Pomimo, że miniony sezon teatralny można uznać, najogólniej rzecz ujmując, za przeciętny, wybór tego, co było w nim najlepsze, wcale nie był łatwy. Obrodził natomiast w wiele dokonań aktorskich wartych wyróżnienia i zapamiętania - subiektywne podsumowanie teatralnego sezonu 2021/2022 w opracowaniu Wiesława Kowalskiego w Teatrze dla Wszystkich.
Najlepsze przedstawienie
Dziady A. Mickiewicza w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Imagine w reż. Krystiana Lupy w koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Powszechnego w Warszawie; Odlot Z. Fajfera w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Współczesnym w Szczecinie; Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka Teatrze Polskim w Poznaniu
Najlepszy teatr
Teatr Polski w Poznaniu
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk
Sztuka intonacji Tadeusza Słobodzianka w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Niepamięć Marka Modzelewskiego w reż. Piotra Ratajczaka w Teatrze Jaracza w Łodzi i Garnizonu Sztuki w Warszawie; Madagaskar Magdaleny Drab w reż. Gosi Dębskiej, koprodukcja Teatru Żydowskiego w Warszawie i Teatru Papahema; Baron Münchhausen dla dorosłych Macieja Wojtyszki w reż. Macieja Wojtyszki w Teatrze Narodowym w Warszawie
Najlepsze wystawienia sztuk obcojęzycznych
Gdybym cię nie poznał S. Belbela w reż. Jarosława Tumidajskiego w Teatrze Współczesnym w Warszawie; To wiem na pewno A. Bovella w reż. Iwony Kempy w Teatrze Ateneum w Warszawie
Najlepsza reżyseria
Maja Kleczewska – Dziady A. Mickiewicza w Teatrze Słowackiego w Krakowie i Ulisses J. Joyce’a w Teatrze Polskim w Poznaniu; Krystian Lupa – Imagine Teatru Powszechnego w Łodzi i Powszechnego w Warszawie; Jurij Murawicki – Rewizor M. Gogola w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Marcin Liber Rzeźnia numer pięć K. Vonneguta we Wrocławskim Teatrze Współczesnym; Piotr Cieplak – Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie W. Szekspira w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie
Najlepsza rola kobieca
Maja Pankiewicz jako Regina w Bowie w Warszawie D. Masłowskiej w reż. Marcina Libera w Teatrze Studio w Warszawie; Dominika Bednarczyk jako Konrad w Dziadach w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Agata Kulesza jako Anna w To wiem na pewno A. Bovella w reż. Iwony Kempy w Teatrze Ateneum w Warszawie; Marta Zięba jako Funda w Śniegu w reż. Bartosza Szydłowskiego w koprodukcji Teatru Łaźnia Nowa, STUDIO teatrgaleria, GTS, Teatru Śląskiego w Katowicach, jako Maria w Bowie w Warszawie w reż. Marcina Libery w Teatrze Studio oraz Antonina i Patti w Imagine w reż. Krystiana Lupy Teatru Powszechnego w Warszawie i Powszechnego w Łodzi; Alona Szostak jako Róża w Cudzoziemce w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu; Wanda Neumann jako Amelia w „Atrament. Wczoraj. Żyrafa” w reż. Pawła Szkotaka w Teatrze Powszechnym w Łodzi; Natalia Kujawa jako Stefania Grodzieńska w Piplai w reż. Joanny Drozdy w Teatrze Syrena w Warszawie; Ewa Ziętek jako Zofia Książek-Bregułowa – Nieostrość widzenia Remigiusza Grzeli w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego w Teatrze Kwadrat w Warszawie; Barbara Wypych jako Ilona – Kto chce być Żydem? Marka Modzelewskiego w reż. Wojciecha Malajkata
Najlepsza rola męska
Adam Biedrzycki jako Sganarel – Don Juan Molière’a w reż. Piotra Kurzawy w Teatrze Polskim w Warszawie; Adam Ferency jako Mistrz – Sztuka intonacji T. Słobodzianka w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie i jako Salieri – Amadeusz Petera Shaffera w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Marcin Hycnar jako Mozart – Amadeusz Petera Shaffera w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Łukasz Lewandowski jako Grotowski – Sztuka intonacji T. Słobodzianka w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Szymon Kuśmider jako Fortunato i Krzysztof Kwiatkowski jako Koadiutor – Awantura w Chioggi C. Goldoniego w reż. Edwarda Wojtaszka w Teatrze Polskim w Warszawie; Michał Kaleta jako Jan Paweł II – Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka w Teatrze Polskim w Poznaniu; Jerzy Radziwiłowicz jako Malvolio – Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie W. Szekspira w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie; Andrzej Kłak i Grzegorz Artman jako Antonin – Imagine w reż. Krystiana Lupy w koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi i Powszechnego w Warszawie; Robert Talarczyk jako Robert Mamok – Byk Twardocha w reż. Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha w Studio teatrgaleria w Warszawie w koprodukcji Fundacji Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatru Łaźnia Nowa i Instytutu im. Jerzego Grzegorzewskiego
Najlepsza rola epizodyczna
Andrzej Szeremeta jako Gustaw – Bowie w Warszawie D. Masłowskiej w reż. Marcina Libera w Teatrze Studio w Warszawie; Jan Peszek jako Nowosilcow i Marcin Kalisz jako ks. Piotr – Dziady w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Michał Kaleta jako Doran i Idiota – Ulisses w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu i jako Michał – Cudzoziemka w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu; Julian Świeżewski jako Timothy – Imagine w reż. Krystiana Lupy w koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi i Powszechnego w Warszawie
Najlepsza adaptacja teatralna / dramaturgia
Paweł Dobrowolski, Jakub Skrzywanek – Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka w Teatrze Polskim w Poznaniu; Wojciech Ziemilski, Wojciech Pustoła – Oda do radości w reż. Wojciecha Ziemilskiego w Teatrze Studio w Warszawie; Tomasz Walesiak, Katarzyna Minkowska – Cudzoziemka w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu; Damian Josef Neć – Ulisses J. Joyce’a w Teatrze Polskim w Poznaniu
Najlepsza scenografia
Agata Skwarczyńska – Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka w Teatrze Polskim w Poznaniu; Galya Solodovnikova – Rewizor M. Gogola w reż. Jurija Murawickiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Katarzyna Borkowska – Dziady w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Mirek Kaczmarek – Rzeźnia numer pięć w reż. Marcina Libera we Wrocławskim Teatrze Współczesnym; Marek Braun – Odlot w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Współczesnym w Szczecinie
Najlepsza choreografia
Kaya Kołodziejczyk – Ulisses J. Joyce’a w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu i Dziady A. Mickiewicza w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Agnieszka Kryst – Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka w Teatrze Polskim w Poznaniu; Krzysztof Pastor – Dracula w reż. Krzysztofa Pastora w TW-ON w Warszawie; Patrycja Grzywińska – Bliżej chmur. Zaraz spadam w reż. Ewy Konstancji Bułhak w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie; Rui Ishihara – Rinaldo G.F. Händlaw reż. Jarosława Kiliana w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie
Najlepsza muzyka
Cezary Duchnowski – Ulisses J. Joyce’a w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu i Dziady A. Mickiewicza w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Olga Lisiecka – Bliżej chmur. Zaraz spadam w reż. Ewy Konstancji Bułhak w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie; Jan Duszyński – Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie W. Szekspira w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie; Karol Nepelski – Wiśniowy sad A. Czechowa w reż. Małgorzaty Warsickiej w w Teatrze Jaracza w Łodzi
Najlepsze kostiumy
Konrad Parol – „Dziady” A. Mickiewicza w reż. Mai Kleczewskej w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Galya Solodovnikova – Rewizor M. Gogola w reż. Jurija Murawickiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Martyna Kander – Amadeusz Petera Shaffera w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
Najlepsza reżyseria światła
Paulina Góral – Amadeusz Petera Shaffera w reż. Anny Wieczur w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Agata Skwarczyńska – Śmierć Jana Pawła II w reż. Jakuba Skrzywanka w Teatrze Polskim w Poznaniu; Katarzyna Łuszczyk – Między nogami Leny czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Micheleangela Caravaggia w reż. Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Dramatycznym w Kłajpedzie i Gdybym cię nie poznał S. Belbela w reż. Jarosława Tumidajskiego w Teatrze Współczesnym w Warszawie
Najciekawszy debiut
Laureaci III edycji aktorskiej konkursu POLOWANIE NA MOTYLE: Paweł Janyst, Malwina Laska, Irmina Liszkowska, Krzysztof Oleksyn, Michał Pawlik – Tramwaj zwany pożądaniem T. Williamsa w reż. Małgorzaty Bogajewskiej i Młodzik F. Dostojewskiego w reż. Igora Gorzkowskiego w Teatrze Ochoty w Warszawie
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego
Królestwa Marty Stańczyk w reż. Justyny Sobczyk Teatru Guliwer w Warszawie i Teatru 21
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego
Piplaja w reż. Joanny Drozdy w Teatrze Syrena w Warszawie; L’Incoronazione di Poppea C. Monteverdiego w reż. Natalii Babińskiej w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie; Little Shop of Horrors H. Ashmana w reż. Antoniusza Dietziusa Teatru Muzycznego Proscenium na Scenie Relax w Warszawie; Rinaldo G.F. Händla w reż. Jarosława Kiliana w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie; A planety szaleją… (Młodzi w hołdzie Korze) w reż. Anny Sroki-Hryń w Teatrze Współczesnym w Warszawie
Najlepszy spektakl taneczny
SM. MASOCHISTYCZNE OBRAZY OJCIEC-SYN w choreografii Tobiasza Sebastiana Berga Kieleckiego Teatru Tańca; Dracula wg B. Stokera w chor. i reż. Krzysztofa Pastora w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie
Rozczarowanie sezonu
Zamek F. Kafki w reż. Franciszka Szumińskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; Don Juan Molière’a w reż. Piotra Kurzawy w Teatrze Polskim w Warszawie; Company S. Sondheima w reż. Michała Znanieckiego w Warszawskiej Operze Kameralnej; Życie jest snem C. de la Barki w reż. Pawła Świątka w Teatrze Imka w Warszawie; Biali heteroseksualni mężczyźni Younga Jeana Lee w reż. Tomasza Dutkiewicza w Teatrze Komedia w Warszawie; Mieszkanie na Uranie wg Paula B. Preciado w reż. Michała Borczucha w Nowym Teatrze w Warszawie