Już w najbliższą niedzielę, 25 maja rozpoczyna się 25. edycja Biennale Sztuki dla Dziecka – interdyscyplinarnego festiwalu sztuki tworzonej z myślą o najmłodszych i ich bliskich – i potrwa aż do Dnia Dziecka!
O Biennale Pro
Zapraszając do udziału w festiwalu, pragniemy nie tylko przybliżyć języki, którymi posługują się współcześni artyści tworzący dla dzieci, ale także zaoferować platformę do dyskusji o sztuce.
Wierzymy, że poprzez połączenie prezentacji wydarzeń artystycznych z pogłębioną refleksją o nich stworzymy zalążek nowego sposobu uczestnictwa w naszym festiwalu, a co za tym idzie – nowy sposób gromadzenia wokół Biennale osób profesjonalnie zajmujących się twórczością dla młodych oraz zainteresowanych tym tematem.
Podczas 25. edycji Biennale Sztuki dla Dziecka chcielibyśmy zaproponować wam specjalną ścieżkę programową – Biennale Pro. Obejmie ona trzy festiwalowe dni, podczas których będzie możliwość wzięcia udziału w siedmiu dedykowanych wydarzeniach, spotkaniach i dyskusjach.
Osoby posiadające akredytację Biennale Pro będą uprawnione do 50% zniżki na wydarzenia artystyczne w programie 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, spośród których wyróżniamy kilka szczególnych, rekomendowanych w ramach ścieżki profesjonalnej.
Wydarzenia w ramach Biennale Pro odbywają się przy wsparciu Katedry Teatru i Sztuki Mediów, a wydarzenia niemieckie odbywają się z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Goethe-Institut.
Patronat nad spotkaniem ze Stiną Wirsén objęła Ambasada Szwecji w Polsce, a finansowego wsparcia udzieliła Szwedzka Rada Sztuki (Swedish Arts Council). Patronat nad spotkaniem z Kamilą Wolszczak objęła Ambasada Królestwa Niderlandów w Polsce.
Co w programie Biennale Pro?
W poniedziałek zapraszamy na artist talk z Kamilą Wolszczak, artystką wizualną, która na stałe mieszka i tworzy w Hadze. Zapraszamy również na spotkanie wokół premiery naszej książki „Status sztuki dla dzieci. Pola, rozgrywki, refleksje”. Spotkanie poprowadzi Joanna Żygowska, dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka.
Trzecim wydarzeniem w ramach akredytacji Biennale Pro będzie spotkanie autorskie ze szwedzką ilustratorką i autorką książek dla dzieci, Stiną Wirsén. Ponadto w ramach Biennale Pro rekomendujemy tego dnia dwa spektakle taneczne: naszą premierę, czyli przedstawienie „U-rodziny” w choreografii Hanny Bylki-Kaneckiej, oraz ruchową opowieść o relacji z innością – spektakl „Pięknie inaczej” choreografki Ceren Oran i zespołu Moving Borders.
Wtorkową ścieżkę profesjonalną rozpoczniemy od spotkania z twórczyniami „U-rodzin” i „Pięknie inaczej”, czyli z Hanną Bylką-Kanecką oraz Ceren Oran, by porozmawiać o ich praktykach choreograficznych i tworzeniu dla młodych. Drugim wydarzeniem Biennale Pro będzie ponowne spotkanie ze Stiną Wirsén, skupione tym razem wokół praktyk i warsztatu artystki w tworzeniu sztuki dla przedszkolaków.
We wtorek polecamy wam spektakl-jazdę bez trzymanki, czyli „Karlssona z dachu”, po którym zapraszamy na spotkanie z twórcami przedstawienia. Po spektaklu zapraszamy na koncert wrocławskiego kwartetu Błoto, który – choć raczej kojarzy się z dorosłą publicznością – na Biennale zdecydował się zagrać koncert „Błoto gra błotko”, z myślą o swojej publiczności, która chciałaby doświadczyć dobrego jazzowego grania ze swoimi dziećmi.
Środa w ramach Biennale Pro to wykład Nikoli Schellmann, zaplanowany w związku ze współpracą z Kinder- und Jugendtheaterzentrum in der Bundesrepublik Deutschland (Centrum Teatru dla Dzieci i Młodzieży w Republice Federalnej Niemiec). KJTZ można opisać jako centrum specjalistyczne, które ma za zadanie wspierać i promować teatr dla dzieci i młodzieży w Niemczech, a także łączyć jego środowisko.
W programie Pro także spotkanie z Kolektywem Splotka wokół ich pracowni performatywnej. Splotka wraz z dziećmi badać będzie temat komfortu i tworzyć obiekty, które zaprojektowane zostaną podczas warsztatów przez dzieci. Tego dnia rekomendujemy wam przedstawienie „Człowiek jaki jest, każdy widzi” w reżyserii Katarzyny Minkowskiej, ze świetnym zespołem aktorskim Nowego Teatru w Warszawie.
Ścieżkę Biennale Pro zakończymy w środowy wieczór na poznańskim Starym Rynku, w SARP Social Club, czyli naszym klubie festiwalowym. Zapraszamy, aby w mniej formalnej atmosferze podzielić się wrażeniami i przemyśleniami – zarówno o prezentowanych wydarzeniach, jak i o samej formule Biennale Pro oraz potencjale tej platformy na przyszłe edycje festiwalu.
Dodatkowo akredytacja Pro umożliwia odkrywanie miasta, oferując zniżki w licznych kawiarniach, księgarniach, concept storach i innych ciekawych miejscach w Poznaniu.
Harmonogram Biennale Pro
Poniedziałek, 26 maja 2025 11.30-13.00 – artist talk z Kamilą Wolszczak o instalacji „Wędrujące palce, czyli dotyk jako przewodnik po przestrzeni”, spacer, początek: Scena Wspólna, wydarzenie w języku polskim;14.00-15.30 – spotkanie wokół premiery książki „Status sztuki dla dzieci. Pola, rozgrywki, refleksje”, CK Zamek, Laboratorium 3, wydarzenie w języku polskim;16.30-18.00 – spotkanie ze Stiną Wirsén (i dziećmi), CK Zamek, Sala pod Zegarem wydarzenie w języku szwedzkim z tłumaczeniem na język polski.
Wtorek, 27 maja 2025 13.00-14.00 – spotkanie z choreografkami Hanną Bylką-Kanecką („U-rodziny”) i Ceren Oran („Pięknie inaczej”), CK Zamek, Laboratorium 1, wydarzenie w języku angielskim; 14.30-15.30 – spotkanie o sztuce dla dzieci przedszkolnych ze Stiną Wirsén, CK Zamek, Sala pod Zegarem, wydarzenie w języku angielskim;
Środa, 28 maja 2025 10:30-11:00 – spotkanie z twórcami spektaklu „Karlsson z dachu”, Scena Wspólna, wydarzenie w języku polskim.12:00-13:20 – Szałasowanie! akcja twórcza w ramach Biennale Pro, CK Zamek, Hol Trawertynowy, wydarzenie w języku polskim;13.30-15.00 – wykład Nikoli Schellmann o niemieckim teatrze dla młodych, Collegium Maius UAM, wydarzenie w języku angielskim;16.00-17.00 – artist talk z Kolektywem Splotka, CK Zamek, Laboratorium 2, wydarzenie w języku polskim. 20.00-21.00 – rozmowy stolikowe z zespołem 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, SARP Social Club.
Rekomendowane wydarzenia artystyczne: „U-rodziny”, „Pięknie inaczej”, „Karlsson z dachu,” „Błoto gra błotko”, „Człowiek, jaki jest, każdy widzi”.