Inne aktualności
- Warszawa. Spotkanie poświęcone książce „Uśpione” w Teatrze Dramatycznym 22.04.2025 18:54
- Łódź. W Teatrze Nowym prapremiera sztuki „Kto jest szalony – ja czy świat?” 22.04.2025 18:20
- Warszawa. MKiDN: Zofia Zembrzuska zostanie dyrektorem Filharmonii Narodowej 22.04.2025 16:50
- Kraków. „Sceny z życia małżeńskiego” na motywach Bergmana w Starym Teatrze 22.04.2025 16:30
-
Warszawa. Książka w teatrze. Między historią a literaturą 22.04.2025 16:04
-
Łódź. Nowy wydział w Szkole Filmowej 22.04.2025 15:51
- Elbląg. Ostatni weekend kwietnia z „Virginią Woolf” w Teatrze Sewruka 22.04.2025 15:44
- Bydgoszcz. Teatr Polski zaprasza na warsztaty „SOMA w ruchu” 22.04.2025 15:24
- Zielona Góra. Wkrótce KOZZI Film Festiwal. Festiwal Filmu, Teatru I Książki 22.04.2025 14:39
-
Poznań. V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca „Granice Natury - Granice Kultury” – od jutra w Polskim Teatrze Tańca 22.04.2025 14:08
- Katowice. „Matki śnieżne” prapremierowo w Teatrze Śląskim 22.04.2025 14:04
- Gdańsk. Teatr Wybrzeże odwołuje premierę spektaklu „Z miłości” 22.04.2025 13:56
- Lublin. Teatr Nowy z Zabrza z wizytą w Teatrze Starym 22.04.2025 13:43
- Lublin. Dziś w Teatrze Starym - Nieoczywiste ścieżki dźwięku we współczesnym filmie 22.04.2025 13:15
23 stycznia, na Festiwalu Opera Rara premiera "Sigismondo" Gioacchino Rosinniego w reż. Krystiana Lady z udziałem międzynarodowychśpiewaków na czele z Franco Fagiolim i Capelli Cracoviensis.
Tytuł opery Rossiniego "Sigismondo" czyli "Zygmunt" każe domyślać się jej głównego bohatera w Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście lub Zygmuncie III Wazie. Librecista jednak zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie.
Zdarza się, że wokół niektórych utworów wyrasta niepojęty mur niezrozumienia, uprzedzeń i utartych nieżyczliwych opinii. Chmura przesądów, którymi spowity jest "Sigismondo" Rossiniego, wydaje się szczególnie gęsta. Wzgardzona przez kompozytora, nielubiana przez krytyków, rzekoma najsłabsza z Rossiniowskich oper doczekała się w końcu rehabilitacji i renesansu. Po długich latach totalnego braku zainteresowania posypały się nagrania, inscenizacje i wykonania koncertowe. Nareszcie dotarła też do Polski - miejsca akcji opery.
"Sigismondo" to nie tylko porywająca od pierwszych taktów uwertury muzyka, tak niesprawiedliwie i niezrozumiale surowo osądzona przez historię, wykonywana w Krakowie na historycznych instrumentach przez Capellę Cracoviensis dyrygowaną przez Jana Tomasza Adamusa i zespół znakomitych śpiewaków na czele z Franco Fagiolim [na zdjęciu] w tytułowej roli, ale też bardzo aktualna opowieść o manipulacji, żądzy władzy, bezpodstawnie ferowanych wyrokach, konfliktach i obcości wyreżyserowana przez Krystiana Ladę.
**
Sigismondo: Franco Fagioli
Aldimira: Francesca Chiejina
Ulderico & Zenovito: Kenneth Kellogg
Ladislao: Pablo Bemsch
Anagilda: Marzena Lubaszka
Radoski: Bartosz Gorzkowski
Chór Capelli Cracoviensis
Orkiestra: Capella Cracoviensis
Dyrygent: Jan Tomasz Adamus
Koncepcja i reżyseria: Krystian Lada
Scenografia i kostiumy: Natalia Kitamikado
Reżyseria światła: Maarten Warmerdam
Asystenci reżysera: Ewa Mikuła, Maarten Heijnens
Wizualizacje: Jagoda Chalcińska
*
OPERA RARA: GIOACCHINO ROSSINI "SIGISMONDO"
premiera: 23.01.2020, godz. 18.30
kolejne spektakle: 26, 28, 30 stycznia 2020, godz. 18.30
miejsce: Teatr im. J. Słowackiego, pl. św. Ducha 1, Kraków