09.03.2021, 13:44 Wersja do druku

Nagroda w Konkursie - i co dalej?

Na początku czerwca ubiegłego roku ogłosiliśmy wyniki 31. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Mimo trudnego dla teatru, pandemicznego czasu, nagrodzone sztuki odnalazły się w onlajnowej rzeczywistości. Byliśmy widzami pierwszych czytań performatywnych oraz słuchowiska. Teksty naszych laureatów oraz laureatki stały się również inspiracją do stworzenia scenariuszy zajęć, z których mogą korzystać osoby zajmujące się edukacją.

Rozstrzygnięcie 31. Konkursu na Sztukę

W minionej edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży prace nad selekcją 183 nadesłanych tekstów odbywały się dwuetapowo. Do II etapu, jury zakwalifikowało 38 sztuk. Ostatecznie nagrody w 31. Konkursie zdobyli:
Szymon Jachimek, sztuka „Drapando, czyli Atak Zamszałego Starucha” (I nagroda);
Beniamin M. Bukowski, sztuka „Miasto” (II nagroda);
Kuba Kapral, „Zmęczona historia, czyli milion przygód na dobranoc” (II nagroda);
Michał Kaźmierczak, sztuka „Pani za Malutka” (II nagroda);
Łukasz Pawłowski, sztuka „Pasja wg świetnego Lucjana” (II nagroda);
Aleksandra Zielińska, sztuka „Mary, Łowczyni Skamielin” (II nagroda).

Wszystkie wymienione teksty ukazały się w 47. zeszycie „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży”.
Nagrodzeni oraz uczestnicy i uczestniczki Konkursu wzięli udział w 29. spotkaniu dramatopisarskim, które po raz pierwszy odbyło się online. Warsztaty prowadzili m.in. Agnieszka Wolny-Hamkało oraz Robert Jarosz. Spotkania były przestrzenią m.in. do rozmów osób piszących z jury Konkursu – Katarzyną Grajewską, Justyną Czarnotą, Joanną Żygowską, Michałem Derlatką i Maciejem Skowerą.
Teksty „Drapando, czyli Atak Zamszałego Starucha”, „Mary, Łowczyni Skamielin” oraz „Pani za Malutka” znalazły się wśród 40 sztuk zakwalifikowanych do półfinału XIV Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Rozstrzygnięcie tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej planowane jest na 23 maja 2021 roku.

Festiwal Hurra! ART! – pierwsze realizacje sztuk

W sierpniu, podczas VI Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART! (w wersji online), odbyło się czytanie performatywne tekstu Kuby Kaprala, „Zmęczona historia, czyli milion przygód na dobranoc” w reżyserii Judyty Berłowskiej.
Uczestnicy festiwalu mieli okazję, jako pierwsi odbiorcy, wyruszyć w świat wyobraźni i wspólnie z bohaterami sztuki – Wikim i Tatą – przeżyć jedną z miliona przygód.

W ramach festiwalu zostało także zrealizowane słuchowisko „Kot detektyw”, na podstawie sztuki Piotra Rowickiego, zakwalifikowanej do II etapu ubiegłorocznej edycji Konkursu. Reżyserem słuchowiska był Filip Niżyński.

Czytania performatywne „Miasta”

W ramach cyklu DRAMAT W AKCJI projektu edukacyjnego TEATR. Poczuj to!, realizowanego w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki odbyło się czytanie performatywne sztuki „Miasto”. Czytanie zostało zrealizowane w kilkuminutowych odcinkach, które są dostępne na kanale YouTube. Po obejrzeniu każdego fragmentu, pojawiają się propozycje kolejnych materiałów. Można je oglądać w dowolnej kolejności.
Reżyserką czytania – historii o chłopcu, który buduje miasto z klocków, zabawek oraz domowych sprzętów, opowiedzianej z perspektywy Niedorosłego i Dorosłego – była Katarzyna Dudzic-Grabińska. Wydarzeniu towarzyszyła rozmowa z reżyserką.

Czytanie dramatu „Miasto” zostało zaprezentowane również w Teatrze Miejskim w Lesznie w reżyserii Nataszy Sołtanowicz. W projekcie wzięła udział młodzież zainteresowana teatrem.  

Czytanie oraz słuchowisko „Mary, Łowczyni Skamielin”

Opolski Teatr Lalki i Aktora w ramach cyklu DRAMAT w AKCJI zrealizował także performatywne czytanie sztuki Aleksandry Zielińskiej, „Mary, Łowczyni Skamielin”. Sztuka inspirowana życiem Mary Anning, pierwszej w historii paleontolożki, została wyreżyserowana przez Tomasza Kaczorowskiego. Tuż po premierze wydarzenia odbyła się rozmowa z autorką tekstu oraz reżyserem czytania.

Dodatkowo Mary Anning stała się bohaterką słuchowiska zrealizowanego w ramach Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu. Za adaptację oraz reżyserię odpowiadała Maria Marcinkiewicz-Górna.

Scena Czytana online

W minionym sezonie, jak co roku, choć tym razem w formie online, odbyły się czytania performatywne wybranych dramatów w ramach Sceny Czytanej Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Przygotowaliśmy sceniczne prezentacje sztuk „Miasto”, „Drapando, czyli Atak Zamszałego Starucha” oraz „Mary, Łowczyni Skamielin”. Filmy są dostępne nieodpłatnie do końca czerwca 2021 roku na kanale YouTube Centrum Sztuki Dziecka.

Rozmowy z twórcami i twórczyniami

Scenie Czytanej towarzyszyły spotkania z twórcami. Rozmowy są zapisem refleksji nad powstałymi tekstami i realizacjami. To także próba przyjrzenia się, jak utwory dramatyczne odnajdują się w przestrzeni teatralno-filmowej oraz wymiana doświadczeń artystów i artystek na temat pracy w czasie pandemii. Obie rozmowy poprowadził Piotr Morawski.
W pierwszej odsłonie cyklu udział wzięli autorka i autorzy sztuk: Aleksandra Zielińska, Beniamin M. Bukowski, Szymon Jachimek.
W kolejnym odcinku o swoich inspiracjach opowiadały reżyserki oraz reżyser zrealizowanych czytań: Małgorzata Dębska, Ula Kijak oraz Marcin Kluczykowski.


Tuż po ogłoszeniu wyników 31. Konkursu na stronie nowesztuki.pl zostały także opublikowane wywiady z nagrodzonymi, które przeprowadziła Joanna Żygowska. Rozmówcy dzielą się swoimi przemyśleniami na temat pisania dla młodej widowni.   
Szymon Jachimek, „Drapando, czyli wspólne pisanie”
Beniamin M. Bukowski, „Miasto, czyli intelektualna uczciwość”
Kuba Kapral, „Zmęczona historia, czyli o przysypianiu i wymyślaniu”
Michał Kaźmierczak, „Pani za Malutka, czyli pisanie intuicyjne”
Łukasz Pawłowski, „Pasja, czyli obrazy, które się zjawiają”
Aleksandra Zielińska, „Mary, czyli naprawdę ważne sprawy”

Warsztaty i materiały dla nauczycieli

W ramach Sceny Czytanej odbyły się także warsztaty online dla nauczycieli. Spotkania stały się przestrzenią do wymiany myśli wokół najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży oraz poszukiwania nowych metod pracy z uczniami w oparciu o współczesne teksty. Warsztaty prowadziły pedagożki teatru: Sandra Lewandowska, Weronika Łucyk i Joanna Żygowska.
Warsztaty były związane z nową odsłoną projektu Edu-akcje. W 2020 roku skupiliśmy się na działaniach skierowanych do nauczycieli. Na podstawie tekstów, które ukazały się w 47. zeszycie „Nowych Sztuk”, powstały scenariusze zajęć. Ich autorkami są pedagożki teatru. Materiały stanowią inspirację do działań zorientowanych na współczesne teksty dramatyczne:
„Nie wiem! – i co dalej?” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Drapando, czyli Atak Zamszałego Starucha” autorstwa Katarzyny Piwońskiej;
„W podążaniu za zmianą” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Miasto” autorstwa Marty Bojarskiej;
„Podróż na Planetę Sen” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Zmęczona historia…” autorstwa Małgorzaty Adamczyk;
„I właśnie dlatego postanowiliśmy być cały czas w pobliżu” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Pani za Malutka” autorstwa Doroty Kowalkowskiej;
„Co wiemy o Lucjanie?” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Pasja wg świetnego Lucjana” autorstwa Justyny Czarnoty;
„Bądź odkrywcą! Bądź kreatywny!” – scenariusz zajęć w oparciu o sztukę „Mary, Łowczyni Skamielin” autorstwa Agnieszki Zientarskiej.

 „Chodź na słówko 3”

W 47. zeszycie „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży” została opublikowana również sztuka „Chodź na słówko 3”, autorstwa Maliny Prześlugi. Jest to trzecia część przygód bohaterów-słów, znanych z dramatów „Chodź na słówko” oraz „Chodź na słówko 2”. Tym razem Kula i Toperz zderzają się z problemami komunikacyjnymi z dorastającymi dziećmi.
Prapremiera sztuki odbyła się we wrześniu 2019 roku. Spektakl w reżyserii Jerzego Moszkowicza powstał w koprodukcji Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i Teatru Nowego im. T. Łomnickiego w Poznaniu.

Do 10 marca 2021 roku czekamy na teksty, które wezmą udział w 32. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Czym tym razem zaskoczą nas autorki oraz autorzy? Odpowiedź poznamy niebawem.
Szczegóły na temat Konkursu

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne