Inne aktualności
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” ponownie w Teatrze Powszechnym 10.04.2025 19:37
- Warszawa. MKiDN: Sejmiki Wiejskich Grup Teatralnych pierwszym polskim wpisem zgłoszonym do Rejestru Dobrych Praktyk UNESCO 10.04.2025 19:14
- Gliwice. CK Victoria wesprze 11 lokalnych przedsięwzięć kulturalnych 10.04.2025 17:05
- Kielce. Powstanie nowe muzeum Stefana Żeromskiego 10.04.2025 16:55
- Olsztyn. „Mireczek” w Teatrze Jaracza 10.04.2025 16:43
- Warszawa. Premiera spektaklu „Widok z okna” – poruszająca opowieść o bliskości, odwadze i codzienności 10.04.2025 15:59
- Katowice. „Matki śnieżne” prapremierowo w Teatrze Śląskim 10.04.2025 15:56
- Warszawa. CST Animacje społeczne – spektakl taneczny kończący projekt 10.04.2025 15:27
-
Lublin. Tylko jeden kandydat w konkursie na szefa Europejskiej Stolicy Kultury 2029 10.04.2025 15:22
- Lublin. Teatr Andersena jednak opuści CSK. Wyniesie się na Felin czy może do Skende? 10.04.2025 14:54
- Warszawa. Premiera w Teatrze Bohema House – „Ulica Śmieciowa” w reżyserii Karoliny Czarneckiej 10.04.2025 14:46
- Warszawa. „Wstyd” w USA. Teatralna wersja „Teściów” Spektaklove wyrusza w amerykańskie tournée 10.04.2025 13:55
-
Warszawa. Wykład performatywny „Ćwiczenia z siedzenia” w ramach Otwartej Sceny IT 10.04.2025 13:32
- Warszawa. W maju premiera jednoaktówek Marivaux w Teatrze Polskim 10.04.2025 13:20
W sobotę na Scenie Monopolis „Idiota" - premiera najnowszej produkcji Fundacji Kamila Maćkowiaka. To tragikomedii o ludzkiej głupocie z bardzo aktualnym, pandemicznym tłem. Pisze Izabella Adamczewska w Gazecie Wyborczej - Łódź, dodatku Co Jest Grane.
Nie chodzi o sceniczną adaptację powieści Dostojewskiego. Tego „Idiotę" napisał kataloński dramatopisarz Jordi Casanovas (rocznik 1978), autor niemal trzydziestu sztuk i reżyser, nazywany jednym z najciekawszych głosów hiszpańskiego teatru. Tekst, który dla FKM przetłumaczyła Rubi Birden, był już wystawiany w Barcelonie, Madrycie, Meksyku, Rzymie, Buenos Aires i Kostaryce. W działającym na Scenie Monopolis teatrze Kamila Maćkowiaka „Idiota" jest kolejnym thrillerem psychologicznym w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego - po „Wigilii" Daniela Kehlmanna, w której Maćkowiakowi partneruje znakomita Milena Lisiecka, oraz „Śmierci i dziewczynie" Ariela Dorfmana z Maćkowiakiem, Jowitą Budnik i Mariuszem Słupińskim.
Karol (w tej roli Kamil Maćkowiak) ma bar karaoke. Ale też i problem - nie przeczytał dokładnie umowy i popadł w problemy finansowe. Grozi mu plajta. Żeby uniknąć długów i uratować interes życia, postanawia wziąć udział w intratnym eksperymencie naukowo-medycznym prowadzonym przez charyzmatyczną psycholożkę (Agnieszka Skrzypczak, aktorka Teatru Jaracza). Ale i tym razem nie czyta, co napisano drobnym drukiem.
Przejdzie serię pytań, które nie wymagają posiadania wiedzy, ale umiejętności nieszablonowego myślenia (a tym niezbyt bystry Karol nie grzeszy). Jest zdeterminowany, by rozwiązywać stawiane przed sobą zadania - każda błędna odpowiedź oznacza, że ucierpi członek jego rodziny - ciotka, ojciec, żona, córka.
Casanovas osadził perypetie bohatera w kontekście abstrakcyjnego kryzysu gospodarczego i społecznego. Maćkowiak i Zawodziński postanowili okoliczności zdarzeń ukonkretnić.
- To przedstawienie bardzo na czasie. Dotyka aktualnego tematu: konsekwencji pandemii i lockdownu, zarówno społecznych i psychologicznych, jak i ekonomicznych - opowiada Kamil Maćkowiak. - Można czytać „Idiotę" jako studium łamania człowieka w imię idei, ale paradoks polega na tym, że to też opowieść o tym, jak łatwo ubezwłasnowolnić społeczeństwo. Pod płaszczykiem pandemii można wiele przemycić.
„Czy nie boicie się, że Wasze najgłębiej skrywane sekrety wyjdą na jaw? Czy wiecie o sobie samym na tyle dużo, żeby wiedzieć, że nie łatwo poddacie się szantażowi? I jak zachowalibyście się, gdyby ktoś za odpowiedź na kilka prostych pytań zaproponował Warn spłatę niemałego kredytu?" - pytają realizatorzy.
Spektakl trwa 90 minut i adresowany jest do widzów od 16. roku życia. Wykorzystywany jest stroboskop.
Scena Monopolis, ul. Kopcińskiego 62A. Premiera w sobotę i niedzielę o godz. 20. Bilety: 60 i 70 zł, premiera: 80 i 100 zł. Kolejne przedstawienia - w poniedziałek, a następnie dopiero 23 i 23 listopada.