Inne aktualności
- Rudka. XVII Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów „Wyżyna Teatralna” 26.07.2024 17:26
-
Nowy RAPTULARZ: Dramaty z probówki 26.07.2024 16:50
- Lublin/ Akrobaci, klowni, cyrkowcy na ulicach miasta podczas Carnavalu Sztukmistrzów 26.07.2024 16:00
-
Podlaskie. Rozpoczyna się wędrowny teatralny „Wertep” 26.07.2024 14:02
- Sopot. Teatr Atelier dla dorosłych i dla dzieci 26.07.2024 13:42
- Warszawa. Sebastian Fabijański wyreżyserował bajkę dla dorosłych 26.07.2024 11:34
- Zakopane. Teatr „Witkacy” zaczyna 40. sezon artystyczny 26.07.2024 09:45
- Busko-Zdrój. „Związek otwarty” kolejny raz na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury 26.07.2024 09:40
- Pińczów. Spektakl komediowy za kilkanaście dni na wirydarzu Belwederu 26.07.2024 09:33
- Łódź. W Teatrze Pinokio będzie sklep i kawiarnia 26.07.2024 09:23
-
Gdańsk. Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej 26.07.2024 09:09
-
Kraków. Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego 26.07.2024 09:00
- Warszawa. 45 lat temu zmarł Stefan Wiechecki „Wiech” zwany Homerem warszawskiej ulicy 26.07.2024 08:35
- Warszawa. Rzecznik MSZ: ogłosimy konkurs na ponad 20 stanowisk dyrektorów lub zastępców dyrektorów Instytutów Polskich 26.07.2024 08:25
23 stycznia, na Festiwalu Opera Rara premiera "Sigismondo" Gioacchino Rosinniego w reż. Krystiana Lady z udziałem międzynarodowychśpiewaków na czele z Franco Fagiolim i Capelli Cracoviensis.
Tytuł opery Rossiniego "Sigismondo" czyli "Zygmunt" każe domyślać się jej głównego bohatera w Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście lub Zygmuncie III Wazie. Librecista jednak zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie.
Zdarza się, że wokół niektórych utworów wyrasta niepojęty mur niezrozumienia, uprzedzeń i utartych nieżyczliwych opinii. Chmura przesądów, którymi spowity jest "Sigismondo" Rossiniego, wydaje się szczególnie gęsta. Wzgardzona przez kompozytora, nielubiana przez krytyków, rzekoma najsłabsza z Rossiniowskich oper doczekała się w końcu rehabilitacji i renesansu. Po długich latach totalnego braku zainteresowania posypały się nagrania, inscenizacje i wykonania koncertowe. Nareszcie dotarła też do Polski - miejsca akcji opery.
"Sigismondo" to nie tylko porywająca od pierwszych taktów uwertury muzyka, tak niesprawiedliwie i niezrozumiale surowo osądzona przez historię, wykonywana w Krakowie na historycznych instrumentach przez Capellę Cracoviensis dyrygowaną przez Jana Tomasza Adamusa i zespół znakomitych śpiewaków na czele z Franco Fagiolim [na zdjęciu] w tytułowej roli, ale też bardzo aktualna opowieść o manipulacji, żądzy władzy, bezpodstawnie ferowanych wyrokach, konfliktach i obcości wyreżyserowana przez Krystiana Ladę.
**
Sigismondo: Franco Fagioli
Aldimira: Francesca Chiejina
Ulderico & Zenovito: Kenneth Kellogg
Ladislao: Pablo Bemsch
Anagilda: Marzena Lubaszka
Radoski: Bartosz Gorzkowski
Chór Capelli Cracoviensis
Orkiestra: Capella Cracoviensis
Dyrygent: Jan Tomasz Adamus
Koncepcja i reżyseria: Krystian Lada
Scenografia i kostiumy: Natalia Kitamikado
Reżyseria światła: Maarten Warmerdam
Asystenci reżysera: Ewa Mikuła, Maarten Heijnens
Wizualizacje: Jagoda Chalcińska
*
OPERA RARA: GIOACCHINO ROSSINI "SIGISMONDO"
premiera: 23.01.2020, godz. 18.30
kolejne spektakle: 26, 28, 30 stycznia 2020, godz. 18.30
miejsce: Teatr im. J. Słowackiego, pl. św. Ducha 1, Kraków