18 czerwca Teatr im. Kochanowskiego zaprasza na premierę spektaklu „Danse Macabre” w choreografii Renaty Piotrowskiej-Auffret. Spektakl powstał w ramach programu Triennale na Modelatorni.
Inne aktualności
- Holandia. Rozstrzygnięto 13. edycję konkursu na tłumaczenie bajek Aleksandra Fredry na język niderlandzki 02.12.2023 21:08
- Białystok. Grudzień w Operze i Filharmonii Podlaskiej 02.12.2023 18:10
- Radom. W 2024 r. Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski odbędzie się po raz 16. 02.12.2023 16:45
- Dolny Śląsk. Recital Iryny Zhytynskiej 02.12.2023 10:54
- Łódź. Weekend premier w teatrach 02.12.2023 08:52
-
Kraków. Festiwal Boska Komedia. Boski teatr z całej Polski 02.12.2023 08:34
-
Tarnów. Premiera spektaklu „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” zainauguruje jubileuszowy XV Festiwal Mała Talia 02.12.2023 08:20
- Świat. 100 lat temu urodziła się Maria Callas 02.12.2023 08:18
- Toruń. Styczeń w Teatrze Horzycy 01.12.2023 21:21
- Warszawa. Grudzień w Nowym Teatrze 01.12.2023 17:17
- Kraków. „Świat indywidualny Tadeusza Kantora” w Cricotece 01.12.2023 16:59
-
Kraj. Poczuj magię nadciągających Świąt. Zobacz specjalne wydarzenia w Multikinie 01.12.2023 16:01
- Warszawa. Sylwestrowe wieczory w Teatrach Och i Polonia 01.12.2023 15:24
-
Kraków. 8 grudnia startuje Boska Komedia 01.12.2023 15:14
Kiedy w 1353 roku epidemia dżumy zwana „Czarną Śmiercią” wygasała w Europie, mieszkańcy Starego Kontynentu stanęli w obliczu niewyobrażalnych strat. Liczba ludności zmniejszyła się o prawie czterdzieści procent, a międzyludzkie relacje zostały naznaczone nieufnością i podejrzeniami. Z pomocą przyszedł taniec, którego wspólnotowy charakter pozwolił na przywrócenie współczucia, wzajemnego zaufania, a także ponownego poczucia własnego ciała i ciał Innych. W 2020 roku nieporównywalnie mniejsza pandemia zatrzymała cały świat. Kolejne fale zachorowań, kolejne lockdowny i strach przed nieznanym wpłynęły na międzyludzkie relacje, burząc nasze przyzwyczajenia. Niezależnie od sytuacji życiowej, pandemia stała się udziałem wszystkich. Wzmocniła społeczną nieufność względem drugiego człowieka. Zwiększyła cielesny dystans.
W swojej najnowszej pracy choreograficznej Renata Piotrowska-Auffret bada ruchowy i społeczny wymiar Danse Macabre, skupiając uwagę na potencjale wspólnotowym i cielesnym nieprzerwanego, oczyszczającego tańca. Tańca, który koi lęki, daje możliwość odkrywania radości, dystansu i grupowej siły. Nie chodzi tu jednak o przywołanie dawnego rytuału, ale o stworzenie nowego, który „tu i teraz” – w przestrzeni Modelatorni – pozwoli twórcom oraz widzom na ponowne odkrycie własnych ciał. Na odrzucenie strachu wobec Innego, a przede wszystkim na identyfikację izolacji, samotności i nieodłaczności życia od śmierci, jako doświadczenia wspólnego wszystkim.
Otwieramy TJK na nowe metody pracy, rozpoczynając Triennale na Modelatorni od nieoczywistego połączenia teatru, performansu i tańca. Spektakl – jak pisze reżyserka – „wyjdzie poza samo doświadczenie społeczne koronawirusa, przyglądając się ludziom i ich historiom przez pryzmat nowego, zmienionego, niezbędnego bycia razem. Fizycznie, mentalnie, społecznie i politycznie”.
Teksty w spektaklu inspirowane są anonimowymi świadectwami zebranymi przez Renatę Piotrowską-Auffret podczas procesu pracy.
Spektakl powstał w ramach programu Triennale na Modelatorni.
Koproducentem spektaklu jest Art Stations Foundation.