Prawie 77 tysięcy widzów , które w mijającym sezonie odwiedziło Teatr Ludowy daje nam ogromną satysfakcję z naszej pracy i poczucie sukcesu.
Dla naszych widzów zagraliśmy 436 spektakli i przygotowaliśmy 6 premier . To jednak nie wszystko - do trzech kolejnych spektakli trwają bardzo zaawansowane próby i już jesienią zaprezentujemy je naszym widzom. Będzie to „Kruk z Tower” A. Iwanowa w reż. Darii Kopiec, „Chłopi” wg W. Reymonta w reż. Remigiusza Brzyka oraz „Sztuka” Y. Rezy w reż. Tadeusza Łomnickiego, której przedpremierowe pokazy można było oglądać w czerwcu.
W mijającym sezonie nasz Teatr odwiedziła imponująca liczba widzów – 76 545, za co bardzo dziękujemy! Dla ponad tysiąca z nich przygotowaliśmy też propozycje okołoteatralne i edukacyjne łączone bądź inspirowane naszymi spektaklami.
Nasze premiery tego sezonu dedykowane były szerokiej publiczności, od najmłodszych do najstarszych widzów:
- „Calineczka” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, poprzedzona była warsztatami dla dzieci ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w ramach projektu „Mali Przewodnicy Zmysłów”. Ich celem było znalezienie takich form teatralnych, które uczynią spektakl jak najbardziej dostępnym dla dziecięcej widowni.
- „Don Kichot rzewne pieśni kobiety popularne seriale i rycerze” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego na podstawie „Don Kichota” Migueal Cervantesa, spektakl będący zwieńczeniem jubileuszu 100-lecia urodzin Józefa Szajny, którego obchody rozpoczęliśmy jeszcze w poprzednim sezonie, prezentując poświęconą artyście wystawę.
- „Ballady i romanse. Horror School Musical” , czyli musical na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza w reżyserii Ewy Rucińskiej t o n awiązująca do światowej popkultury, musicalowa opowieść o demonach polskiego szkolnictwa i muzyczna wariacja na temat tomiku wierszy twórcy polskiego romantyzmu, niezwykle żywiołowo przyjęta przez publiczność.
- „Piotruś Pan. W cieniu dorosłości” (koprodukcja z Teatrem Papahema) w reżyserii Przemysława Jaszczaka, to spektakl operujący różnymi środkami wyrazu, łączący błyskotliwe dialogi z bogactwem teatru plastycznego, który pomaga widzom oswoić trudny proces dorastania.
- „Doktor Dolittle” w reżyserii Maćko Prusaka, to spektakl familijny, ważna opowieść o tym, że musimy dbać o siebie nawzajem, opiekować się tymi, którzy naszej opieki potrzebują, tworzyć razem społeczności, rodziny, grupy wspierających się przyjaciół ludzi i zwierząt.
- „Śmierci komiwojażera” Arthura Millera w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, to jedna z najwybitniejszych, najważniejszych opowieści jakie kiedykolwiek powstały, nagrodzona nagrodą Pulitzera historia akwizytora, jego rodziny, przyjaciół i znajomych, to bezkompromisowe, dotkliwe, requiem dla marzenia, spektakl niezwykle entuzjastycznie przyjęty przez krytyków i widzów.
Nasze spektakle brały udział w polskich i zagranicznych festiwalach, gdzie były znakomicie przyjmowane i nagradzane.
Na Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu otrzymaliśmy cztery nagrody:
Grand Prix XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego dla najlepszego spektaklu - „Iwona, księżniczka Burgunda" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
- Nagrodę dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda", za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki.
- Nagrodę aktorską dla Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda", za bunt Bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu.
- Wyróżnienie dla Anny Pijanowskiej, za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda", akcentującą siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią. Natomiast z Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie przywieźliśmy trzy nagrody:
- Nagrodę za nowoczesną, a jednocześnie niezwykle wierną duchowi oryginału interpretację „Wujaszka Wani” Antona Czechowa dla Małgorzaty Bogajewskiej,
- Nagrodę za stworzenie wyrazistego, bolesnego portretu inteligenta rozpiętego między naiwnymi ideami a kompromitującą rzeczywistością, w "Wujaszku Wani" Antona Czechowa dla Piotra Franasowicza,
- Nagrodę za precyzyjnie nakreśloną, emocjonalnie poruszającą, tragikomiczną kreację tytułowego bohatera "Wujaszka Wani" Antona Czechowa dla Piotra Pilitowskiego.
Ogółem aż dziesięciokrotnie pokazywaliśmy nasze spektakle na obcych scenach.
Oprócz wymienionych festiwali gościliśmy m.in. ze spektaklem „Wujaszek Wania” w Warszawie na festiwalu Polska w IMCE oraz w Słupsku i Lublinie, „Boska!” była pokazana w Krośnie, a „Bezmatek” w Białymstoku. Byliśmy też na Węgrzech. Spektakl „ 1984: Ministerstwo Miłości” został pokazany w Kolibri Theathre for Children and Youth w Budapeszcie, w ramach 10 Międzynarodowej Olimpiady Teatralnej 2023. Natomiast „Wstyd” był pokazywany w Katowicach oraz podczas 9. Edycji Festiwalu Filmu Teatru i Książki - Kozzi Film Festiwal w Zielonej Górze.
Teatr brał udział w dużych, także międzynarodowych, projektach.
- Pierwszy z nich to III edycja programu Krakowski Archipelag Kultury, który realizujemy we współpracy ze Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie – program dla pracowników instytucji kultury, animatorów, edukatorów, nauczycieli oraz freelancerów pracujących w sferze kultury. W tym roku spotkania odbyły się pod hasłem „Kultura wtajemniczenia”. Finał tego projektu odbędzie się w lipcu.
- Drugim, wieloletnim i międzynarodowym programem, w którym bierzemy udział jest PLAYON! , realizowany w ramach europejskiego programu Creative Europe , zainicjowany przez 9 teatrów europejskich, które posiadają rozległe i różnorodne doświadczenie w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych. W minionym sezonie odbyliśmy wiele wzajemnych wizyt i spotkań. Jesienią przedstawiciele Teatru gościli w Linz w Austrii a nastepnie w Yorku w Wielkiej Brytanii na międzynarodowym forum, które odbyło się na University of York i było poświęcone nowym technologiom w teatrze, a na przełomie marca i kwietnia w Teatrze Ludowym odbył się międzynarodowy Digital Lab, obejmujący warsztaty w dla studentów z różnych krajów Europy, zakończone pokazem wspólnej pracy oraz spotkań i rozmów z 16 przedstawicielami teatrów europejskich współpracujących z Teatrem Ludowym w ramach projektu PLAYON. W Krakowie gościli przedstawiciele następujących teatrów: VAT Theatre (Estonia), Pilot Theatre (Anglia), Szinhaz Kolibri Hungary (Węgry),Teatro O Bando (Portugalia), Theater Dortmund (Niemcy), Vårt Teatret (Norwegia), Landestheater Linz (Austria), Elsinor Centro di produzione teatrale (Włochy); oraz przedstawiciele University of York / Digital Creativity Lab (Anglia).
- W tym sezonie zakończyliśmy trzyletni projekt „e-Archiwum Artystyczne Teatru Ludowego -digitalizacja i udostępnienie online unikalnej kolekcji Archiwum Teatralnego”, przenosząc w przestrzeń Internetu i udostępniając online teatralny zasób Archiwum szerokiemu gronu zainteresowanych. Na naszej stronie pojawiła się zakładka „e-Archiwum”, gdzie można zapoznać się ze zbiorami archiwalnymi, historią i bieżącą działalnością Teatru, obejrzeć zdjęcia ze spektakli z udziałem znakomitych aktorów, którzy grali na nowohuckiej scenie, projekty scenograficzne wybitnych scenografów, plakaty i wydawnictwa okołoteatralne.
U progu wakacji rozpoczęliśmy kolejną edycję dwutygodniowych warsztatów teatralnych dla młodzieży Lato w Teatrze Ludowym 2023. Tym razem młodzi artyści, którzy zgłosili się na zajęcia nad wyraz licznie, pracują nad przygotowaniem spektaklu pt. „Zawsze będziemy mieć Paryż”. Zanurzają się więc w atmosferze najbardziej romantycznego miasta świata, mekki artystów i zakochanych, żywego oddychającego muzeum przeszłości i zarazem doświadczalnego poligonu nowoczesnej sztuki.
Oprócz działalności artystycznej prowadzaliśmy też prace inwestycyjne
Przez cały sezon część naszej uwagi pochłaniały kolejne prace inwestycyjne, związane z rewitalizacją dawnego budynku Sceny Stolarnia, który sukcesywnie nabierał nowego kształtu. Zyskał on również nową nazwę oraz strategię artystyczną. W miejscu dawnej Sceny Stolarnia powstała pierwsza w Krakowie scena dedykowana młodemu widzowi, która w swojej działalności artystycznej i edukacyjnej z troską i uwagą pochyli się nad najbardziej pomijaną grupą odbiorców, jaką jest starsza młodzież. W ten sposób w nowym, ultra nowoczesnym i pełnym udogodnień budynku powstanie Teatralny Instytut Młodych, w którym wiosną już odbyły się spotkania międzynarodowej grupy młodzieży w ramach Digital Campusu, a jesienią na jego scenie pojawi się jedna z zapowiadanych premier – „Kruk z Tower” wraz z towarzyszącymi jej warsztatami.
Po wakacjach planujemy uroczyste otwarcie TIM-u, na które już dzisiaj zapraszamy, życząc naszym widzom i sympatykom wspaniałych wakacji!