Spektakl powstał na podstawie książki Jacka Hołuba, opatrzonej podtytułem „Przemoc w polskich domach”. Reżyserka zastrzega jednak: – To nie jest spektakl o przemocy; ma charakter społeczno-edukacyjny, ma informować i zapobiegać. Opowiadając historie bohaterów mówimy o metodach i schematach działania przemocowców. Staramy się pokazać emocje i zrozumieć motywacje obu stron: ofiar i sprawców. To dla mnie spektakl ostrzegawczy: pozwala zobaczyć czerwone flagi.
Inne aktualności
- Łódź. Latające Talerze „Wolność, kocham i rozumiem” – protest songi na deskach Teatru Komedii 01.04.2025 18:47
- Lublin. Premiera „Niewiarygodnej historii Małej S.” w Teatrze Osterwy – w sobotę 01.04.2025 16:35
-
Warszawa. Nabór na rezydencję V4@Theatre Critics Nitra 2025 01.04.2025 16:31
- Łódź. Has – kroniki wyobraźni. Muzeum Kinematografii zaprasza 01.04.2025 15:48
- Kraków. Adam Budak wskazany na dyrektora Muzeum MOCAK 01.04.2025 15:37
- Lublin. Teatr jest wpisany w DNA Lublina 01.04.2025 15:20
-
Lublin. Złota Maska dla Wojciecha Rusina 01.04.2025 15:03
- Warszawa. W Teatrze Dramatycznym spotkanie z Agnieszką Wosińską 01.04.2025 14:13
- Kielce. Wkrótce XXIII Festiwal Tańca w KTT 01.04.2025 13:58
- Gorzów Wlkp. „Last Christmas” na Wielkanoc w Teatrze Mostów 01.04.2025 13:47
- MKiDN. Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla artystów Sekcji Estrady ZASP 01.04.2025 12:54
- Elbląg. W Teatrze Sewruka wręczono Aleksandry 01.04.2025 12:28
-
Warszawa. Niech żyją czarownice! Premiera w Teatrze Roma 01.04.2025 12:03
-
Toruń. Wystawa „Tu były lalki. 80 lat Teatru Baj Pomorski (1945-2025)” w BCS-ie 01.04.2025 11:53
Aktorki i aktorzy potwierdzają: z opowieści spisanych przez Jacka Hołuba można byłoby stworzyć na scenie przerażające widowisko. Pokazać straszne rzeczy, których widzowie jeszcze nie widzieli. Wiadomo, że taka perspektywa pociąga; ludzie paradoksalnie lubią patrzeć na to, czego wcale nie chcą oglądać. Dlatego internetowe filmiki pokazujące przemoc mają tyle wyświetleń. – Nie o to nam chodzi – podkreśla Agata Biziuk. – Ten spektakl ma dawać narzędzia i wiedzę, jak reagować na przemoc i jak jej zapobiegać.
To podejście jest widoczne także w pracy nad przedstawieniem.
– Jest dla mnie pewnym zaskoczeniem, że nie czuję się przytłoczona tematem – mówi Malwina Jelistratow. – Przeciwnie: próby mnie wzmacniają. Czuję siłę i odwagę do stawiania granic, nieprzyzwalania nie tyle nawet na akty przemocy, ile na pewne niezdrowe relacje w moim własnym otoczeniu. Potrzebę, żeby załatwiać pewne sprawy inaczej.
Także Gracjan Kielar potwierdza terapeutyczny wymiar pracy nad sztuką. – Codzienny kontakt z tematem przemocy sprawił, że zacząłem kojarzyć pewne sytuacje z przeszłości i nazywać różne zdarzenia ze swojego życia – mówi. – Z drugiej strony uwrażliwiłem się na przemoc. Mam wyostrzone zmysły, wcześniej zauważam sygnały. Kiedy czerwona lampka zaczyna się ledwie żarzyć uświadamiam sobie, jak sytuacja może eskalować. Chciałbym, żeby wszyscy widzowie zyskali świadomość, że w lawinie przemocy łatwo jest zatrzymać pierwsze kamyczki; kiedy toczy się z całą siłą, trudno zapobiec tragedii.
Wszyscy zaangażowani w powstanie spektaklu zwracają także uwagę na bliskość, jaka wytworzyła się w zespole. – Sięgamy do osobistych doświadczeń – mówi Agata Biziuk. – Dzięki temu spektakl jest wypełniony wrażliwością, uważnością na widza i na nas samych – żeby nikogo nie skrzywdzić.
Partnerami premiery są: Niebieska Linia – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, Fundacja LodzArte oraz Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
Autor: Jacek Hołub
Reżyseria, adaptacja i dramaturgia: Agata Biziuk
Scenografia i kostiumy: Marika Wojciechowska
Koordynacja scen intymnych i choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Video: Piotr Wacowski
Muzyka: Piotr Klimek
Występują: Malwina Jelistratow, Gracjan Kielar, Damian Sosnowski, Katarzyna Żuk
Prapremiera: 26 maja 2023, Mała Scena