Inne aktualności
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
- Warszawa. Arcydzieło Mykietyna na festiwalu Eufonie 21.11.2024 12:00
- Wałbrzych. Jubileuszowa premiera już w najbliższą sobotę 21.11.2024 11:58
Ruszył projekt „Opowieści. Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim”, inspirowany twórczością Franciszki i Stefana Themersonów. Cykl wydarzeń artystycznych przygotowanych przez Muzeum Mazowieckie w Płocku i ośrodek kultury Kunstbanken z norweskiego Hamar potrwa do marca 2024 r.
Płock to rodzinne miasto Stefana Themersona (1910-88), awangardowego prozaika, twórcy teorii poezji semantycznej, fotografii i filmów eksperymentalnych. Od wielu lat odbywa się tu Festiwal Themersonów, poświęcony twórczości Stefana oraz jego żony Franciszki (1907-88), malarki i ilustratorki, organizowany przez Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, który nosi imię obojga artystów.
Projekt „Opowieści. Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim” to nowe przedsięwzięcie, na które płockie Muzeum Mazowieckie otrzymało grant z Funduszy Norweskich. Projekt ten wspierają Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz samorząd Mazowsza. Partnerem został ośrodek kultury Kunstbanken w norweskim Hamar.
Dyrektor płockiego Muzeum Mazowieckiego Leonard Sobieraj podczas piątkowej inauguracji cyklu podkreślił, że projekt realizowany będzie do marca 2024 r. „To przedsięwzięcie ponadlokalne, ponadregionalne i ponadnarodowe, o zasięgu europejskim, a wręcz globalnym, ponieważ uczestniczyć w nim będą artyści z całego świata” - powiedział Sobieraj. Jak zapowiada płockie Muzeum Mazowieckie, w ramach projektu „Opowieści. Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim”, interdyscyplinarnego, łączącego różne dziedziny sztuki, planowanych jest m.in. 27 wydarzeń artystycznych i 19 edukacyjnych z udziałem 145 artystów i ekspertów.
„Dlaczego opowieści? Chodziło mi o to, żeby była to koncepcja jak najbardziej szeroka, nikogo niewykluczająca. Wszyscy lubimy słuchać opowieści i każdy ma w sobie jakąś opowieść. I nasi artyści też będą opowiadać, tylko każdy swoim językiem, ktoś obrazem, ktoś inny fotografią, filmem czy działaniami performatywnymi” - powiedziała Małgorzata Sady, kurator polskiej części projektu, nawiązując do pierwszego słowa jego tytułu.
Jak podkreśliła, druga część tytułu: „świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim” to cytat ze Stefana Themersona. „Ta druga część tytułu mówi o tym, że na świat można patrzeć różnie i należy patrzeć różnie” - dodała Sady.
Największym tegorocznym wydarzeniem z planowanego cyklu będzie Festiwal Performance, który odbywać się będzie w Płocku od 19 do 22 lipca. Według płockiego Muzeum Mazowieckiego, weźmie w nim udział 50 artystów „działających w przestrzeni sztuk performatywnych”, w tym z Polski, Norwegii, Austrii, Niemiec, Izraela, Włoch, a także z Ukrainy.
„Festiwal jako całość, zbiór efemerycznych, dziejących się tu i teraz, inspirowanych też lokalnym otoczeniem aktów twórczych, koresponduje z polifonicznym charakterem twórczości Themersonów” - podkreślono w anonsie wydarzenia. Jak zapowiedziano, performatywne działania zagoszczą m.in. w przestrzeni płockich ulic.
W ramach projektu „Opowieści. Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim” zaplanowano także wystawę rzemiosła norweskiego - szkła, tekstyliów, ceramiki i biżuterii „Historie ręcznie opowiadane” od 10 sierpnia do 15 października, a także wystawę multimedialną, łączącą instalacje artystyczne ze sztuką efektu wizualnego pt. „Pochwała przypadku” (od 7 listopada do 31 grudnia). Obie ekspozycje będzie można oglądać w płockim Muzeum Mazowieckim.
Stefan Themerson po ukończeniu gimnazjum w Płocku, studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie architekturę na Politechnice Warszawskiej. W 1927 r. zajął się eksperymentami z fotografią i filmem, które rozwijał w latach 30. XX wieku. Powstały wtedy m.in. filmy „Apteka”, „Europa” i „Przygoda człowieka poczciwego”.
W 1938 r. wraz z żoną Franciszką, której matka również wychowywała się w Płocku, Stefan Themerson wyjechał do Francji, gdzie w 1940 r. wstąpił do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Od 1942 r., będąc już w Wielkiej Brytanii, współpracował z Ministerstwem Informacji i Dokumentacji RP w Londynie. Powstał wtedy eksperymentalny film antywojenny „Calling Mr. Smith”.
W 1948 r. Themersonowie otworzyli w Londynie oficynę wydawniczą Gaberbochus Press, którą prowadzili do 1979 r. W latach 1957-59 organizowali tam otwarte spotkania w formule common room, czyli dyskusji i wymiany poglądów artystów oraz naukowców. Stefan jest autorem powieści, opowiadań i esejów. Do wielu jego utworów ilustracje tworzyła Franciszka, która była także autorką scenografii i kostiumów do sztuk teatralnych.
W listopadzie 2021 r. do stałych ekspozycji Muzeum Mazowieckiego w Płocku włączono Galerię Themersonów, na którą składają się m.in. obrazy, rysunki, fotogramy, fotografie, fragmenty filmów oraz przedmioty, które służyły obojgu artystom do pracy, a także związane z ich życiem osobistym.