EN

24.08.2021, 15:52 Wersja do druku

Łódź. Teatr Nowy wraca do gry

Po wakacyjnej przerwie Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka ponownie zaprasza swoich Widzów 

Już 4 września zapraszamy do udziału w Narodowym czytaniu. Podczas tegorocznej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania spotkamy się, aby wspólnie czytać Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej. Dulszczyzna to zespół cech i postaw charakteryzujących się podwójną moralnością,
z których jedna odkrywana jest tylko wobec siebie i najbliższych a druga, ukazywana wobec reszty ludzi i całego świata.

W tym roku zapraszamy Państwa do naszego Teatru 4 września od godz. 16.00. W foyer Dużej sceny, przy ul. Więckowskiego 15, fragmenty prozy Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej czytać będą aktorzy Teatru Nowego.
PANI DULSKA – Maria Gładkowska
PAN DULSKI – Sławomir Sulej
ZBYSZKO DULSKI – Paweł Kos
HESIA, MELA DULSKIE – Aleksandra Posielężna, Halszka Lehman
JULIASIEWICZOWA Z DULSKICH – Malwina Jelistratow
LOKATORKA – Magdalena Kaszewska
HANKA – Katarzyna Żuk
TADRACHOWA – Barbara Dembińska

Wstęp wolny. 

Osoby, które przyniosą ze sobą egzemplarz książki będą mogły uzyskać okolicznościową, pamiątkową pieczęć.

Sezon 2021/2022 inaugurujemy 10, 11 i 12. Pierwszy teatralny weekend wypełnią nasze najnowsze premiery.

fot. Natalia Kabanow

Na Dużej scenie, ul. Więckowskiego 15, zaprezentujemy spektakl 1968//biegnij, mała, biegnij w reżyserii Remigiusza Brzyka, w opracowaniu dramaturgicznym Anny Mazurek

Twórcy spektaklu 1968//biegnij, mała, biegnij inspirując się burzliwymi wydarzeniami roku 1968, zadają pytania o podłoże pokoleniowego buntu.
Skupiają się na historiach pozytywnych odkryć tej kulturowej rewolty, która, szczególnie w Ameryce i na Zachodzie Europy, była czasem rozwoju kontrkulturowej muzyki,
myśli pacyfistycznej, ekologicznej i emancypacyjnej. Zespół aktorski wciela się w badaczy przeszłości snujących opowieść o wydarzeniach roku 1968. Fenomen rozlokowanych
po całym świecie protestów studenckich, od Warszawy po Meksyk, staje się współczesną inspiracją dla badania sposobów na radzenie sobie z ciężarem politycznych i społecznych zawirowań,
wobec których jednostka pozostaje często bezradna. W muzycznej warstwie spektaklu reaktywujemy na scenie Teatru Nowego łódzki, żydowski zespół „Śliwki”,
którego karierę w polskim bigbicie zakończyły wydarzenia polskiego marca.

Występują:
Barbara Dembińska
Izabella Dudziak – 
absolwentka PWSFTVIT
Jolanta Jackowska
Malwina Jelistratow
Lucyna Szierok-Giel
Gracjan Kielar
Adam Mortas
Wojciech Oleksiewicz
Damian Sosnowski – 
student AST–Kraków
Sławomir Sule
j

Na Małą scenę przy ul. Zachodniej 93 zapraszamy 11 i 12 września na spektakl Kto nie ma nic, ten może wszystko.

fot. HaWa

Kto nie ma nic, ten może wszystko to kolektywna praca studentek i studentów Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych.
Spektakl powstał w ramach projektu „Nowy i Młodzi”, przy współpracy Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Twórczynie i twórcy przyglądają się łódzkim historiom i herstoriom powołując rzeczywistości epizodyczne: krótkie, przeoczone, pozornie niemające znaczenia.
One składają się na tkankę tego miasta, jego niejednorodną tożsamość – często wypartą/zapomnianą/zatartą. Przyglądając się jednostkowym doświadczeniom,
reżyserki i reżyserzy projektują pozaczasową topografię miasta, w której współcześni i minieni marzyciele oraz marzycielki muszą nieustannie konfrontować wyobrażone z rzeczywistym.
Projekt stawia pytania o możliwości budowania tożsamości zbiorowej bez formułowania tożsamości jednostkowej. Bada granice między emancypacją i alienacją, autonomią i dominacją,
wspólnotowością i obcością. Na spektakl składają się cztery etiudy:

moim babkom rewolucjonistkom reż. Mira Mańka
Spektakl stanowi intymną opowieść o doświadczeniu pracy w jednej z łódzkich fabryk włókienniczych. Twórczynie skupiły się na statusie ciała,
które podlega mechanicznej eksploatacji. Opowieść koncentruje się na inskrypcji tego, co społeczne – biedy, realiów politycznych, norm społecznych
– na tkance ciała byłej pracownicy fabryki. To historia dostrajania do warunków ciężkiej pracy, znoszenia granic ciała i jego transformacji. Jest to więc inna,
pogłębiona mikro-historia „transformacji ustrojowej” – opowiedzianej z perspektywy ustroju ciała. Kieruje ku refleksji na temat niewidzialnych dramatów
– rozgrywanych we wnętrzu, czy na polu rodzinnych interakcji.

Sześć zer reż. Wojtek Rodak
Zainspirowana historią Stanisława z Łodzi, opowieść o doświadczeniu wygrania miliona w totolotka, a następnie roztrwonieniu niemal wszystkich pieniędzy w ciągu kilku lat.
Konkretna, jednostkowa historia poddana fikcjonalizacji, służy tu jako krytyczne narzędzie komentujące neoliberalne i kapitalistyczne założenia współczesnego społeczeństwa sukcesu.
Czy można przegrać wygrywając? Albo czy przegrywając można wygrać? To opowieść o potencjale tkwiącym w porażce, a także konsekwencjach zbyt łatwo spełniających się marzeń.

LAJPO trailer Maciej Hanusek i Dominik Frosztęga
Historia współczesnego błędnego rycerza, który poszukuje w dużym mieście wolności, anonimowości i miłości. Miłość jednak boleśnie go zawodzi, poczucie anonimowości przeradza się
w samotność, natomiast wolność okazuje się nie przynosić ulgi, a jedynie rodzić wstyd i kolejne kłamstwa. Queerowa opowieść o męskości utrzymana w klimacie romansu łotrzykowskiego,
w której topografia Łodzi splata się z losami głównego bohatera. Pytanie tylko czy Łódź okaże się dla niego szalupą ratunkową, czy Tratwą Meduzy?

Piekła nie ma reż. Olga Ciężkowska
Łódź, 1914/1915 rok – w lokalnej prasie ukazuje się notka o trwających poszukiwaniach Estery Budy ściganej za „nakłanianie młodocianych dziewczyn na drogę nierządu
i utrzymywanie potajemnego domu rozpusty”. Ta ponad stuletnia lokalna historia stała się dla twórczyń spektaklu punktem wyjścia do refleksji na temat statusu kobiecej
seksualności i ciała w strukturach patriarchalnej władzy. Powracając do własnych rodzinnych historii i dawnych tekstów kultury odrzucają systemowo inklinowane sądy moralne,
skupiając się na uprawomocnionej walce o indywidualnie rozumiane szczęście, spełnienie i miłość. Prawo do samostanowienia o własnym ciele jako jeden z najważniejszych
postulatów na drodze do wolności.

Występują:
Monika Buchowiec
Mirosława Olbińska
Katarzyna Żuk
Michał Kruk
Krzysztof Pyziak
Piotr Seweryński


Zapraszamy do zakupu biletów online www.nowy.pl, a od 1 września również do kas stacjonarnych.

Źródło:

Materiał nadesłany