Proponowany przez nas temat open calla jest zaproszeniem do przyjrzenia się praktykom choreograficznym, tanecznym i ruchowym w kontekście ich związków z instytucjami – zarówno tymi zajmującymi się finansowaniem, produkcją i prezentacją prac choreograficznych, jak i tymi edukującymi o tańcu oraz kształcącymi osoby tańczące i choreografujące.
Pole, w którym funkcjonują osoby artystyczne, piszące o tańcu, kuratorskie, dyrektorskie i producenckie oraz instytucje z ich dyspozytywami dyskursywnymi, materialnymi i administracyjnymi, jest w ścisłym sensie polem politycznym – realizują się w nim relacje władzy, spory, rozwijają się nowe nurty artystyczne, formy współpracy, języki i narracje.
Chcemy szeroko spojrzeć na to, jak kształtowana jest współczesna choreografia, jakie czynniki instytucjonalne i organizacyjne wpływają na jej rozwój (lub regres). Jesteśmy otwarte na propozycje artykułów będące studiami przypadków, analizy o charakterze systemowym oraz narracje autoetnograficzne czy teksty powstałe w wyniku obserwacji uczestniczącej. Propozycje artykułów mogą dotyczyć obszarów tańca współczesnego, klasycznego, ludowego oraz form eksperymentalnych i interdyscyplinarnych (obejmujących ruch) w Polsce, Europie i na świecie. Interesuje nas również krytyczna refleksja dotycząca sposobów pisania o tańcu i choreografii.
Obecny nabór dotyczy tekstów o charakterze naukowym, które będą podlegały procedurze podwójnej ślepej recenzji. W późniejszym terminie otworzymy nabór na propozycje rozmów, manifestów artystycznych i innych form, które pozwolą poszerzyć perspektywę na interesujące nas zagadnienia.
Czekamy na propozycje tekstów, które poruszać będą tematy takie jak: sytuacja choreografii i osób tworzących choreografię w teatrach dramatycznych; organizacja życia tanecznego, narzędzia finansowania i modele wspierania osób twórczych; choreografie w przestrzeniach nieteatralnych: obszary i narzędzia działania; instytucje dla tańca i ich strategie rozwoju środowiska twórczego; dyskursy kuratorskie: sposoby kształtowania trendów w obszarze choreografii; odpowiedzialność kuratorska w czasach pogłębiającego się kryzysu; władza i hierarchie w obszarze tańca i choreografii; nowe formy instytucjonalne w tańcu i choreografii; zawód: tancerx – uwarunkowania instytucjonalne, ekonomiczne, edukacyjne; edukacja taneczna i choreograficzna; oddolne formy organizacji w obszarze tańca i choreografii; działania naprawcze w obszarze tańca i choreografii: praktyki, możliwości, postulaty; choreografia a dostępność w kontekście publiczności i procesów twórczych; język mówienia o tańcu – praktyki językowe kształtujące odbiór tańca i choreografii; platformy tańca, festiwale, przeglądy – tworzenie lokalnych i międzynarodowych obiegów artystycznych.
Na propozycje tekstów (abstrakty o długości maksymalnie 1000 znaków) czekamy do 15.05.2025. Prosimy o ich wysyłanie na adres: [email protected] wraz z krótkim biogramem naukowym.
Kalendarz pracy:
15.05.2025 – termin nadsyłania zgłoszeń i
abstraktów;
15.06.2025 – odpowiedź od redakcji;
15.09.2025 – termin nadsyłania gotowych artykułów.
Redaktorki prowadzące: Zuzanna Berendt, Alicja Müller, Izabela Zawadzka