Inne aktualności
- 
                                                                       Kraków. Zmarła Elżbieta Penderecka
                      31.10.2025 20:01 Kraków. Zmarła Elżbieta Penderecka
                      31.10.2025 20:01
- Warszawa. Ruszył nabór do trzech programów dotacyjnych na rok 2026 31.10.2025 19:45
- Warszawa. Wkrótce rozpocznie się 23. Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej „Kamera Dawida” 2025 31.10.2025 19:39
- Gorzów Wlkp. Już wkrótce 41. Gorzowskie Spotkania Teatralne 31.10.2025 18:33
- Poznań. Listopad w Polskim Teatrze Tańca 31.10.2025 18:07
- Warszawa. Satyryk Zenon Laskowik uhonorowany Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 31.10.2025 17:18
- 
                                                                       Warszawa. Trwa nabór do trzeciego sezonu Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego
                      31.10.2025 16:02 Warszawa. Trwa nabór do trzeciego sezonu Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego
                      31.10.2025 16:02
- Gdańsk. Tytuł Miasta Literatury UNESCO dla Gdańska 31.10.2025 13:58
- Lublin. W Teatrze Starym spektakl o Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej 31.10.2025 13:46
- 
                                                                       Teatr Telewizji. „Embodying Pasolini” z Tildą Swinton już 3 listopada 
                      31.10.2025 12:47 Teatr Telewizji. „Embodying Pasolini” z Tildą Swinton już 3 listopada 
                      31.10.2025 12:47
- Warszawa. 94 uczniów ze szkół artystycznych otrzymało stypendia ministra kultury 31.10.2025 12:45
- Kraków. Architekci w pierwszym rzędzie Narodowego Starego Teatru 31.10.2025 12:20
- Gdańsk. Wystawa „Witkacy Wielokrotny” w Muzeum UG 31.10.2025 12:18
- Łódź. Posłuchaj „Dziadów” 31 października 31.10.2025 12:04
Polski Instytut Teatralny (PIT) w Nowym Jorku zaprezentował w niedzielę amerykańską premierę sztuki Kazimierza Brauna „Powrót Ordonki”. Na scenie Fundacji Kościuszkowskiej wypełniają ją także piosenki z repertuaru tej aktorki kabaretowej i teatralnej.
Szefowa PIT Izabella Laskowska powiedziała PAP, że przejęła ją postać głównej bohaterki i jej losy. Hanka Ordonówna (1902-1950) była polską aktorką kabaretową i teatralną w okresie międzywojennym, a także autorką książki „Tułacze dzieci”.
Postać Ordonki kreuje absolwentka PWST w Warszawie Krystyna Tyszkiewicz. Ze sceny płyną utworzy „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Święty Antonii zgubiłam serce pod miedzą”, "Uliczka w Barcelonie” i wiele innych.
Rolę przyjaciółki Ordonki, przedwojennej komediantki Bajkowskiej (Bajkosi), odtwarza Laskowska, która ukończyła PWST we Wrocławiu.
„Była wschodzącą gwiazdą europejską. Jej styl, sposób śpiewania czarował widownię, ale wspaniale rozwijającą się karierę przerwała wojna. Nie zgodziła się na wpisanie na listę volksdeutschów, sprzeciwiała się wejściu wojsk niemieckich, za co więziono ją przez sześć miesięcy na Pawiaku. Kiedy przeniosła się później do Lwowa, sowieci bezskutecznie namawiali ją, żeby przyjęła ich obywatelstwo. Skazali ją na osiem lat robót” – mówiła Laskowska.
Przypomniała, że Ordonka przedostała się następnie na Bliski Wschód; zmarła na emigracji. Jej legenda na Bliskim Wschodzie - zaznaczyła - nie przemija.
Szefowa PIT nie kryła zadowolenia z przyjęcia premiery.
„Widownia była zapełniona w 100 proc. Zabrakło nam krzeseł. Ludzie byli wzruszeni, śmiali się na przemian i płakali” – podkreśliła.
Jak przyznał w rozmowie z PAP reżyser Krzysztof Szwaja, sztuka spodobała mu się, ponieważ mówi o miłości, co teraz – jak zauważył – jest jakby nie w modzie. Wszystkie z 12 piosenek uznał za świetnie napisane. Zaciekawiła go też postać Bajkowskiej obdarzona poczuciem humoru.
„W ogóle zaintrygowała mnie historia Ordonki. Jako młody chłopiec trochę o niej słyszałem, ale nie znałem jej niezwykłych losów. Była kobietą o niezłomnym charakterze i dokonywała bohaterskich czynów. O tych rzeczach, pewnie z powodu cenzury socjalistycznej, się nie mówiło. Była niezwykła, z talentem, zjawiskowością i charyzmą” – ocenił mieszkający w Los Angeles Szwaja, pisarz, teoretyk teatru, czołowy aktor-mim z wrocławskiego Teatru Pantomimy.
Autorem „Powrotu Ordonki” jest Kazimierz Braun. Był dyrektorem Teatru Współczesnego we Wrocławiu i profesorem Uniwersytetu Wrocławskiego, a także University at Buffalo w stanie Nowy Jork. Ostatnio wydał zbiór dramatów „Emigrantki” o losach Poli Negri, Heleny Modrzejewskiej, Marii Skłodowskiej-Curie, Tamary Łempickiej, Karoliny Lanckorońskiej i Hanki Ordonównej.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski
 
