literackich 14.11.2024 14:38
- Bydgoszcz. „Łączy nas (Młody) teatr!" – warsztaty z Pawłem Pasztą 14.11.2024 14:14
- Poznań. „Czas na teatr". Nagroda im. Maryny Miklaszewskiej i konferencja naukowa 14.11.2024 13:45
O nagrody w czterech kategoriach powalczy aż 270 zgłoszonych wcześniej projektów: 98 w kategorii najlepszy spektakl premierowy (przedstawienia przygotowane i zrealizowane specjalnie z myślą o ich prezentacji w internecie), 43 w kategorii najlepsze słuchowisko (powstałe poza rozgłośnią radiową), 107 w kategorii najlepszy inny projekt teatralny (przedsięwzięcia o artystycznym lub edukacyjnym charakterze - np. seriale teatralne, czytania performatywne, warsztaty - przygotowane oryginalnie w formule online) oraz 22 w kategorii najlepsze wydarzenie teatralne przeniesione do internetu (projekty - w tym konferencje i festiwale - przygotowane pierwotnie w formie stacjonarnej, a zaadaptowane do warunków i potrzeb online).
Zwycięskie projekty wyłoni pięcioosobowe jury w składzie: Dominik Gac (teatrolog i krytyk teatralny), Mateusz Grzesiński (producent i dziennikarz telewizyjny, animator kultury), Waldemar Kuligowski (profesor zwyczajny w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu; kierownik Zakładu Antropologii Kulturowej), Grażyna Lutosławska (dziennikarka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni UMCS w Lublinie, autorka i reżyserka słuchowisk), Olga Sobkowicz (kierowniczka Działu Organizacji Instytutu Teatralnego, koordynatorka Konkursu).
O nagrody rywalizują twórcy przedsięwzięć teatralnych zrealizowanych w sieci od 12 marca 2020, czyli od dnia pierwszego zawieszenia działalności instytucji kultury, do 31 marca 2021. Zwycięski projekt w każdej kategorii otrzyma nagrodę w wysokości 10 tys zł brutto.
– Chociaż dziś coraz śmielej można stawiać tezę, że sfera działań online pozostanie z nami po ustąpieniu pandemii jako odrębny nurt w teatrze, to z drugiej strony sytuacja z jaką mierzyliśmy się przy okazji pierwszych lockdownów – nawet jeśli zdarzyć miałyby się kolejne – już się nie powtórzy, będzie inna. I w tym sensie pierwsza edycja zorganizowanego przez nas konkursu jest podwójnie wyjątkowa – wskazuje Sobkowicz. – Przeszliśmy drogę od wielkiego niepokoju i poszukiwania – czasami chaotycznego – sposobów utrzymania kontaktu z publicznością do względnego oswojenia nowej rzeczywistości. Okrzepliśmy, staliśmy się bardziej profesjonalni w okrywaniu nowych form. I także ten wymiar widać w ocenianych projektach – dodaje.
Uroczystemu wręczeniu nagród, transmitowanemu na stronie internetowej, Facebooku i kanale YouTube Instytutu Teatralnego, towarzyszyć będzie rozmowa z członkami Jury o pandemicznym krajobrazie teatru w kontekście nowych narzędzi i nowego języka.
_____
Celem Konkursu DIG IT pozostaje dostrzeganie i wskazywanie spektakli oraz wydarzeń online, które wniosły nową jakość do polskiego życia teatralnego, a także wyróżnienie podmiotów proponujących oryginalny, ciekawy sposób kontaktu i komunikacji z widzem.
Konkurs jest współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.