W weekend 8 i 9 marca na scenę wraca spektakl baletowy "Dzieje grzechu" - historia o ekstremalnych ludzkich emocjach inspirowana głośną powieścią S. Żeromskiego i skandalizującym filmem W. Borowczyka.
Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl inspirowany filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule.
Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. To również historia świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.
Zatańczyć miłość, grzech, ciążę, morderstwo, prostytucję. Zatańczyć totalny upadek kobiety uwiedzionej... Wbrew pozorom od ponad 100 lat nic się w psychologicznej materii toksycznego związku, niosącego za sobą serię aktów moralnej dekadencji nie zmieniło. Świat nadal zdominowany jest przez mężczyzn, a nad nami wciąż wisi szklany sufit, w który uderza kobieta. To
wszystko niezaprzeczalnie zawsze istniało i istnieje. To wszystko zatańczono w kontrowersyjnym i odważnym spektaklu Opery na Zamku. Z tego przedstawienia nikt nie wychodzi obojętny. Balet "Dzieje grzechu" to spotkanie z literaturą, a nawet z... filmem. Karol Urbański, twórca tego spektaklu, zilustrował opowieść muzyką z epoki późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza. Spektakl zyskał wyraz filmowy, stając się baletem fabularnym, taneczną adaptacją opowiadanej treści. Ten niezwykły balet neoklasyczny nawiązuje kostiumami, scenografią i projekcjami multimedialnymi do stylu epoki Żeromskiego i Karłowicza. Doceniony przez publiczność otrzymał Bursztynowy Pierścień - nagrodę dla najlepszego spektaklu sezonu.
Karol Urbański, autor choreografii: "Powieść Żeromskiego jest wielowątkowa, w dodatku jej styl jest dość specyficzny, dostosowany do rozedrganych emocji, które relacjonuje. Każda adaptacja z konieczności zakłada potrzebę redukcji wątków i wyciągnięcia tego, co z punktu widzenia adaptującego jest najważniejsze. Dla mnie najważniejsza była historia emocjonalna zawarta w tej powieści, a także pewna atmosfera osaczenia głównej bohaterki, która z tej powieści emanuje. (...) Dla mnie ta historia jest historią samotności kobiety w świecie mężczyzn, na co pewnie wpływ miała również atmosfera całej epoki. Kobiety, która w imię uczucia zmuszona jest do porzucenia uporządkowanego życia i wyjścia ze świata norm i konwenansów. Oczywiście, rodzi się pytanie - na ile ta decyzja jest świadoma, a na ile Ewa jest ofiarą własnego charakteru i uczucia, które nią owładnęło?".
Terminy:
8 marca 2025, sobota, godz. 19.00
9 marca 2025, niedziela, godz.18.00
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Choreografia Karol Urbański
Kostiumy Tijana Jovanović
Scenografia Wacław T. Ostrowski
Projekcje multimedialne Krystian Drywa
Reżyseria świateł Dawid Karolak
Film Łukasz Nyks
Obsada:
Ewa Pobratyńska - Boglarka Novak
Matka Ewy - Aleksandra Głogowska
Ojciec Ewy - Damiano Maffeis
Leośka służąca - Chiara Belloni
Łukasz Niepołomski - Paweł Wdówka
Adolf Horst - Taigo Ueno
Hrabia Szczerbic - Giulio Refosco
Antoni Pochroń - Erwin Szelepcsenyi
Hrabia Płaza-Spławski - Kazutora Komura
Student - Álef Gabriel Carvalho
Hrabia Cyprian Bodzanta - Alessandro Imperiali
Ksiądz - Piotr Nowak
Żyd - So Hadano
Opryszkowie - So Hadano, Taigo Ueno
Kościół 1 i 2, biuro, szpital, galeria, kasyno - Nadine De Lume, Emma
McBeth, Aleksandra Januszak-Kacperska, Suimu Kanai, Rena Miyamoto, Leena
Coulie
Prostytutki, szpital psychiatryczny - Leena Coulie, Rena Miyamoto, Martina
Vanzetto , Emma Mc Beth, Julia Safin, Suimu Kanai