Każdy film, który zrobiłam, jest kawałkiem mojego życia. Z każdym łączy mnie więź. Ale niewątpliwie „Europa, Europa” była przełomem w moim życiu zawodowym - powiedziała PAP Agnieszka Holland. Reżyserka będzie bohaterką drugiego weekendu 35. Malta Festivalu w Poznaniu.
W Poznaniu wystawione zostaną utwory sceniczne inspirowane filmami „Kobieta samotna” i „Europa, Europa” Agnieszki Holland. Pierwszy z nich to spektakl w reżyserii Anny Smolar, drugi to opera „Głos potwora” stworzona przez Agnieszkę Smoczyńską, Roberta Bolestę i Alka Nowaka.
W rozmowie z PAP Agnieszka Holland przyznała, że nie przypuszczała, że te obrazy zyskają życie sceniczne. „Nie widziałam jeszcze spektaklu Ani Smolar, więc nie wiem, jaki jest. Moja siostra (Magdalena Łazarkiewicz – PAP), która była na premierze w warszawskim Teatrze Powszechnym, uważa, że ma on sporo wspólnego z filmem. Wydaje mi się, że w operze Agnieszki Smoczyńskiej, Roberta Bolesty i Alka Nowaka bardzo trudno będzie dopatrzyć się podobieństw. Ich utwór to luźna inspiracja +Europą, Europą+, w dodatku raczej filozoficzna niż fabularna” - powiedziała.
Dla Agnieszki Holland każdy film, który zrobiła, jest kawałkiem jej życia. „Z każdym łączy mnie więź. Ale niewątpliwie +Europa, Europa+ była przełomem w moim życiu zawodowym. Zyskała wielką sławę międzynarodową i przyniosła mi liczne wyróżnienia. Wywołała także szeroką reakcję społeczną. Uważam, że to mój najpopularniejszy film. W wielu krajach, szczególnie europejskich, wciąż wyświetlają go w szkołach. +Europa, Europa+ ma energię, która pozwala młodym ludziom utożsamić się z bohaterem. Jest bardzo uniwersalnym utworem. Tymczasem +Kobieta samotna+ była ostatnim polskim filmem, jaki zrealizowałam przed emigracją. Obraz trafił na półki i dopiero po ośmiu latach mógł zostać pokazany publiczności. W międzyczasie jego tajne kopie krążyły po świecie. +Kobieta samotna+ powstała jako wyraz społecznego gniewu i rozpaczy. Sądzę, że obok +Zielonej granicy+ to mój najbardziej namiętny film” - podkreśliła.
Organizatorami 35. Malta Festivalu są dFlights i Kulczyk Foundation. Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym wydarzenia.
Wywiad z reżyserką - poniżej