EN

24.01.2025, 16:03 Wersja do druku

Poznań. Luty 2025 w Teatrze Wielkim

Wznowienie „Aidy”, „Skrzypek na dachu”(przed nami setny spektakl!)wieczór baletowy „4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara”, a także koncerty walentynkowe i familijne – to kilka przykładów wydarzeń, które odbędą się w lutym br. w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

„Skrzypek na dachu” / mat. teatru

Inne aktualności

SKRZYPEK NA DACHU | Bock / Stein
sobota, 1.02.2025, godz. 19:00
niedziela, 2.02.2025, godz. 18:00
wtorek, 4.02.2025, godz. 19:00
środa, 5.02.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
czwartek, 6.02.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
piątek, 7.02.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
sobota, 8.02.2025, godz. 19:00
niedziela, 9.02.2025, godz. 18:00 po raz setny!

musical w dwóch aktach
libretto: Joseph Stein
na podstawie opowiadań Szolema Alejchema za specjalnym zezwoleniem Arnolda Perla
teksty piosenek: Sheldon Harnick
polska wersja językowa w tłumaczeniu Antoniego Marianowicza
Opowieść stworzona w idealnych proporcjach: nuta nostalgii, szczypta humoru, urok świata, którego już nie ma, rzewna fraza skrzypiec, znakomita scenografia Ryszarda Kai oraz roztańczona inscenizacja Emila Wesołowskiego. Musical wszech czasów – „Skrzypek na dachu”.
Ubogi mleczarz Tewje każdego dnia zmaga się z przeciwnościami losu i wadzi z Bogiem. Pięć córek na wydaniu, koń okulał, ukochana żona ciągle cała w pretensjach. Życie maleńkiej wsi Anatewka gdzieś na obrzeżach Imperium Rosyjskiego biegnie rytmem codziennych kłopotów i rzadkich sukcesów. Kiedy wielka Historia wchodzi w życie bohaterów tej uroczej opowieści, pewien etap ich życia musi wbrew naszym pragnieniom się skończyć. Głęboko jednak wierzymy wraz z mieszkańcami małej Anatewki, że los się odmieni, bo przecież wiemy, że… raz świt, raz mrok.
dyrygent: Aleksander Gref
reżyseria: Emil Wesołowski
Obsada
Tewie: Andrzej Ogórkiewicz, Damian Konieczek
Gołda: Barbara Kubiak, Monika Mych-Nowicka
Cajtla: Magdalena Wilczyńska-Goś
Hudel: Natalia Puczniewska-Braun, Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Chawa: Monika Mych-Nowicka, Barbara Gutaj-Monowid
Motel: Piotr Friebe
Jenta: Małgorzata Frąckowiak
Perczyk: Jaromir Trafankowski
Lejzor: Damian Konieczek, Rafał Korpik
Mordka: Bartłomiej Szczeszek
Rabin: Tomasz Raczkiewicz
Mendel: Filip Lewandowski, Albert Rugieł
Babcia Cajtla: Wiesława Wiza
Abram: Tomasz Mazur
Fruma Sara: Galina Kuklina, Natalia Puczniewska-Braun
Fiedka: Marek Szymański
Sasza: Piotr Kalina
Policjant: Rafał Korpik, FilipLewandowski
Naum: Piotr Bróździak
Skrzypek: Eliza Schubert, Dawid Fabisiak
Klarnecista: Sławomir Heinrychowski, Kamil Janas
Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Dziecięcy Chór Operowy

BALET DLA DZIECI
warsztaty

sobota, 8.02.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty

sobota, 8.02.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

4: PASTOR / LEÓN & LIGHTFOOT / BONDARA
czwartek, 13.02.2025, godz. 19:00
piątek, 14.02.2025, godz. 19:00

Po pierwsze… Krzysztof Pastor i „Moving Rooms”, przygotowana dla Het Nationale Ballet choreografia, która podbiła wiele tanecznych scen.
Po drugie… Sol León i Paul Lightfoot, jeden z czołowych duetów choreograficznych naszych czasów, po raz pierwszy w Polsce.
Po trzecie… Sol León i Paul Lightfoot i ich dwie najbardziej znane prace: „Shutters Shut” i „Subject to Change”.
Po czwarte… Robert Bondara i jego pierwsza próba zmierzenia się z najbardziej rozpoznawalną kompozycją Ravela.
„4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara” ­– wyrażona ruchem opowieść o budowaniu relacji i przesuwaniu granic. Czterech wybitnych choreografów. Cztery wymiary współczesnego tańca dopełnione muzyką Schnittkego, Góreckiego, Schuberta, Ravela i poezją Gertrude Stein. Spektakl, który jest wyprawą w głąb współczesnego świata – podróżą przez unikalne i wyjątkowe doświadczenia twórców – nagłym olśnieniem różnorodnością – precyzją i dynamiką.
Bo taniec ma wiele wymiarów… Więcej niż 4.
„Moving Rooms” (2012)

muzyka: Alfred Schnittke – Concerto grosso I (Cadenza – Rondo – Postludio)
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
choreografia: Krzysztof Pastor
kostiumy: Olivier Haller
światła: Bert Dalhuysen 
asystent choreografa: Anita Kuskowska
Opowieść o emocjach zamkniętych w przestrzeni, której towarzyszy muzyka Schnittkego i Góreckiego. Na tle wyrysowanych światłem figur geometrycznych toczy się walka człowieka o swoje miejsce na świecie. Kim jest nasz przeciwnik i kto ustala reguły na szachownicy życia?
Choreografia „Moving Rooms”, powstała w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego, natychmiast zachwyciła Amsterdam, a następnie publiczność w Stanach Zjednoczonych, Czechach, Finlandii, Chinach i na Litwie. Była to jedna z pierwszych zagranicznych prac Pastora, którą artysta przeniósł na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Sugestywność choreografii podkreśla wirtuozeria techniczna i indywidualna ekspresja tancerzy, a dynamika „Moving Rooms” zdaje się sugerować, że tylko w ruchu, w działaniu, jednostka może w pełni pokazać charakter i mieć wpływ na świat. W finale tancerze wychodzą z mroku – jak odczytają to widzowie?
„Shutters Shut” (2003)
choreografia do fragmentu wiersza Gertrudy Stein „If I told him: A completed portrait of Picasso” (1923) przeczytanego przez autorkę
choreografia, scenografia i kostiumy: Sol León i Paul Lightfoot
światła: Tom Bevoort 
asystenci choreografa: Chloe Albaret, Olivier Coelfard, Sarah Reynolds
Choreografia „Shutters Shut” jest oparta na wierszu Gertrude Stein z 1923 roku „If I told him: A completed portrait of Picasso”, będącym częścią trwającego przez dekady intertekstualnego dialogu między artystką a Pablem Picassem. Koncepcja choreograficzna León i Lightfoota nie tylko dopasowuje się do metrum wiersza podczas jego czytania, ale też wyraża, odzwierciedla i uzupełnia słowa, tworząc w ten sposób specyficzny ruch i język pantomimy. Dwoje tancerzy zachwyca synchronizacją ruchu: nie ma tu marginesu błędu, nie można ukryć braku precyzji, nie ma możliwości skorygowania niedoskonałego kroku. „Shutters Shut” to nie tylko pokaz precyzji wykonania, to również porywająca forma choreograficznej walki, podczas której – sekunda po sekundzie – widz nie może oderwać wzroku od sceny, ponieważ pragnie się przekonać, czy tancerze wyjdą z tej batalii bez szwanku.
„Subject to Change” (2003)
muzyka: Franz Schubert – XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna”
część II: Andante con moto (opr. Gustav Mahler)
choreografia, scenografia i kostiumy: Sol León i Paul Lightfoot
światła: Tom Bevoort
asystenci choreografa: Chloe Albaret, Olivier Coelfard
Tytuł baletu to słowa widniejące w rogu strony każdego harmonogramu, arkusza obsady i dokumentu planu pracy, który jest drukowany w Nederlands Dans Theatre. Trzy słowa, które przypominają, że rzeczywistość często mija się z oczekiwaniami, koryguje plany, więc trzeba być gotowym na zmiany. Za „Subject to Change” stoi osobista historia Sol León i Paul Lightfoota – podczas tworzenia choreografii artystów dotknęła tragedia: nagła choroba ich przyjaciółki, Ruth. Dramatyczna rzeczywistość siłą rzeczy zdeterminowała proces twórczy i kreatywność artystów. Tworzenie choreografii było niemal procesem terapeutycznym, to w przestrzeni sali prób znaleźli schronienie. Nikt na widowni nie wiedział, co dzieje się z przyjaciółką choreografów, ale wszyscy w jakiś sposób zobaczyli to poprzez sztukę, zrozumieli dzięki mocy tańca. Choreografia, która nie pozostawia widza obojętnym, prowokuje do szukania odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i wynosi wrażliwość odbiorców na zupełnie nowy poziom.
„Bolero” (2024)
muzyka: Maurice Ravel 
choreografia: Robert Bondara
światła: Wiktor Kuźma
asystentka ds. kostiumów: Chiara Ruaro
Jeden z najbardziej znanych utworów XX wieku, który – mimo klęski towarzyszącej koncertowemu prawykonaniu – z impetem wdarł się w przestrzeń nie tylko sal filharmonii i stał się niemal akademickim studium instrumentacji, ale też i skutecznie uwiódł popkulturę. Ostinato werbla od początku utworu, oszczędna orkiestracja, dynamika konsekwentnie rozwijana w kolejnych prezentacjach 18-taktowego tematu. W zasadzie prosty zamysł kompozytorski, z nawiązaniem do folkloru hiszpańskiego i inspiracjami jazzem, jest jednym wielkim crescendem. W nietypowej konstrukcji dzieła, uporczywie powtarzanym temacie i w charakterystycznym rytmie Robert Bondara – jeden z najbardziej cenionych polskich choreografów – znalazł źródło choreograficznej ekspresji. W jego ujęciu ani rytm, narastająca dynamika czy repetytywność tematu, nie są gorsetem krępującym kreatywność, przeciwnie – otwierają, zarówno przed choreografem, jak i tancerzami, przestrzeń, w której wypadkowa ich wrażliwości tworzy spektakl niezwykły pod względem artystycznym.
kierownictwo muzyczne: Marta Kluczyńska
asystentka dyrygentki: Agata Zając
Wykonawcy:
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

KONCERT WALENTYNKOWY
Kameralny wieczór w operze
sobota, 15.02.2025, Sala Drabowicza, godz. 19:00
niedziela, 16.02.2025, Sala Drabowicza, godz. 18:00

Choć Walentynki są 14 lutego, nie oznacza to, że tylko wtedy można świętować dzień zakochanych. Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza do celebrowania Walentynek w kameralnym gronie: będzie to idealny moment, by zakochać się w pięknych głosach, ariach i duetach, po prostu – by zakochać się w operze!

„Aida” / mat. teatru

AIDA | Verdi
WZNOWIENIE!
piątek, 21.02.2025, godz. 19:00
sobota, 22.02.2025, godz. 19:00
niedziela, 23.02.2025, godz. 18:00
wtorek, 25.02.2025, godz. 19:00
czwartek, 27.02.2025, godz. 19:00

opera w czterech aktach
libretto: Antonio Ghislanzoni
„Aida” powstała na zamówienie kedywa Egiptu i miała prapremierę w Kairze, w wigilię Bożego Narodzenia. Osią dramatu są rozterki zwycięskiego egipskiego generała Radamesa, kochanego przez dwie kobiety, Amneris – córkę faraona i brankę Aidę – córkę króla Etiopów. Radames dokona niewłaściwego wyboru, co popchnie go wpierw do zdrady, w końcu zaś sprowadzi nań śmierć. Z punktu widzenia XIX-wiecznego Europejczyka dylemat zaiste trudny do rozstrzygnięcia, dla Egipcjanina z kolei niepojęty. Przecież bohater mógł mieć obydwie kobiety: jedna poślubić, drugą zaś przyjąć w darze jako nałożnicę, a kiedyś być może drugą żonę. Warto i dziś przywołać ten paradoks. Minęło półtora wieku, a relatywizm i fundamentalizm wciąż leżą u sedna niejednej tragedii.
Realizatorzy
reżyseria: Marek Weiss
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini
scenografia: Jean-Antoine Hierro
choreografia: Izadora Weiss
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
reżyseria świateł: Marek Rydian
Obsada
Aida: Iwona Sobotka, Yuliia Alieksieyeva
Amneris: Gosha Kowalińska, Monika Ledzion-Porczyńska
Radames: Dominik Sutowicz, Max Jota
Amonasro: Stanisław Kuflyuk, Mateusz Michałowski
Ramfis: Rafał Korpik
Faraon: Damian Konieczek
Kapłanka: Barbara Gutaj-Monowid
Posłaniec: Piotr Kalina
Chór, Orkiestra i Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
Uczennice Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu

BALET DLA DZIECI
warsztaty

sobota, 22.02.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty

sobota, 22.02.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

ROBIMY OPERĘ!
warsztaty familijne
niedziela, 23.02.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
Robimy też zamieszanie, trochę hałasu i nieco bałaganu. Ale to nic! – najważniejsze, że to sprawia nam dziką frajdę i że robimy to razem – dzieci i opiekunowie (nie pytajcie nas, kto lepiej się bawi, włączając w to osoby prowadzące warsztaty). Zajęcia inspirowane są jednym ze spektakli z repertuaru poznańskiej opery. Przy okazji poznajemy więc tytuł operowy lub baletowy, na który wrócimy jutro, za pięć, za dziesięć czy za dwadzieścia lat. I też będziemy się dobrze bawić albo wzruszać. A po powrocie do domu wyjmiemy zza szafy własnoręcznie wykonaną scenę obrotową, zagramy w dźwiękowe memory albo spróbujemy zmieścić się w kostium wiewiórki. Nie przetrwał próby czasu? Nic prostszego, na pewno znajdzie się ktoś, z kim znowu będzie można zrobić operę.
Czas trwania: 1h 30 minut
Wiek uczestników: dzieci w wieku od 5 do 9 lat z opiekunami

BUM!TRACH!BACH!
piątek, 28.02.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00
 i godz. 12:00
BUM! Jak brzmią czary? TRACH! Czy można zagrać na szczęce osła? BACH! Wielki hałas z perkusistami Teatru Wielkiego? Nieee? Jeszcze raz: BUM! Instrumenty TRACH! Perkusyjne! BACH! Są najlepsze!
BUM!TRACH!BACH! to koncert prezentujący utwory skomponowane specjalnie dla różnorodnej, niezwykle licznej i zaskakującej rodziny instrumentów perkusyjnych. Trzeba nie lada sprawności i znakomitego opanowania rytmu, aby na nich grać. A gdy to się uda – satysfakcja gwarantowana! Zarówno dla wykonujących, jak i słuchaczy. Bo w czasie tego koncertu słuchacze staną się muzykami, a ich ciała instrumentem. Zatem – na trzy cztery, rytmicznie: BUM!TRACH!BACH! Zapraszamy!
Wykonawcy:
Zespół Perkusyjny Teatru Wielkiego w Poznaniu i goście

Szczegóły repertuaru:
opera.poznan.pl

DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.

Organizatorzy Teatru

Źródło:

Materiał nadesłany