Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Kultowy, awangardowy teatr La Mama w Nowym Jorku prezentuję sztukę Witolda Gombrowicza „Ślub”. Jest to amerykańsko-polska produkcja w inscenizacji, która dla widzów może być bliska także doświadczeniom z ich własnego kraju.
„+Ślub+, w tłumaczeniu Louisa Iribarne, to sztuka, która zgłębia tematy tożsamości, władzy i natury rzeczywistości. Śledzimy w niej losy Henryka, młodego żołnierza, który wraca do domu z wojny i odkrywa, że jego świat pogrążył się w chaosie. W sekwencji przypominającej sen granice między rzeczywistością a iluzją zaczynają się zacierać” – opisuje inscenizację teatr.
Inscenizacja w La Mama, którą można zobaczyć do 6 października jest pierwszą profesjonalną produkcją „Ślubu” w Nowym Jorku. Powstała przy współpracy teatru z Instytutem Kultury Polskiej (IKP), Teatrem Powszechnym w Radomiu oraz Instytutem Adama Mickiewicza (IAM).
Producentami spektaklu są dyrektor Teatru Powszechnego Małgorzata Potocka i kurator filmu i sztuk performatywnych w IKP Tomek Smolarski. Pośród wykonawców jest także amerykańska aktorka polskiego pochodzenia Anna Podolak, kreująca rolę matki głównego bohatera Henryka (Alex Scoloveno).
Spektakl reżyseruje Zishan Ugurlu. W rozmowie z PAP mówiła, że przez ostatnie 18 lat, z Smolarskim z pasją pielęgnowali marzenie o wprowadzeniu produkcji „Ślubu" w życie. Pragnęła, żeby publiczność była głęboko zaangażowana w centralne tematy twórczości Gombrowicza i zmotywowana do podejmowania znaczących działań.
Indagowana czy "Ślub" przemawia do współczesnej publiczności w Nowym Jorku, zauważyła, że słowa Gombrowicza: "Zniekształcone! Zniszczone! Przemieszczone!" oddają nasze czasy.
„Doskonale współgrają z dzisiejszą Ameryką, gdzie kłamstwa, ignorowanie faktów i zaprzeczanie sensowi prawdy są zawsze usprawiedliwiane moralną elastycznością. Naginanie prawdy i tworzenie kłamstw dla swojego celu to rzeczywistość współczesnej Ameryki!” – oceniła m.in Ugurlu.
Potocka wyjaśniła PAP, że pierwszy projekt wystawienia „Ślubu" w La MaMa poniósł fiasko z powodu pandemii i problemów finansowych.
„Obiecałam im pomóc finansowo i dzięki wsparciu MSZ oraz Instytutowi Adama Mickiewicza, żeby przedstawienie zostało zrealizowane i pokazane w Polsce na naszym międzynarodowym festiwalu Gombrowicza. Wspaniałym artystycznym wkładem Polaków w nowojorskie przedstawienie jest też scenografia Michała Dracza i kostiumy Krystiana Szymczaka” - dodała.
Potocka zapowiedziała, że spektakl obejrzą także widzowie festiwalu Gombrowicza w Teatrze Powszechnym w Radomiu 19 października, a 22 w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
„Myślę, że także dla Polaków będzie to fantastyczny spektakl. Zishan zrobiła to w wyjątkowy sposób. Przepuściła myśl Gombrowicza przez pryzmat Ameryki, Trumpa, wybory, traumy wojny i napięcia” – zaznaczyła Potocka. Wyraziła nadzieję, że sukces w artystycznym nowojorskim świecie, a publiczność przyjmuje spektakl owacjami na stojąco, pozwoli na realizowanie kolejnych polskich projektów w USA.
Smolarski tłumaczył, że po obejrzeniu inscenizacji Operetki Gombrowicza Ugurlu w Teatrze La Mama w 2006 roku zdał sobie sprawę, że ma ona wspaniałe wyczucie twórczości Gombrowicza.
„Pierwszą próbę produkcji podjęliśmy dwa lata temu, ale niestety pandemia pokrzyżowała nam plany. Nawiązaliśmy wtedy kontakt z dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego, Małgorzatą Potocką, którą wciągnęliśmy na pokład naszej produkcji. Dzięki temu oprócz zaproszenia na festiwal w Polsce, mamy także scenografię Dracza oraz kostiumy Szymczyka” – wyliczył Smolarski.
Spektakl oglądał m.in. prof. Allan Kuharski, według IKP najwybitniejszy znawca Gombrowicza w USA.
„Widziałem 12 produkcji +Ślubu+ w różnych miejscach na świecie i za każdym razem czuję, że moja znajomość tej sztuki zaczyna się od nowa. Produkcja Ugurlu i jej utalentowana, odważna obsada aktorska jeszcze bardziej mi to uświadomiły. W mieście, które nie pamięta przedstawień Gombrowicza, ta premiera miała charakter debiutu wielkiego nowego dzieła. Ludzie z nowojorskiego teatru są przekonani, że widzieli wszystko. Ale czegoś takiego jeszcze nie widzieli” – przekonywał Kuharski.