9 czerwca o g. 18:00 w Teatrze Kana spotkanie autorskie i premiera książki Sama siebie nie pamiętam Beaty Zuzanny Borawskiej
wstęp wolny
„Sama siebie nie pamiętam” to debiut literacki Beaty Zuzanny Borawskiej. Porusza ona w sposób poetycki i artystyczny fundamentalne dziś tematy – chorobę i opiekę nad osobą zależną, oraz pamięć: tę utraconą i tę żywą. Książka zawiera opowiadania, kartki z dziennika, wiersze oraz kolaże. Opowiadania, które często przybierają kształt próz poetyckich, wspomnień, podkreślają podziały na to, co męskie i kobiece, zwracają uwagę na cielesność, a przede wszystkim pamięć ciała. Natomiast kartki z dziennika to już wielomiesięczny, fragmentaryczny zapis zmagań z Alzheimerem, które nie pozbawione są trudnych przeżyć, przykrych niespodzianek losu, jak i humoru. Z kolei poezja to głównie „głos Chorej”. Całość ilustrują kolaże Anny Paszkowskiej.
Książka ukaże się nakładem wydawnictwa Granda, pod redakcją Elizy Kąckiej.
Dostępna na www.wydawnictwo-granda.pl i w dobrych księgarniach.
Beata Zuzanna Borawska (ur. 1985) – od ponad dziesięciu lat związana z kulturą jako: dziennikarka, animatorka kultury, wydawczyni płyt z muzyką jazzową, współautorka filmu pt. „Narcyz o sobie. Historia Marka Kazany”. Aktywistka społeczna, feministka, obecnie studentka studiów pisarskich na Uniwersytecie Szczecińskim.
Również we srodę , 9 czerwca na Dworcu PKP, Teatr Nowszy jeszcze raz pokaże spektakl "Odyseja". Każdy uczestnik i każda uczestniczka akcji (po wcześniejszej rejestracji) otrzyma zestaw słuchawkowy, dzięki któremu będzie mogła dołączy do podróży prowadzonej przez performerów poruszających się w przestrzeni dworca.
Link do rejestracji
9 czerwca: http://bityl.pl/wspku
Choć współczesny świat stoi dla nas otworem, to coraz rzadziej wyruszamy w podróż, która nie tylko jest przygodą, ale też ścieżką wewnętrznej przemiany. Dziś możemy polecieć na koniec świata lub nawet zdobyć z wycieczką Mount Everest, ale to nie oznacza, że przekraczamy jakiekolwiek osobiste granice. Doświadczamy jedynie iluzji rytuału przejścia, którą chętnie wzmacniamy epicką relacją w mediach społecznościowych. Istotą podróży jest to, co po drodze. To otrząśnięcie się z młodzieńczych ideałów i odnalezienie sensu życia – swojej Itaki.
Projekt Odyseja to nie tylko przywołanie motywu homerowskiej podróży Odyseusza. To także artystyczna droga od mitologicznego chaosu do poezji kosmosu Kubricka. Spojrzenie w świat, który “wyszedł z formy” rozbudzając w Hamlecie konieczność jego naprawy.
Zapraszamy widzów do miejsca, gdzie podróż się rozpoczyna lub kończy. Na dworcu kolejowym – pomiędzy przyjazdami i odjazdami pociągów – będziemy wspólnie doświadczać wyprawy w różnych jej momentach: tuż przed “wyjazdu”, w chwili zwątpienia oraz w procesie dojrzewania – rytualnej “śmierci do nowego życia”. Każdy uczestnik otrzyma zestaw słuchawkowy, który będzie bramą do intymnego świata wykreowanego przez performerów, a niedostępnego dla przypadkowych przechodniów. Poprzez język teatru i tańca zbadamy, w jakim stopniu archetyp homo viator – człowieka w drodze, jest aktualny dla współczesnego Europejczyka.
Choreografia: Tomasz Ciesielski w ścisłej współpracy z tancerzami
Taniec: Natalia ‘Sarna’ Kladziwa, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz
Muzyka: Sean Palmer, Kuba Pałys
Kostiumy: Damian Kretschmer
Produkcja: Joanna Stasina
Projekt jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Scena dla tańca 2021, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Weekend to z kolei wizyta studyjna uczestników i uczestniczek Laboratorium Pedagogiki Teatru, którzy odwiedzą Teatr Kana aby przyjrzeć się metodom pracy, wziąć udział w warsztatach (prowadzonych przez Weronikę Fibich, Karolinę Sabat, Bibiannę Chimiak oraz Rafała Foremskiego), a także obejrzeć spektakl " Gęstość Zaludnienia", który zaprezentujemy w piątek (11 czerwca, g. 19:00).
11 czerwca, g.19:00 - Gęstość Zaludnienia. Historia wybuchu.
bilety: 30/25 zł
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
Są choroby, których nie da się wyleczyć. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach."
"Co zostało ze starożytnej Grecji? Mity starożytnej Grecji."
"Siedemdziesiąt lat budowaliśmy komunizm, teraz budujemy kapitalizm.
Modliliśmy się do Marksa, teraz do dolara. Pogubiliśmy się w historii."
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu”
na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołekobsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut