EN

9.06.2021, 13:16 Wersja do druku

Szczecin. Intensywny tydzień w Kanie

9 czerwca o g. 18:00 w Teatrze Kana spotkanie autorskie i premiera książki Sama siebie nie pamiętam Beaty Zuzanny Borawskiej

wstęp wolny

„Sama siebie nie pamiętam” to debiut literacki Beaty Zuzanny Borawskiej. Porusza ona w sposób poetycki i artystyczny fundamentalne dziś tematy – chorobę i opiekę nad osobą zależną, oraz pamięć: tę utraconą i tę żywą. Książka zawiera opowiadania, kartki z dziennika, wiersze oraz kolaże. Opowiadania, które często przybierają kształt próz poetyckich, wspomnień, podkreślają podziały na to, co męskie i kobiece, zwracają uwagę na cielesność, a przede wszystkim pamięć ciała. Natomiast kartki z dziennika to już wielomiesięczny, fragmentaryczny zapis zmagań z Alzheimerem, które nie pozbawione są trudnych przeżyć, przykrych niespodzianek losu, jak i humoru. Z kolei poezja to głównie „głos Chorej”. Całość ilustrują kolaże Anny Paszkowskiej.

Książka ukaże się nakładem wydawnictwa Granda, pod redakcją Elizy Kąckiej.

Dostępna na www.wydawnictwo-granda.pl i w dobrych księgarniach.

Beata Zuzanna Borawska (ur. 1985) – od ponad dziesięciu lat związana z kulturą jako: dziennikarka, animatorka kultury, wydawczyni płyt z muzyką jazzową, współautorka filmu pt. „Narcyz o sobie. Historia Marka Kazany”. Aktywistka społeczna, feministka, obecnie studentka studiów pisarskich na Uniwersytecie Szczecińskim.


fot. mat. teatru

Również we srodę , 9 czerwca na Dworcu PKP, Teatr Nowszy jeszcze raz pokaże spektakl "Odyseja". Każdy uczestnik i każda uczestniczka akcji (po wcześniejszej rejestracji) otrzyma zestaw słuchawkowy, dzięki któremu będzie mogła dołączy do podróży prowadzonej przez performerów poruszających się w przestrzeni dworca. 

Link do rejestracji

9 czerwca: http://bityl.pl/wspku

Choć współczesny świat stoi dla nas otworem, to coraz rzadziej wyruszamy w podróż, która nie tylko jest przygodą, ale też ścieżką wewnętrznej przemiany. Dziś możemy polecieć na koniec świata lub nawet zdobyć z wycieczką Mount Everest, ale to nie oznacza, że przekraczamy jakiekolwiek osobiste granice. Doświadczamy jedynie iluzji rytuału przejścia, którą chętnie wzmacniamy epicką relacją w mediach społecznościowych. Istotą podróży jest to, co po drodze. To otrząśnięcie się z młodzieńczych ideałów i odnalezienie sensu życia – swojej Itaki.

Projekt Odyseja to nie tylko przywołanie motywu homerowskiej podróży Odyseusza. To także artystyczna droga od mitologicznego chaosu do poezji kosmosu Kubricka. Spojrzenie w świat, który “wyszedł z formy” rozbudzając w Hamlecie konieczność jego naprawy.

Zapraszamy widzów do miejsca, gdzie podróż się rozpoczyna lub kończy. Na dworcu kolejowym – pomiędzy przyjazdami i odjazdami pociągów – będziemy wspólnie doświadczać wyprawy w różnych jej momentach: tuż przed “wyjazdu”, w chwili zwątpienia oraz w procesie dojrzewania – rytualnej “śmierci do nowego życia”. Każdy uczestnik otrzyma zestaw słuchawkowy, który będzie bramą do intymnego świata wykreowanego przez performerów, a niedostępnego dla przypadkowych przechodniów. Poprzez język teatru i tańca zbadamy, w jakim stopniu archetyp homo viator – człowieka w drodze, jest aktualny dla współczesnego Europejczyka.

Choreografia: Tomasz Ciesielski w ścisłej współpracy z tancerzami

Taniec: Natalia ‘Sarna’ Kladziwa, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz

Muzyka: Sean Palmer, Kuba Pałys

Kostiumy: Damian Kretschmer

Produkcja: Joanna Stasina

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Scena dla tańca 2021, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Weekend to z kolei wizyta studyjna uczestników i uczestniczek Laboratorium Pedagogiki Teatru, którzy odwiedzą Teatr Kana aby przyjrzeć się metodom pracy, wziąć udział w warsztatach (prowadzonych przez Weronikę Fibich, Karolinę Sabat, Bibiannę Chimiak oraz Rafała Foremskiego), a także obejrzeć spektakl " Gęstość Zaludnienia", który zaprezentujemy w piątek (11 czerwca, g. 19:00). 

11 czerwca, g.19:00 - Gęstość Zaludnienia. Historia wybuchu. 

bilety: 30/25 zł 

Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.

Są choroby, których nie da się wyleczyć. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach."

"Co zostało ze starożytnej Grecji? Mity starożytnej Grecji."

"Siedemdziesiąt lat budowaliśmy komunizm, teraz budujemy kapitalizm.

Modliliśmy się do Marksa, teraz do dolara. Pogubiliśmy się w historii."

"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu”
na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołekobsada: Bibianna Chimiak, Karolina SabatDariusz MikułaPiotr Starzyński
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut

fot. Piotr Nykowski

Źródło:

Materiał nadesłany