Taką propozycję przygotowali aktorzy biorący udział w przedstawieniu „Mała Syrenka” wyreżyserowanym przez Agę Błaszczak w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu – pisze Krzysztof Krzak w Teatrze dla Wszystkich.
„Mała Syrenka” to jedna z najbardziej znanych i lubianych baśni Hansa Christiana Andersena. Opowiada o najmłodszej z sześciu córek Króla Mórz, która – skończywszy 15 lat – otrzymuje pozwolenie na opuszczenie głębin morskich i możliwość poznania świata ludzi. Los sprawia, że Syrenka ratuje życie pięknego Księcia i zakochuje się w nim. Dla tego uczucia poświęca to, co ma najcenniejszego: syreni ogon, piękny głos i nieśmiertelność. Nie zdobywa się jednak na wyznanie mu miłości – a Książę za swoją wybawicielkę uznaje inną dziewczynę, którą ostatecznie poślubia.
Aga Błaszczak, będąca nie tylko reżyserką, ale także autorką scenariusza i dramaturżką spektaklu, wplotła w losy Syrenki (granej przez Milenę Jóźwiak) wątek samego baśniopisarza (Przemysław Bosek), zmagającego się z problemami natury uczuciowej i trudnością w nawiązywaniu trwałych relacji.
Spektakl na Scenie Fraszka radomskiego Teatru Powszechnego wzbogacają lalki zaprojektowane przez Joannę Kubik oraz muzyka Michała Lazara – utalentowanego kompozytora, multiinstrumentalisty i wokalisty. Jego wcześniejsze kompozycje można było usłyszeć m.in. w „Przebudzeniu wiosny” (Teatr Ochoty), „Żydowskim psie” (Teatr Żydowski w Warszawie), „Pikniku pod wiszącą skałą” (Teatr Współczesny w Szczecinie) czy „Bezpiecznym miejscu” (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie). W przypadku „Małej Syrenki” Lazar skomponował nie tylko muzykę – jest też autorem tekstów piosenek.
Na płycie, która trafiła również do serwisów streamingowych, znajduje się łącznie 9 utworów – zarówno piosenki, jak i instrumentalne interludia wzbogacone wokalizą lub odgłosami morza (np. „Podwodny wyścig”, „Pieśń syren”, „Przemiana”). Melodie są łatwo wpadające w ucho i zachęcają do wspólnego śpiewania – szczególnie finałowe „Być wreszcie sobą”, do którego powstał także teledysk w reżyserii Bogdana Karczewskiego.
Choć piosenki kierowane są głównie do dzieci, nie rażą infantylnością ani banałem. Teksty poruszają istotne, uniwersalne tematy: potrzebę kochania i bycia kochanym, prawo do życia w zgodzie ze swoimi emocjami i przekonaniami. Muzyka urzeka urozmaiconą linią melodyczną i stylistyczną różnorodnością, a w aktorach Teatru Powszechnego – Agnieszce Grębosz, Natalii Samojlik, Jakubie Niedzielskim oraz wymienionych wcześniej wykonawcach – znalazła wyjątkowo utalentowanych interpretatorów.
 
 
                                                                                        