Inne aktualności
- Kielce. Teatr Lalki i Aktora Kubuś otrzymał klucze do nowej siedziby 31.08.2024 18:41
- Kraków. „Mind Prey” na scenie Dworku Białoprądnickiego okazją, by poćwiczyć angielski 31.08.2024 10:01
- Warszawa. List otwarty zespołu Teatru Narodowego 31.08.2024 09:19
- Warszawa. 21. urodziny Instytutu Teatralnego „Koniec lata na Jazdowie” 31.08.2024 08:05
- Warszawa. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: ponad 9,6 mld zł na kulturę w 2025 r. 30.08.2024 19:57
- Kraków. Symbole miasta i maszkarony bohaterami nowych spektakli w Teatrze Groteska 30.08.2024 17:16
- Poznań. „Poduszkowce. Baśnioczytanie" w Teatrze Polskim 30.08.2024 16:13
- Warszawa. „Testosteron”– pożegnanie z tytułem Teatru Gudejko 30.08.2024 16:00
- Warszawa. Premiera thrillera „2:22 (historia o duchach)" w Teatrze Polonia 30.08.2024 15:50
- Warszawa. Plenerowe widowisko „Pędy" z udziałem roślin w Parku Szymańskiego 30.08.2024 15:38
- Kraków. Waldemar Raźniak i Beniamin Bukowski dziękują za dyrektorską kadencję w Narodowym Starym Teatrze 30.08.2024 15:13
- Kraków. Krzysztof Głuchowski dyrektorem Teatru Słowackiego na kolejne trzy sezony 30.08.2024 14:21
- Warszawa. Prolog Eufonii: Pieśni Jana Kochanowskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia 30.08.2024 14:08
- Litwa. Premiera spektaklu „A nad nami anioły” w Polskim Teatrze w Wilnie 30.08.2024 14:00
23 stycznia, na Festiwalu Opera Rara premiera "Sigismondo" Gioacchino Rosinniego w reż. Krystiana Lady z udziałem międzynarodowychśpiewaków na czele z Franco Fagiolim i Capelli Cracoviensis.
Tytuł opery Rossiniego "Sigismondo" czyli "Zygmunt" każe domyślać się jej głównego bohatera w Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście lub Zygmuncie III Wazie. Librecista jednak zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie.
Zdarza się, że wokół niektórych utworów wyrasta niepojęty mur niezrozumienia, uprzedzeń i utartych nieżyczliwych opinii. Chmura przesądów, którymi spowity jest "Sigismondo" Rossiniego, wydaje się szczególnie gęsta. Wzgardzona przez kompozytora, nielubiana przez krytyków, rzekoma najsłabsza z Rossiniowskich oper doczekała się w końcu rehabilitacji i renesansu. Po długich latach totalnego braku zainteresowania posypały się nagrania, inscenizacje i wykonania koncertowe. Nareszcie dotarła też do Polski - miejsca akcji opery.
"Sigismondo" to nie tylko porywająca od pierwszych taktów uwertury muzyka, tak niesprawiedliwie i niezrozumiale surowo osądzona przez historię, wykonywana w Krakowie na historycznych instrumentach przez Capellę Cracoviensis dyrygowaną przez Jana Tomasza Adamusa i zespół znakomitych śpiewaków na czele z Franco Fagiolim [na zdjęciu] w tytułowej roli, ale też bardzo aktualna opowieść o manipulacji, żądzy władzy, bezpodstawnie ferowanych wyrokach, konfliktach i obcości wyreżyserowana przez Krystiana Ladę.
**
Sigismondo: Franco Fagioli
Aldimira: Francesca Chiejina
Ulderico & Zenovito: Kenneth Kellogg
Ladislao: Pablo Bemsch
Anagilda: Marzena Lubaszka
Radoski: Bartosz Gorzkowski
Chór Capelli Cracoviensis
Orkiestra: Capella Cracoviensis
Dyrygent: Jan Tomasz Adamus
Koncepcja i reżyseria: Krystian Lada
Scenografia i kostiumy: Natalia Kitamikado
Reżyseria światła: Maarten Warmerdam
Asystenci reżysera: Ewa Mikuła, Maarten Heijnens
Wizualizacje: Jagoda Chalcińska
*
OPERA RARA: GIOACCHINO ROSSINI "SIGISMONDO"
premiera: 23.01.2020, godz. 18.30
kolejne spektakle: 26, 28, 30 stycznia 2020, godz. 18.30
miejsce: Teatr im. J. Słowackiego, pl. św. Ducha 1, Kraków