EN

19.07.2024, 12:29 Wersja do druku

Kraków. Podsumowanie sezonu w Narodowym Starym Teatrze

Publikujemy podsumowanie sezonu 2023/2024 w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

fot. PAP/Art Service 2

Choć właśnie zamknięty, to był być może najbardziej otwarty, bogaty i różnorodny sezon Starego Teatru: roztańczony pierwszym spektaklem choreograficznym w naszej historii i szalonym rytmem silent disco, pełen inkluzywnych warsztatów, wymian międzynarodowych, festiwalowych nagród i gorących premier: od queerowych Dziejów grzechu po medytacyjną Jogę Anny Smolar.

Dziękujemy, że byliście z nami!

SEZON 2023/2024: STARY CHOREOGRAFICZNY

Czy wiesz, że miniony sezon był najbardziej… poruszonym w historii Narodowego Starego Teatru? Zrealizowaliśmy nasze pierwsze przedstawienie choreograficzne – rozwibrowane w zmysłowych rytmach mamby „Boa” Pawła Sakowicza, organizowaliśmy warsztaty choreograficzne a - na zamknięcie sezonu - otwarte Silent Disco na Placu Szczepańskim.

SEZON 2023/24: STARY (SIĘ) UCZY

Czy wiesz, że miniony sezon był najbardziej… uczącym w historii Narodowego Starego Teatru? Nasze centrum edukacji teatralnej i muzeum MICET organizowało rekordową liczbę warsztatów, zajęć edukacyjnych, oprowadzań i wystaw (320 dla 6606 uczestników). Wspólnie z Wami uczyliśmy się teatru, siebie nawzajem i świata. Dziękujemy!

SEZON 2023/24: STARY NOWYCH NORMATYWNOŚCI

Czy wiesz, że miniony sezon był prawdopodobnie najbardziej… queerowym w historii Narodowego Starego Teatru? Temu, co wymyka się normatywnym schematom przyglądaliśmy się w „Dziejach grzechu” w reż. Wojtka Rodaka, „Magnetyzmie serc” w reż. Kaliny Dębskiej, „Boa” Pawła Sakowicza czy podczas koncertu performatywnego „Słodk(a)”. We współpracy z uniwersytetem w Cincinatti zorganizowaliśmy warsztaty dla osób studiujących w polskich szkołach teatralnych poświęcone równościowemu językowi w teatrze!

SEZON 2023/24: PAMIĘĆ

Czy wiesz, że… pamięć i historia towarzyszyły nam w tym sezonie na scenie i w codziennym funkcjonowaniu Starego Teatru? Przenikaniu się porządków czasowych poświęciliśmy dwie premiery: „Schron przeciwczasowy” w reż. Marcina Wierzchowskiego i „Małą Apokalipsę 20XX” w reż. Waldemara Raźniaka. W międzyczasie celebrowaliśmy szereg ważnych jubileuszów: 65-lecie pracy twórczej Anny Polony, 200. spektakl „Rodzeństwa” Krystiana Lupy, nadanie Annie Dymnej tytułu honorowej obywatelki miasta Krakowa.

SEZON 2023/24: LAURY I TRIUMFY

Czy wiesz, że… chociaż życie w teatrze nie zawsze usłane jest różami, może być za to pełne laurów, za którymi ciężko jest nadążyć? Tak było w tym sezonie w Narodowym Starym Teatrze, bowiem nasze produkcje rozbiły festiwalowy bank z nagrodami (16 nagród). Rekordowo wiele wyróżnień zdobyły „Pewnego długiego dnia” Luka Percevala i „Genialna przyjaciółka” Eweliny Marciniak. Dziękujemy!

SEZON 2023/24: RZUT OKA NA WIDOWNIĘ

Czy wiesz, że… teatr nie istnieje bez Ciebie? Nie ma teatru bez Widza. Dlatego jesteśmy wdzięczni, że byliście z nami tak licznie (71 762 widzów na rekordowej ilości 420 spektakli)! Frekwencja na naszych spektaklach w tym sezonie przekraczała 95%, a w niektórych przebijała 100%! Udało się nam natrafić na dowody, że niektórzy z Was oglądali te same przedstawienia po kilkanaście razy, a i to zapewne nie jest rekord. Ponadto towarzyszyliście nam m.in. na Krakowskich Salonach Poezji Anny Dymnej, debatach, warsztatach i spektaklach z legitymacją, w centrum edukacji teatralnej MICET, przy okazji koncertów, w sklepiku teatralnym. Mamy nadzieję, że będziecie do nas wracać!

STARY 2023/24: STARY JEST KOBIETĄ

Czy wiesz, że… chociaż w Starym Teatrze nie zabrakło w tym sezonie reżyserów, wśród zaproszonych zespołów twórczych prym wiodły kobiety? W nasze mury po raz trzeci powróciła Anna Smolar, a swój reżyserski debiut zrealizowała u nas Kalina Jagoda Dębska! W tym kontekście ważna była dla nas nie tylko teraźniejszość i przyszłość: w tym sezonie wydaliśmy książkę poświęconą Lidii Zamkow, wielkiej, zapoznanej wizjonerce XX-wiecznego teatru!

STARY 2023/24: STARY DOSTĘPNY

Czy wiesz, że… cały czas rozwijamy dostępność Starego Teatru dla osób z różnymi potrzebami? Zorganizowaliśmy 8 spektakli z audiodeskrypcją i 7 spektakli z napisami polskimi. “Boa” był jednym z pierwszych spektakli choreograficznych z audiodeskrypcją w Polsce! Bardzo spodobał się Wam mistrzowski warsztat choreograficzny “Język ciała. Od języka migowego do choreografii”, który prowadziła Patrycja Jarosińska, niesłysząca tancerka i choreografka. Osoby niewidome i niesłyszące mogły także po raz pierwszy zwiedzić Stary Teatr dzięki audiodeskrypcji i tłumaczeniu na PJM. Wielu z Was skorzystało także z pętli indukcyjnej zamontowanej na całej widowni Sceny Kameralnej.

SEZON 2023/24: STARY MIĘDZYNARODOWY

Czy wiesz że… w sezonie 23/24 z sukcesem graliśmy trzy nasze produkcje zrealizowane w ostatnich sezonach przez ekipy zagranicznych twórców („Trzy siostry”, „Opera za trzy grosze”, „Pewnego długiego dnia”) i rozpoczęliśmy czwartą („Ziemia jest płaska” w reż. Juliana Hetzela)? Jednocześnie szkoliliśmy grupę studentów z Drama Studio w Londynie, a także zorganizowaliśmy wykłady o Szekspirze Patricka Spottiswoode’a i Emmy Hands dla studentów z Polski. NST pozostaje aktywnym członkiem Unii Teatrów Europy. Wzięliśmy również udział w 5 międzynarodowych festiwalach, w tym po raz pierwszy jako współorganizator w przeglądzie produkcji Generation After Showcase ze spektaklem „Art of living” w reż. Katarzyny Kalwat.

SEZON 2023/2024 - PODSUMOWANIE

71 762 widzów

95,41% frekwencja

420 spektakli

82 spektakli z napisami

8 spektakli z audiodeskrypcją

7 premier

3 czytania performatywne

35 Krakowskich Salonów Poezji

6 606 odwiedzających MICET

PREMIERY SEZONU:

BOA

reżyseria i choreografia: Paweł Sakowicz

Duża Scena 29.09.2023

Boa to pierwszy spektakl choreograficzny w historii Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Jego głównym tematem i obszarem ruchowej eksploracji jest pożądanie, rodzaje jego manifestacji, ucieleśniania i performowania.

MAGNETYZM SERC

reżyseria: Kalina Jagoda Dębska

Nowa Scena 1.12.2023

Spektakl Magnetyzm serc na podstawie Ślubów panieńskich, jednej z najsłynniejszych i najchętniej wystawianych komedii Aleksandra Fredry, w reżyserii Kaliny Jagody Dębskiej będzie opowieścią o grach i małych kłamstewkach, które ludzie wymyślają, żeby nie odsłaniać swoich uczuć. To także historia o różnych sposobach przeżywania zakochania, tego pierwszego i tych kolejnych.

JOGA

reżyseria: Anna Smolar

Duża Scena 8.12.2023

Joga w Starym Teatrze to przedstawienie na podstawie autobiograficznej powieści Emmanuela Carrère’a, początkowo zamierzonej jako pogodny podręcznik medytacji, który pod wpływem wydarzeń politycznych, jakie wstrząsnęły Francją w 2015 roku i problemów osobistych, jakie wstrząsnęły życiem wewnętrznym autora – przekształca się w intymną opowieść o doświadczeniu ostrego kryzysu zdrowia psychicznego.

SCHRON PRZECIWCZASOWY

reżyseria: Marcin Wierzchowski

Scena Kameralna 1.03.2024

Schron przeciwczasowy jest spektaklem poświęconym pracy pamięci i osobistemu stosunkowi do historii. Akcja powieści Gospodinowa zostaje przeniesiona do współczesnej Polski.

DZIEJE GRZECHU

reżyseria: Wojtek Rodak

Nowa Scena 19.04.2024

Na rok przed setną rocznicą śmierci Stefana Żeromskiego, twórcy i twórczynie sięgają do klasyki polskiego modernizmu po jedną z najbardziej kontrowersyjnych powieści tamtego okresu, odczytując ją w kluczu feminizmu.

MAŁA APOKALIPSA 20XX

reżyseria: Waldemar Raźniak

Scena Kameralna 7.06.2024

Adaptacja kultowej powieści Tadeusza Konwickiego przeniesionej w świat futurystycznej dystopii, stawiająca pytania o wolność jednostki w dobie nowych technologii i powrotu totalitarnego reżimu w Rosji zagrażającego wolności Europy.

SOLARIS

reżyseria: Waldemar Raźniak

muzyka: Karol Nepelski

Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS UJ 1.02.2024

Dramatyzowana opera współczesna – przedstawienie zrealizowane w ramach krakowskiego festiwalu Opera Rara.

CZYTANIA PERFORMATYWNE

Mikropotop

Olgi Pabisek w reż. Łukasza Zaleskiego (21.09.2023)

Impreza. Trzecia rano. Zmęczenie młodych. Znużenie stworzycieli. Grupa nastolatków podejmuje wyzwania powierzone im przez Bogów. Czy uda im się je zrealizować? Czy Julka Sz. przypomni sobie, co działo się po ostatniej imprezie? Gdzie jest dyrygent? I kim on jest w tym dziwnym świecie rozdartym na pół? Metamodernistyczny dramat współczesny łączący rytm i tematy podejmowane przez starożytnych twórców ze świeżym spojrzeniem na transcendencję.

Możliwości naszych domów

Eliasza Niezgody w reż. Grzegorza Jaremko (22.09.2023)

W bliżej nieokreślonej, hiperrealistycznej przyszłości uwłaszczony android do towarzystwa przechodzi z rąk do rąk.Domy przestają przypominać domy, ludzie ludzi (albo zaczynają przypominać ich za bardzo). Tożsamość morfuje, sztuczna i bombardowana przez zewnętrzne oczekiwania oraz definicje tego, co to znaczy być podmiotem u schyłku antropocenu.

Interlinia_opera albo nadprzestrzenne prosiaki kontratakują 2

Wojtka Krolka w reż. Piotra Pacześniaka (23.09.2023)

Interlinia_opera albo nadprzestrzenne prosiaki kontratakują to tekst o niekoniecznie przyjemnym bohaterze, który wpada na trop, chociaż nie pracuje już w branży śledczej. Można go nazywać Nadprzestrzennnym Detektywem do Zadań Drugiej Świeżości. Upija się on słowami i nie ma dobrych relacji z otoczeniem. Od czasu do czasu zajmuje się również handlem przechodzonym biodrem, nadszarpniętym uchem lub przetartą piętą. Pewnego razu do jego mieszkania wtacza się na rozkołysanych nogach solidnie pokiereszowany jegomość o błękitnych oczach i płytkim spojrzeniu. Nadprzestrzenny Detektyw do Zadań Drugiej Świeżości dostaje w swoje ręce urządzenie, które można nazywać czarną skrzynką, chociaż nią nie jest. Po jej uruchomieniu i wynikających z jej posiadania wizytach służb porządkowych oraz przedstawicieli innych grup zorganizowanych, bohater mierzy się z mrożącą krew w żyłach tajemnicą zaginionej ekspedycji, wysłanej swego czasu na planetę snickers-6.

POKAZY FESTIWALOWE:

Generation After Showcase: Reality Check

Art of Living w reż. Katarzyny Kalwat (10.09.2023 r.)

61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 02. Festiwal Arcydzieł

Książę niezłomny w reż. Małgorzaty Warsickiej (10.11.2023 r.)

20. Festiwal Unii Teatrów Europu

Strasznie śmieszne na podstawie Okropnie smutne w reż. Ewy Kaim (12.11.2023 r. -dwukrotny pokaz)

Festiwal Polska w IMCE. Niecodzienny Festiwal Teatralny

Paw królowej w reż. Pawła Świątka ( 19 i 20.11.2023 r.)

49. Tyskie Spotkania Teatralne

Savannah Bay w reż. Józefa Opalskiego (23.11.2023 r.)

16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Joga w reż. Anny Smolar (10.12.2023 r.)

Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala (12.12.2023 r.)

Genialna przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak (13.12.2023 r.)

XXX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala (6 i 7.04.2024 r.)

64. Kaliskie Spotkania Teatralne

Genialna przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak (11.05.2024 r.)

Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala (13.05.2024 r.)

Występ gościnny w Teatrze Małym w Tychach

Ojciec matka tunel strachu w reż. Wojtka Klemma (12.05.2024 r.)

44. Warszawskie Spotkania Teatralne

Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala (18 i 19.05.2024 r.)

Genialna przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak (21 i 22.05.2024 r.)

28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT

Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala (3.06.2024 r.)

X edycja Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”

Magnetyzm serc w reż. Kaliny Jagody Dębskiej

Solaris w reż. Waldemara Raźniaka

Dzieje grzechu w reż. Wojtka Rodaka

Mała Apokalipsa 20XX w reż. Waldemara Raźniaka

WYDARZENIA KONTEKSTOWE:

Nowa krytyka:

Choreo-directing. (Nie)widzialna praca choreografx (9.12.2023)

Prowadzenie: Alicja Müller Uczestnicy: Paweł Sakowicz, Patrycja Kowańska, Ramona Nagabczyńska,

Dominika Knapik, Agnieszka Kryst, Karolina Kraczkowska. Spotkanie towarzyszące spektaklowi Boa w chor. i reż. Pawła Sakowicza.

Debata współorganizowana z Festiwalem Boska Komedia.

Kryzys. Doświadczenie (10.12.2023)

Prowadzenie: Katarzyna Kasia Uczestnicy: Piotr Augustyniak, Agnieszka Jucewicz, Anna Smolar, Waldemar Raźniak Spotkanie towarzyszące spektaklowi Joga w reż. Anny Smolar.

Czy Fredro może być nowoczesny? (3.03.2024)

Prowadzenie spotkania: Katarzyna Niedurny, Uczestnicy: Katarzyna Czeczot, Kalina Jagoda Dębska, Maria Gustowska, Justyna Suchecka, Waldemar Raźniak. Spotkanie towarzyszące spektaklowi Magnetyzm serc w reż. Kaliny Jagody Dębskiej

Jak się robi przeszłość? (6.04.2024)

Prowadzenie spotkania: Maria Kobielska, Uczestnicy: Ishbel Szatrawska, Marcin Wierzchowski, Michael Rubenfeld, Beniamin M. Bukowski. Spotkanie towarzyszące spektaklowi Schron przeciwczasowy w reż. Marcina Wierzchowskiego

Odzyskiwanie ciał(a) (21.04.2024)

Prowadzenie: Georginia Gryboś, Uczestnicy: Iga Gańczarczyk, Sebastian Jagielski, Wojtek Rodak, Monika Świerkosz, Waldemar Raźniak. Spotkanie towarzyszące spektaklowi Dzieje grzechu w reż. Wojtka Rodaka

Kontrola i bunt (28.06.2024)

Prowadzenie: Jan Topolski, Uczestnicy: Wiktoria Bieliaszyn, Beniamin M. Bukowski, Przemysław Kaniecki, Waldemar Raźniak. Spotkanie towarzyszące spektaklowi Mała Apokalipsa 20XX w reż. Waldemara Raźniaka

Narzędziownik teatralny:

Warsztaty praktyczne dla aktorów i widzów poświęcone najnowszym tendencjom i technikom pracy w teatrze prowadzone przez uznanych twórców i pedagogów.

Jak się nie wiercić na długich spektaklach? Dramaturgia i czas (24.10.2023)

Prowadzenie: Beniamin M. Bukowski Warsztat towarzyszący spektaklowi Art of living na podstawie Georgesa Pereca w reż. Katarzyny Kalwat

Usłyszeć taniec. Audiodeskrypcja spektakli tanecznych i tłumaczenie międzyzmysłowe (23.11.2023) Prowadzenie: Katarzyna Peplińska-Pietrzak Warsztat towarzyszący spektaklowi Boa

w reż. Pawła Sakowicza

Nie będziemy gadać o niepotrzebnych rzeczach – warsztat o pracy (15.03.2024)

Prowadzenie: Justyna Sobczyk. Warsztat towarzyszący spektaklowi Szewcy na motywach sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Justyny Sobczyk.

23 maja

Wspólne pisanie spektaklu (23.05.2024)

Prowadzenie: Anna Smolar. Warsztat towarzyszący spektaklowi Halka w reż. Anny Smolar

Spektakle z legitymacją:

To oferta skierowana do uczniów, studentów, emerytów, rencistów a także osób z niepełnosprawnościami wraz z asystentami i umożliwiająca nabycie biletu do teatru po promocyjnej cenie na podstawie okazania wspomnianego dokumentu w kasie teatru. Po każdym przedstawieniu prezentowanym w cyklu odbywa się rozmowa z twórcami i publicznością.

Art of living reż. Katarzyna Kalwat (28.10.2023)

Pewnego długiego dnia reż. Luk Perceval (5.11.2023)

Joga reż. Anna Smolar (19.12.2023)

Magnetyzm serc reż. Kalina Jagoda Dębska (30.01.2024)

Savannah Bay reż. Józef Opalski (29.02.2024)

Obywatelka Kane reż. Wiktor Rubin (13.03.2024)

Schron przeciwczasowy reż. Marcin Wierzchowski(7.04.2024)

Pijacy reż. Barbara Wysocka (16.05.2024)

Dzieje grzechu reż. Wojtek Rodak (1.06.2024)

WARSZTATY DRAMATOPISARSKIE MŁOD(SZ)A POLSKA 2

Warsztaty dramatopisarskie dedykowane osobom urodzonym po 1989 roku, przed teatralnym debiutem scenicznymi wydawniczym, chcącym współtworzyć repertuar teatralny NST, również ten powstający z myślą o dzieciach i młodzieży. Do udziału w warsztatach prowadzonych przez Malinę Prześlugę-Delimatę, Małgorzatę Sikorską-Miszczuk, Kubę Roszkowskiego oraz Agatę Dąbek, kuratorkę projektu, zakwalifikowali_ły się:Agnieszka Błaszczak, Małgorzata Grabara, Filip Grzębski, Magdalena Krawiec, Wojciech Krolek, Kamila Kucia, Eliasz Niezgoda,Olga Pabisek, Zuzanna Pajowska, Nataniel Wrzeciono, Anna Złomańczuk.

CYFROWA ANTOLOGIA

10 października odbyła się PREMIERA cyfrowej antologii sztuk „Młod(sz)a Polska 2”. Antologię można pobrać na stronie teatru. Publikacja zawiera 10 ukończonych podczas kursu tekstów dla teatru autorstwa: Agnieszki Błaszczak, Małgorzaty Grabary, Magdaleny Krawiec, Wojtka Krolka, Kamili Kuci, Eliasza Niezgody, Olgi Pabisek, Zuzanny Pajowskiej, Nataniela Wrzeciono oraz Anny Złomańczuk. Publikowane sztuki powstawały pod opieką osób prowadzących warsztaty: Maliny Prześlugi-Delimaty, Małgorzaty Sikorskiej- Miszczuk, Kuby Roszkowskiego oraz Agaty Dąbek, kuratorki projektu.

INNE:

Spektakl jubileuszowy Paw królowej Rozmowa z twórcami przedstawienia oraz publicznością po 150 pokazie Pawia królowej według Doroty Masłowskiej w reż. Pawła Świątka Prowadzenie: Agata Dąbek (30.09.2023)

Słodk(a) Stary in Concert vol. 4 (8.03.2024)

27 marca - Międzynarodowy Dzień Teatru

Pokaz filmu Stary Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego

Odbicie: Koncert Performatywny / Stary in Concert vol. 5 (29.05.2024)

Spotkanie promujące książkę „Teatr niepokornej myśli i wyobraźnia. Jestem Zamkow” Ewy Łubieniewskiej (19.06.2024)

200. pokaz Rodzeństwa w reż. Krystiana Lupy (22.06.2024)

29 czerwca

Silent Disco - zakończenie sezonu 2023/2024 (29.06.2024)

35 Krakowskich Salonów Poezji

Krakowski Salon Poezji to regularne wydarzenie odbywające się każdą niedzielę w Narodowym Starym Teatrze. Organizowane jest pod przewodnictwem Anny Dymnej, która pełni rolę gospodyni. W czasie każdego niedzielnego popołudnia widzowie gromadzą się, aby wysłuchać interpretacji poezji przez zaproszonych aktorów. Każde wystąpienie poetyckie jest wzbogacone o muzykę

na żywo, tworząc wyjątkową atmosferę artystyczną i kulturalną.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

Roman Gancarczyk – Nagroda im. A. Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską za rolę Jamesa Tyrone’ a w Pewnego długiego dnia na podstawie Long Day’s Journey into Night E. O ‘Neilla w reż. Luka Percevala.

Juliusz Chrząstowski – Nagroda Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego za rolę w spektaklu Salome w reż. Kuby Kowalskiego.

64. Kaliskie Spotkania Teatralne

Grand Prix dla Małgorzaty Zawadzkiej za rolę Mary Tyrone w spektaklu Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala, oraz za rolę w spektaklu Genialna przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak.

Nagroda aktorska dla Romana Gancarczyka za rolę Jamesa Tyrone w spektaklu Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala.

Wyróżnienie dla Anny Paruszyńskiej- Czackiej za rolę Eleny w spektaklu Genialna Przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak.

Honorową Nagrodę im. Macieja Prusa dla najlepszego reżysera KST otrzymał Luk Perceval za spektakl Pewnego długiego dnia.

XXX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi

Małgorzata Zawadzka otrzymała tytuł Najlepszej Aktorki za rolę w spektaklu Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala., Roman Gancarczyk otrzymał tytuł Najlepszego Aktora za role w spektaklu Pewnego długiego dnia w reż. Luka Perecvala.

16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Wacław Zimpel otrzymał wyróżnienie w kategorii Muzyka tworzona na żywo za spektakl Genialna Przyjaciółka w reż. Eweliny Marciniak.

Wojciech Blecharz – otrzymał nagrodę w kategorii najlepszy pejzaż dźwiękowy za spektakl Pewnego długiego dnia w reż. Luka Percevala.

61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne - „Festiwal Arcydzieł”

Edward Linde-Lubaszenko – nagroda za kunszt aktorski, za bezbłędny słuch na poetyckie słowo w teatrze, rola w Księciu Niezłomnym w reż. Małgorzaty Warsickiej, Karol Nepelski – nagroda za muzykę współkreującą świat spektaklu i podbijającą jego sensy, a przy tym niezwykle oryginalną; spektakl Książę Niezłomny w reż. Małgorzaty Warsickiej.

Podsumowanie 44. Warszawskich Spotkań Teatralnych Wiesława Kowalskiego:

Najlepszy reżyser: Luk Perceval – Pewnego długiego dnia

Najlepszy spektakl: Pewnego długiego dnia – reż. Luk Perceval

Najlepsza muzyka/opracowanie muzyczne: Wacław Zimpel – Genialna przyjaciółka – reż. Ewelina Marciniak

Najlepszy zespół aktorski: Narodowy Stary

Teatr w Krakowie:

Pewnego długiego dnia – reż. Luk Perceval: Najlepsza aktorka: Małgorzata Zawadzka, Najlepszy aktor: Roman Gancarczyk

Genialna przyjaciółka – reż.Ewelina Marciniak: Najlepsza rola męska drugoplanowa: Łukasz Stawarczyk

28 Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT, Toruń

Najlepsza aktorka: Małgorzata Zawadzka –Pewnego długiego dnia – reż. Luk Perceval

Specjalne nagrody aktorskie im. Stanisława Wyspiańskiego:

Najlepsza aktorka: Małgorzata Zawadzka – Pewnego długiego dnia – reż. Luk Perceval

Najlepszy aktor: Roman Gancarczyk – Pewnego długiego dnia – reż. Luk Perceval

Nagroda honorowa: Dorota Segda

Premiera filmu Stary Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego

6 września w Warszawskim Kinie Muranów odbyła się premiera filmu Stary w reżyserii nominowanego do Oscara duetu twórczego. To wnikliwy, artystyczny portret Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej na przestrzeni dwustu czterdziestu lat jego istnienia, gromadzący głosy kilkudziesięciu związanych ze sceną osób – wybitnych twórców polskiego teatru.

Kamera podąża korytarzami budynku i odkrywa kolejne tajemnice zaklęte w jego murach. Prowadzi nas przez niedostępne na co dzień dla widzów miejsca za kulisami, a na jej drodze stają prawdziwe i legendarne postaci związane z tym miejscem. To również opowieść o ludziach teatru, którzy od początku istnienia tego miejsca pracowali na jego renomę i rozpoznawalność. Sukcesy przeplatają się tu z bolesnymi wspomnieniami, a historię ubarwiają anegdoty.”

Współpraca z Drama Studio London

W marcu już po raz trzeci mieliśmy przyjemność gościć grupę utalentowanych studentów z renomowanej uczelni artystycznej – Drama Studio London. Nasza międzynarodowa współpraca z DSL obejmuje zajęcia teoretyczno-formalne z zakresu praktyki aktorskiej i historii teatru. W roku 2024 nasi goście rozwijali i doskonalili swój warsztat aktorski podczas zajęć prowadzonych przez naszych aktorów w tym Błażeja Peszka („LET OUR BODY BECOME INSTRUMENT FOR US”) i Pauliny Puślednik, („EMPOWER THE CONNECTION BETWEEN BODY AND MIND”), edukatora Daniela Arbaczewskiego („EXCERCISES FROM THE MEMORY”) oraz dyrekcję – Waldemara Raźniaka („DEVISED THEATRE BASED ON GROTOWSKI TRADITION”) i Beniamina M. Bukowskiego („THE FUTURE IS NOW. THE PERFORMATIVE ARCHEOLOGY OF SPACE”). W ciągu intensywnego tygodnia wspólnych spotkań nasi artyści mieli okazję wymienić się cennymi doświadczeniami scenicznymi nie tylko ze studentami, ale również z wykładowcami DSL, a studenci, poza intensywnymi zajęciami teatralnymi, mieli niepowtarzalną okazję poznać system pracy teatru repertuarowego od środka.

Działania edukacyjne MICET:

Ponad 320 warsztatów

2 wystawy czasowe: Kostium ciało, Jerzy Trela. Tak to czuje.

Działania stałych grup:

- Nowy Stary – Cykliczne zajęcia teatralne dla młodzieży: odbiorcy indywidualni, uczniowie szkół średnich.

- Akademii Starego Teatru – warsztaty teatralne dla studentów Drama Studio London – stała współpraca ze studentami z Londynu

- Warsztaty z Brandem Russellem i Samuelem Stricklenem – 4-dniowe warsztaty skierowane do osób studiujących w szkołach teatralnych na kierunkach aktorstwo, reżyseria i dramaturgia.

- Warsztaty w ramach Akademii Starego Teatru Plus – warsztat przeznaczony jest dla osób posiadających już doświadczenie teatralne jak i tych, którzy pragną je zdobyć. Wiedza ta może okazać się przydatna także w życiu pozascenicznym.

Działania zwiększające dostępność:

8 spektakli z audiodeskrypcją

7 spektakli z napisami polskimi

sensoryczne zwiedzanie teatru

z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy:

warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji tańca

warsztaty choreograficzne prowadzone w polskim języku migowym

warsztaty teatralne dla osób

z niepełnosprawnością intelektualną:

udział w Festiwalu Kultury bez Barier

udział w programie Narodowego Centrum Kultury „Praktykuj w kulturze dla osób g/Głuchych i słabosłyszących”

instalacja pętli indukcyjnej na widowni Sceny Kameralnej

5 warsztatów z cyklu MasterClass; 8 warsztatów w zimowe ferie; Stała współpraca z AGH;

Wizyty studyjne innych instytucji kultury i studentów z wrocławskiej AST; Czynny udział w dużych miejskich wydarzeniach: Festiwalu Krakers i Noc Muzeów; Silent disco na zakończenie sezonu.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne