Zachwycające, wspaniałe, niewiarygodne, fascynujące, pomysłowe, niemożliwe, wzruszające, piękne – takie określenia padały najczęściej w rozmowach kuluarowych. Wszystkie oddają emocje jakimi obdarowana została publiczność. Zakończony 28 lutego w Krakowie 6. Międzynarodowy Festiwal MATERIA PRIMA 2023, organizowany przez Teatr Groteska pokazał, że teatr formy wyostrza zmysły i budzi wyobraźnię, pozwalając na różne interpretacje.
Niemal 8000 sprzedanych biletów, 16 spektakli i tyle samo owacji na stojąco, 107 członków zespołów z całego świata, 1210 minut spektakli, 1159 zdjęć, które przeszły przez autoryzację zespołów, 480 minut nagrań czy 1 853 455 użytkowników mediów społecznościowych, do których dotarliśmy podczas trwania festiwalu – to tylko kilka podsumowujących liczb.
Program 6. edycji został ułożony w taki sposób, aby przedstawić różnorodne widowiska zaskakujące swym tematem i sposobem jego przedstawienia. Bo choć zaproszeni do Krakowa twórcy poruszali się w różnej stylistyce, to wszyscy mieli wspólny mianownik – teatr formy. Rada programowa Festiwalu, w składzie Małgorzata Zwolińska, Adolf Weltschek i Wojciech Graniczewski, zaprosiła do Krakowa legendarne formacje teatralne z ich najsłynniejszymi przedstawieniami. Nagle okazało się, że te najlepsze zespoły, ciągle krążące po światowych festiwalach, można zobaczyć w jednym miejscu i w jednym czasie: na Festiwalu MATERIA PRIMA, w Krakowie, od 17 do 28 lutego.
- Niezwykle krzepiące jest to, że nasze wybory repertuarowe tegorocznego Festiwalu spotkały się z tak entuzjastycznym przyjęciem widowni. Potwierdza to nasze przekonanie o tym jak wielka moc tkwi w teatrze prezentowanym przez zaproszone zespoły. Mamy głęboką nadzieję, że otworzyliśmy okno, za którym kusi teatr z innego świata i że chęć obcowania z jego wszystkimi cudownościami będzie impulsem, który zacznie zmieniać teatr na naszym krajowym poletku – mówi Adolf Weltschek, dyrektor festiwalu i Teatru Groteska.
Tegoroczny Festiwal MATERIA PRIMA okazał się wielkim wydarzeniem. Przedstawienia kończyły owacje na stojąco, a widzowie jeszcze długo po spektaklu a później w Internecie dzielili się wrażeniami. Przez dwanaście dni osiem zespołów przedstawiło w sumie szesnaście spektakli. MATERIA PRIMA opanowała całe miasto. Spektakle były zaprezentowane w: ICE Kraków, Operze Krakowskiej, Teatrze Ludowym, Nowohuckim Centrum Kultury i w Teatrze Groteska.
- Ta odsłona festiwalu pokazała, nie tylko dobrą kondycję teatru formy, ale także jak bardzo ten Festiwal oczekiwany jest przez widzów. Bilety sprzedały się już na kilka tygodni przed Festiwalem, gromadząc blisko ośmiotysięczną publiczność i to z różnych zakątków Polski a nawet świata. Teatromani stojący przed spektaklami z kartkami „Kupię bilet” stali się dowodem, jak wielką marką jest ten Festiwal i jak wysoko znajduje się on w rankingu publiczności – mówi Agnieszka Malatyńska – Stankiewicz, rzecznik prasowy Festiwalu MATERIA PRIMA.
Po raz kolejny artyści przekonali widzów, że teatr może być językiem ponadnarodowym, zrozumiałym dla wszystkich niezależnie od szerokości geograficznej na jakiej się znajdujemy, narodowości, wyznania, czy koloru skóry. Pokazali też jak wielką siłą jest teatr i jak z tej siły można pięknie korzystać.
- Za nami dwanaście emocjonujących, owocnych dni, między którymi zacierały się granice, a wcześniej - miesiące przygotowań zespołu Teatru Groteska, żeby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Potwierdziliśmy, że Festiwal MATERIA PRIMA to marka, która na stałe wpisała się w pejzaż Krakowa, a tegoroczna edycja, zdaniem wielu, była tą najpiękniejszą. Już teraz zapraszamy na siódmą edycję, a tymczasem - do zobaczenia w Grotesce – podsumowuje Martyna Nowakowska, kierownik działu PR i promocji Teatru Groteska.