EN

4.03.2024, 08:44 Wersja do druku

Poznań. Prapremiera spektaklu „Kraj Naj. Historia trójkątnej rewolucji” w Teatrze Animacji

9 marca w Teatrze Animacji w Poznaniu odbędzie się prapremiera spektaklu dla dzieci „Kraj Naj. Historia trójkątnej rewolucji” Maliny Prześlugi. Reżyserką sztuki przybliżającej m.in. tematy wolności, niezależności i niebezpieczeństw nadużywania władzy jest Agata Kucińska.

fot. mat. teatru

Sztuka przeznaczona jest dla widzów od 7 lat. Realizatorzy spektaklu poinformowali, że przybliża on dzieciom w przyjazny i przystępny dla nich sposób takie pojęcia jak wolność, bunt czy indywidualizm. W zaprezentowanym w sztuce Kraju Naj mieszkają wyłącznie trójkąty równoboczne, a trójkąt to jedyny dopuszczalny kształt. W ten świat wkracza nieobliczalne koło.

„Za pomocą prostej opowieści zadajemy sobie razem z małymi widzami pytania: czy życie obwarowane zakazami jest okej? czy ustalony porządek da się czasem złamać? czym jest wolność i jak o nią dbać? czy to dobrze czasem się zbuntować? Przy pomocy zrozumiałej i nośnej metafory podjęliśmy próbę opowiedzenia małym ludziom o niebezpieczeństwach nadużywania władzy i jej przemocowości” – podali twórcy spektaklu.

Jak przekazała PAP Malina Prześluga jest to spektakl o posłuszeństwie wobec systemu i buncie, oraz konsekwencjach obu postaw. Zauważyła, że taki temat nieczęsto występuje w teatrze dla dzieci.

"Można powiedzieć, że jest to w jakimś wymiarze spektakl polityczny dla dzieci, bowiem dotyka takich zagadnień jak wolność, przestrzeganie i ustanawianie prawa, funkcjonowanie wewnątrz nakazów i zakazów, i tym podobnych spraw. Jednocześnie jest o czymś więcej i niekoniecznie trzeba go nazywać politycznym, bo przecież każda jednostka, czy to jest dziecko czy dorosły, niezależnie od tego, w jakim systemie funkcjonuje, dąży do wewnętrznej wolności" – powiedziała.

Jak zauważyła co rusz, nie tylko w sferze polityki i systemu społecznego, spotykamy się z różnorakimi zakazami i nakazami, musimy funkcjonować wewnątrz określonych reguł; odnajdować swoje miejsce w przeróżnych systemach zależności wobec czegoś większego. Dotyczy to zwłaszcza dzieci.

"Lubię teatr za to, że pozwala budować takie właśnie złożone i wieloznaczne opowieści. Nie zapominajmy, że ostatecznie opowiadamy historię o trójkątach i kółeczkach, a więc mamy cały nowy, ciekawy wizualnie świat, co sprawia, że ostateczna wymowa nabiera lekkości" – powiedziała twórczyni spektaklu.

Reżyserka powiedziała, że dzięki przyjętym założeniom widz może nabrać zdrowego dystansu do tego co ogląda.

„Aczkolwiek chciałabym, żeby z naszymi bohaterami można się było także utożsamić. Jeśli dziecko śledzi losy postaci, która nie jest mu w żaden sposób bliska, to traci zainteresowanie nimi i spektaklem. Wówczas nie wytwarza się ta swoista chemia, która jest chyba najważniejszym celem i powodem dla którego robimy teatr” – powiedziała Agata Kucińska.

Scenografię przygotowała Matylda Kotlińska. Za muzykę odpowiada Piotr Klimek. Choreografem jest Barbara Olech

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Źródło:

PAP