11 czerwca o godz. 19:00 poznamy najlepsze projekty i działania teatralne zrealizowane online w czasie pandemii COVID-19. Tego dnia w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się finał pierwszej edycji konkursu DIG IT oraz uroczyste wręczenie nagród. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie www Instytutu oraz na Facebooku i na kanale YouTube IT.
Inne aktualności
- Albania/Polska. Międzynarodowi artyści uliczni wystąpią na festiwalu Busking Balkans 26.04.2025 17:31
- Gdańsk. Młody Teatr Szekspirowski zaprasza na spektakl „Harmonia albo nic” 26.04.2025 14:30
- Opole. Premiera „Negatywu" w Teatrze im. Jana Kochanowskiego 26.04.2025 12:44
- Kraków. Trwa budowa Centrum Muzyki w Cichym Kąciku 26.04.2025 11:19
- Warszawa. Majówka w w OCH-Teatrze i Teatrze Polonia 26.04.2025 11:08
-
Bydgoszcz. Baletowa inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego 26.04.2025 10:45
- Kraj. Mimo żałoby narodowej w sobotę odbędzie się większość imprez kulturalnych 26.04.2025 10:34
-
Sopot. Czytanie performatywne fragmentów „Chłopek. Opowieści o naszych babkach” Joanny Kuciel-Frydryszak 26.04.2025 10:16
- Warszawa. MKiDN złożył wniosek o wyznaczenie kuratora sądowego ws. Związku Artystów Wykonawców STOART 26.04.2025 10:10
- Warszawa. W Teatrze Żydowskim ruszyły próby do „Skowytu” Allena Ginsberga 26.04.2025 10:05
-
Legnica. „III Furie” Marcina Libera powracają na Scenę na Piekarach 26.04.2025 09:48
- Gdańsk. Carlos Marrodán Casas i Mateusz Kwaterko laureatami Nagrody za Twórczość Translatorską im. Boya-Żeleńskiego 26.04.2025 09:41
-
Warszawa. Pokolenie Z o pamięci, zapomnieniu i odpowiedzialności. Premiera spektaklu „2049: Witaj, Abdo” w Studio – 8 maja 26.04.2025 09:20
- Warszawa. „Nagie maski” – antologia sztuk Luigiego Pirandella 25.04.2025 17:05
O nagrody w czterech kategoriach powalczy aż 270 zgłoszonych wcześniej projektów: 98 w kategorii najlepszy spektakl premierowy (przedstawienia przygotowane i zrealizowane specjalnie z myślą o ich prezentacji w internecie), 43 w kategorii najlepsze słuchowisko (powstałe poza rozgłośnią radiową), 107 w kategorii najlepszy inny projekt teatralny (przedsięwzięcia o artystycznym lub edukacyjnym charakterze - np. seriale teatralne, czytania performatywne, warsztaty - przygotowane oryginalnie w formule online) oraz 22 w kategorii najlepsze wydarzenie teatralne przeniesione do internetu (projekty - w tym konferencje i festiwale - przygotowane pierwotnie w formie stacjonarnej, a zaadaptowane do warunków i potrzeb online).
Zwycięskie projekty wyłoni pięcioosobowe jury w składzie: Dominik Gac (teatrolog i krytyk teatralny), Mateusz Grzesiński (producent i dziennikarz telewizyjny, animator kultury), Waldemar Kuligowski (profesor zwyczajny w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu; kierownik Zakładu Antropologii Kulturowej), Grażyna Lutosławska (dziennikarka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni UMCS w Lublinie, autorka i reżyserka słuchowisk), Olga Sobkowicz (kierowniczka Działu Organizacji Instytutu Teatralnego, koordynatorka Konkursu).
O nagrody rywalizują twórcy przedsięwzięć teatralnych zrealizowanych w sieci od 12 marca 2020, czyli od dnia pierwszego zawieszenia działalności instytucji kultury, do 31 marca 2021. Zwycięski projekt w każdej kategorii otrzyma nagrodę w wysokości 10 tys zł brutto.
– Chociaż dziś coraz śmielej można stawiać tezę, że sfera działań online pozostanie z nami po ustąpieniu pandemii jako odrębny nurt w teatrze, to z drugiej strony sytuacja z jaką mierzyliśmy się przy okazji pierwszych lockdownów – nawet jeśli zdarzyć miałyby się kolejne – już się nie powtórzy, będzie inna. I w tym sensie pierwsza edycja zorganizowanego przez nas konkursu jest podwójnie wyjątkowa – wskazuje Sobkowicz. – Przeszliśmy drogę od wielkiego niepokoju i poszukiwania – czasami chaotycznego – sposobów utrzymania kontaktu z publicznością do względnego oswojenia nowej rzeczywistości. Okrzepliśmy, staliśmy się bardziej profesjonalni w okrywaniu nowych form. I także ten wymiar widać w ocenianych projektach – dodaje.
Uroczystemu wręczeniu nagród, transmitowanemu na stronie internetowej, Facebooku i kanale YouTube Instytutu Teatralnego, towarzyszyć będzie rozmowa z członkami Jury o pandemicznym krajobrazie teatru w kontekście nowych narzędzi i nowego języka.
_____
Celem Konkursu DIG IT pozostaje dostrzeganie i wskazywanie spektakli oraz wydarzeń online, które wniosły nową jakość do polskiego życia teatralnego, a także wyróżnienie podmiotów proponujących oryginalny, ciekawy sposób kontaktu i komunikacji z widzem.
Konkurs jest współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.