W niedzielę, 29 września, w Krakowie zakończyła się tegoroczna edycja Małej Boskiej Komedii. Jury festiwalu pod opieką Katarzyny Piwońskiej w składzie: Monika Babula, Paweł Borek, Paulina Fonferek, Anika Idczak, Adrianna Łakomiak, Piotr Majewski. Karolina Olszewska, Zofia Pinkiewicz, Joanna Walczak, Grażyna Wydrowska, Justyna Zar po obejrzeniu trzynastu spektakli konkursowych przyznało pięć równorzędnych nagród.
Inne aktualności
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
W uzasadnieniu werdyktu jurorki i jurorzy piszą:
Nasz werdykt powstał jako odpowiedź na hasło „najbardziej inspirujący spektakl”. Jesteśmy grupą indywidualności, a łączy nas potrzeba teatru, i świadomość wagi tego medium w tworzeniu relacji międzyludzkich.
Jesteśmy jury społecznym, tworem eksperymentalnym, co sprowadza się do tego, że mamy możliwość wypracowywania sposobu rozumienia hasła inspiracja. Inspiracja jest dla nas czymś co nas porusza, zmienia wewnątrz i sprawia, że chcemy działać na zewnątrz.
Najbardziej inspirujące w tym znaczeniu stały się dla nas relacje. Relacja osób performujących z widownią, zespołu aktorskiego ze sobą, ale też relacji w rodzinie, czy na linii osoba dorosła – dziecko.
Inspirująca okazała się dla nas różnorodność, z jaką teatr podejmuje to zagadnienie, dlatego postanowiłyśmy i postanowiliśmy przyznać 5 równorzędnych nagród, tak, żeby indywidualne festiwalowe doświadczenie i głos każdego i każdej z nas miał szanse wybrzmieć jako odpowiedź na hasło inspiracja.
Jury przyznało nagrody spektaklom:
- „Dziewczyny” w reżyserii Gosi Wdowik (Teatr Komuna Warszawa) – za portret lęków i marzeń młodych w momencie, kiedy śmierć i przemijanie przestają być pojęciami abstrakcyjnymi. Za ukazanie upływu czasu w formie nowatorskiego projektu teatralnego. Za mówienie o młodych wrażliwością i językiem młodych.
- „Dzikie harce” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego (Teatr Lalek Guliwer w Warszawie) – za podmiotowość i perspektywę dziecka jako kluczowej osoby tworzącej spektakl. Za szaleństwo i poczucie humoru, bezkompromisowość, szczerość i testowanie granic, czułe podejście do tematu wychowania przedstawiające perspektywę obu stron i pokazanie teatru jako przestrzeni wyobraźni, która nie ma żadnych granic.
- „Perfekty i Ambaras” w reżyserii Marii Wojtyszko (Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie) – za odwagę użycia mocnej konwencji i formy, która nie przytłoczyła szalenie ważnych tematów.
- „Rośnie i rośnie, i...”, według koncepcji i w choreografii Anna Wańtuch (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu) – za stworzenie bezpiecznej ramy do bycia na scenie. Za prawdę w poruszonym temacie i doświadczenie wspólnoty.
- „Tajemniczy ogród” w reżyserii Justyny Sobczyk (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) – dziękujemy za czułą adaptację Darii Kubisiak. Justynie Sobczyk za bycie ambasadorką teatru włączającego i dzieli się swoim doświadczeniem z kolejnym teatrem instytucjonalnym. Całemu zespołowi za piękną obecność. Za bohatera dziecięcego granego z wdziękiem i turbo energią.