EN

9.03.2023, 08:21 Wersja do druku

Lublin. „Kongres Futurologiczny” wraca na scenę Centrum Kultury

W piątek,  10 marca oraz w sobotę, 11 marca spektakle „Kongresu Futurologicznego” przypomni Teatr Czytelni Dramatu.

fot. Maciej Rukasz / mat. teatru

Stanisław Lem
KONGRES FUTUROLOGICZNY, reż. Daniel Adamczyk

Sala Widowiskowa CK w Lublinie
piątek 10.03.2023, godzina 11.00 i 19.00
sobota 11.03.2023, godzina 19.00

bilety:
normalny 50zł/ ulgowy 40 zł/ grupowy 30 zł
 
Teatr Czytelni Dramatu
Centrum Kultury w Lublinie


premiera 25.02.2022
czas trwania: 105 minut
Sala Widowiskowa

W niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym, odbywa się Światowy Kongres Futurologiczny.

Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec w jednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji.

Spektakl Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi  i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka.
Szczególnym atutem spektaklu jest autorska muzyka, wykonywana na żywo, za którą spektakl otrzymał nagrodę specjalną w VIII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Spektakl jest owocem spotkania dwóch twórców: reżysera Daniela Adamczyka i dramaturga Macieja Gorczyńskiego oraz ich teatralnych poszukiwań w bogatej twórczości Stanisława Lema. ,,Kongres futurologiczny" okazał się tekstem bardzo pociągającym oraz niezwykle aktualnym, satyrycznym i proroczym.

Poruszane w nim z charakterystyczną dla Lema lekkością kwestie związane z modną w latach 70 XX wieku futurologią: przeludnienia, katastrofy ekologicznej, wojen, radzenia sobie z rzeczywistością za pomocą różnego rodzaju środków psychoaktywnych, zmuszają paradoksalnie do refleksji – w którym momencie jesteśmy jako cywilizacja, dokąd zmierzamy, jakie są możliwe lądowania? Jak będzie wyglądał nasz nowy wspaniały świat przyszłości? Czy politycy i naukowcy nie przypominają już dzisiaj futurologów z kongresu w roku 2098? I czy jest jeszcze miejsce na zachowanie własnej tożsamości, krytycyzmu i odrębności w świecie mediów i postprawdy?

Do tworzenia spektaklu, oprócz aktorów: Jarosława Tomicy i Michała Jóźwika, zostali zaproszeni znakomici muzycy. Współpraca z nimi zakładała skomponowanie muzycznej interpretacji „Kongresu futurologicznego”. Przy pomocy muzyki smyczkowej, trąbki, elektroniki oraz własnych głosów, tworzą na żywo tajemniczy świat science-fiction, funkcjonujący na scenie równorzędnie z aktorami.

Twórcy:
reżyseria: Daniel Adamczyk
dramaturgia: Maciej Gorczyński
obsada: Michał Jóźwik, Jarosław Tomica
muzyka: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski
reżyseria światła: Daniel Adamczyk, Miłosz Wójciuk;
realizacja światła: Miłosz Wójciuk;
realizacja dźwięku: Dariusz Kociński;
kostiumy: Elbruzda
produkcja: Małgorzata Lisowska-Źrebiec, Centrum Kultury w Lublinie

Źródło:

Materiał nadesłany