Logo
Aktualności

Poznań. „Quo vadis” z Gdyni najlepszą premierą sezonu III Ogólnopolskiego Plebiscytu Musicalowego

19.11.2025, 08:31 Wersja do druku

18 listopada w Teatrze Muzycznym w Poznaniu odbyła się Gala Musicalowa podczas której tradycyjnie wręczono wyróżnienia, honorujące twórców polskiego teatru muzycznego. Gala otworzyła 4. edycję Festiwalu „Czas na Teatr”.

fot. mat. prasowe

Podczas Gali wręczono Nagrodę im. Maryny Miklaszewskiej, Nagrodę Młodego Twórcy Musicalowego oraz nagrody w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2024/2025.

Laureatem Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej, przyznanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, za wybitne osiągnięcia i całokształt pracy artystycznej w dziedzinie musicalu oraz teatru muzycznego, został Wojciech Kępczyński, a Nagrodę dla Młodego Twórcy Musicalowego otrzymała Barbara Olech.

LAUREACI OGÓLNOPOLSKIEGO PLEBISCYTU MUSICALOWYCH PREMIER SEZONU 2024/2025

Najlepsza reżyseria światła i projekcje: Marc Heinz, Pagode Studio („Wicked”, Teatr Muzyczny ROMA)

Najlepsze kostiumy: Anna Adamek, Martyna Kander („Quo vadis”, Teatr Muzyczny w Gdyni)

Najlepsza scenografia: Mariusz Napierała („Quo vadis”, Teatr Muzyczny w Gdyni)

Najlepsza choreografia: Agnieszka Brańska („Wicked”, Teatr Muzyczny ROMA)

fot. Rzemieślnik Światła/mat. teatru

Najlepsza reżyseria: Wojciech Kościelniak („Quo vadis”, Teatr Muzyczny w Gdyni)

Najlepsza aktorka drugoplanowa: Marta Burdynowicz (Martha – „Heathers”, Teatr Syrena; Herod – „Jesus Christ Superstar”, Teatr Muzyczny w Toruniu)

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Maria Tyszkiewicz (Elfaba – „Wicked”, Teatr Muzyczny ROMA)

Najlepszy aktor drugoplanowy: Jakub Badurka (Winicjusz – „Quo vadis”, Teatr Muzyczny w Gdyni)

Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Marcin Franc (Evan Hansen – „Drogi Evanie Hansenie”, Teatr Muzyczny w Poznaniu; Fijero – „Wicked”, Teatr Muzyczny ROMA)

Najlepsza piosenka musicalowa: „O końcu Rzymu” („Quo vadis”, Teatr Muzyczny w Gdyni)

Najlepszy spektakl autorski (wyróżnienie): „Quo vadis” (Teatr Muzyczny im. w Gdyni)

Najlepsza premiera sezonu: „Quo vadis” (Teatr Muzyczny w Gdyni)

To był wieczór pełen wzruszeń, energii i musicalowych emocji! Gala Musicalowa po raz kolejny udowodniła, jak różnorodny i dynamiczny jest polski teatr muzyczny. 

Dziękujemy wszystkim, którzy tworzą, wspierają i kochają musical tak jak my. Gratulujemy nagrodzonym! Wasza praca inspiruje i dodaje teatrowi muzycznemu w Polsce skrzydeł. Do zobaczenia na kolejnych festiwalowych wydarzeniach!

Sponsorem głównym Gali wręczenia nagród jest PZU, a sponsorami nagród Autostrada Wielkopolska i Fundacja Rozwoju Miasta Poznania

Pełna lista nagrodzonych znajduje się tutaj: https://plebiscytmusicalowy.pl/wyniki-plebiscytu-musicalowego/ 

fot. Dawid Stube/mat. teatru

Laureatem Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej został Wojciech Kępczyński, od 1998 roku dyrektor Teatru Muzycznego ROMA, który – jak podkreślała Kapituła – realizuje swoją konsekwentną i spójną koncepcję artystyczną, czyniąc Teatr Roma przestrzenią zarówno dla adaptacji światowej musicalowej klasyki, jak i autorskich polskich produkcji. Z zaangażowaniem i determinacją oferuje polskiej publiczności spektakle tworzone na najwyższym poziomie. Tworzy środowisko, w którym dojrzewały talenty, a pokolenia artystów i rzemieślników zdobywały doświadczenie i rozwijały swe skrzydła. 

fot. Dawid Stube/mat. teatru

Laudacja dla Barbary Olech, laureatki Nagrody dla Młodego Twórcy Musicalowego

Są artyści, którzy pojawiają się w teatrze jak błysk światła — intensywni, żywi, niepowtarzalni — i zanim zdołamy wypowiedzieć ich imię, już zmieniają pejzaż sceny. Barbara Olech jest właśnie takim światłem.

Jej droga artystyczna przypomina choreografię życia — precyzyjną, a zarazem pulsującą spontanicznością. Zaczynała jako tancerka w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, gdzie jej ciało stało się instrumentem ekspresji, a ruch rozmową z widzem. Kto widział jej Czarną Kucharkę w Blaszanym bębenku, ten wie, że potrafi jednym gestem opowiedzieć o bólu, sile i wolności.

Dziś Barbara Olech to jedna z najbardziej rozchwytywanych choreografek musicalowych w Polsce. W jej pracy jest mądrość, której nie da się nauczyć – rodzi się z uważności, z pokory wobec drugiego człowieka, z nieustannego dialogu z tym, co niewidzialne, ale głęboko ludzkie. Bo Barbara nie układa tańca, ona buduje relacje. Między reżyserem a aktorem, między sceną a widzem, między emocją a ciałem.

Jej twórczość to spotkanie. W czasach, gdy świat coraz częściej mówi podniesionym głosem, ona pokazuje, że prawdziwa siła rodzi się z ciszy, z rozmowy, z empatii. Każdy spektakl, którego dotknie, zyskuje nowy puls. 1989, Priscilla. Królowa pustyni, Jednego serca, Six czy Beetlejuice – to nie tylko tytuły, to dowody jej niezwykłej umiejętności wpisywania tańca w sens, rytmu w emocję, gestu w znaczenie.

Pomimo młodego wieku, Barbara pracuje z dojrzałością wynikającą z doświadczenia, ale też z czegoś głębszego – z wrażliwości, która nigdy nie zamienia się w sentymentalizm, z profesjonalizmu idącego w parze z człowieczeństwem. Dzisiaj łatwo zagubić sens słów takich jak szacunek, współpraca, empatia, ale Barbara przypomina, że właśnie one są podstawą sztuki i życia.

Przyznana Nagroda jest podziękowaniem za otwartość i odwagę tworzenia. Za to, że udowadniasz, że taniec to nie tylko forma, ale przede wszystkim rozmowa duszy z duszą. Niech to wyróżnienie będzie nie tyle ukoronowaniem, co jednym z wielu kroków w Twojej niezwykłej, artystycznej opowieści. Bo jak powiedziała Pina Bausch: Nie interesuje mnie, jak ludzie się poruszają. Interesuje mnie, co ich porusza.

Piotr Sobierski
Przewodniczący Kapituły Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej
Wrocław, 2025

***

W skład Kapituły wchodzą badacze, recenzenci, krytycy z różnych ośrodków akademickich, zajmujący się musicalem w Polsce. Tegoroczna Kapituła obradowała w składzie: Konrad Imiela (laureat ubiegłorocznej nagrody im. Maryny Miklaszewskie)j, Joanna Maleszyńska, Barbara Pitak-Piaskowska, Piotr Sobierski (przewodniczący), Małgorzata Woźniak.

Organizatorem Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej i Nagrody dla Młodego Twórcy Musicalowego jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także