Logo
Aktualności

Kraków. Nowy sezon 2025/2026 w Narodowym Starym Teatrze

10.09.2025, 14:32 Wersja do druku

W Narodowym Starym Teatrze jesteś u siebie. To nie deklaracja, lecz pragnienie, cel i obietnica. Narodowy znaczy wspólny, szukający podobieństw i akceptujący różnice. Narodowy zaczyna się tam, gdzie na miejscu ja pojawia się my. Narodowy Stary Teatr nie jest pomnikiem przeszłości, ale platformą współczesności i zaangażowania.

fot. mat. teatru

Ten sezon 2025/26 w Narodowym Starym Teatrze zbudowany jest wokół czterech fundamentów:

- różnorodności – rozumianej estetycznie, tożsamościowo i tematycznie,

- próby – jako najważniejszego gestu twórczego,

- pytania – zamiast odpowiedzi,

- współbycia – pomimo różnic i napięć.

„Jesteś u siebie” to punkt wyjścia do wielogłosowej rozmowy o wspólnocie – zarówno lokalnej, jak i europejskiej oraz o tym, jak teatr narodowy może być przestrzenią tworzenia więzi.

PREMIERY SEZONU 2025/2026
Nasza pierwsza październikowa premiera jest skierowana przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych. BANKRUCTWO MAŁEGO DŻEKA Macieja Podstawnego, według  przywróconej niedawno na listę lektur powieści Janusza Korczaka, to spektakl o zaradności, komunikacji i pieniądzach. Przedstawienie grane będzie również w mniejszych miejscowościach, o ograniczonym dostępie do kultury, w ramach projektu „Teatr jest Wasz! – Scena Redutowa Narodowego Starego Teatru”, wspieranego przez firmę Mercedes-Benz Sobiesław Zasada Automotive, przy współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości. 

Michał Borczuch wychodząc od skandalizującej rzeźby PIRAMIDA ZWIERZĄT Katarzyny Kozyry dokona analizy wpływu sztuki krytycznej na polskie społeczeństwo od czasów  transformacji po współczesność. Przez pryzmat postaci z pracowni „Kowalnia” twórcy rozważą rolę artysty jako komentatora rzeczywistości. 

Choreografka Ramona Nagabczyńska w swoim performatywnym spektaklu MODJESKA SYNDROME skoncentruje się na biografii Heleny Modrzejewskiej – artystki, która łączyła dwa światy i dwie tożsamości. Ta intymna historia pozwoli publiczności zanurzyć się w refleksji nad tożsamością narodową, sceniczną i osobistą.

Już w styczniu Piotr Domalewski – znany choćby z nagradzanego filmu „Cicha noc” – zaprezentuje spektakl inspirowany słynną powieścią Henryka Sienkiewicza oraz „Bzikiem kolonialnym” Grzegorza Łysia — ZAMKNIJ OCZY NEL. W PUSTYNI I W PUSZCZY – EPILOG. Domalewski, po raz pierwszy reżyserujący w teatrze, przygląda się krytycznie zawartym u Sienkiewicza narracjom kolonialnym, jakie roztaczała wśród Polaków także Liga Morska i Kolonialna, zestawiając je z intymną, pełną ciepła i humoru historią rodzinną.

Przy okazji Międzynarodowego Dnia Teatru swój spektakl MARTWE NATURY pokaże Elsa Revcolevschi, pierwsza zagraniczna rezydentka w Narodowym Starym Teatrze. Jej spektakl o pamięci, jej przetwarzaniu i zawłaszczaniu będzie inspirowany m.in. postacią i twórczością poetki Jany Černej i dziennikarki Mileny Jesenskiej, która zasłynęła jako adresatka listów Franza Kafki.

W kwietniu Jakub Skrzywanek pokaże wstrząsający portret samotności, uzależnień i niemożności wyrwania się z błędnego koła współczesnego cierpienia w scenicznej adaptacji REQUIEM DLA SNU Huberta Selby’ego Jr. Na zakończenie sezonu Remigiusz Brzyk i Paweł Demirski, w osobistym spektaklu HAMLET. ADOPCJA opowiedzą o ojcostwie, pustce i  współczesnej męskiej tożsamości. Hamlet, Jezus i lata 90. spotkają się w gorzko-zabawnej podróży w poszukiwaniu ojca i domu.

BANKRUCTWO MAŁEGO DŻEKA (11 października 2025)
PIRAMIDA ZWIERZĄT (15 listopada 2025)
MODJESKA SYNDROME (grudzień 2025)
ZAMKNIJ OCZY NEL. W PUSTYNI I W PUSZCZY – EPILOG (styczeń 2026)
MARTWE NATURY (marzec 2026)
REQUIEM DLA SNU (kwiecień 2026)
HAMLET. ADOPCJA (maj 2026)

WSPÓŁTWORZYMY TEATR TELEWIZJI
Narodowy Stary Teatr wchodzi we współpracę koprodukcyjną z Teatrem TV. Dwie narodowe instytucje łączą po raz pierwszy w historii siły, by zaproponować publiczności nowe  teatralne doświadczenie; pionierski projekt, który zrodził się z przekonania, że najciekawsze rzeczy we współczesnej kulturze rodzą się we współpracy, a nie jedynie z zabiegania o indywidualne sukcesy.

W ramach tej koprodukcji powstanie spektakl na podstawie książki ABORCJA I DEMOKRACJA autorstwa Marcina Kościelniaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z tekstem i dramaturgią Igi Gańczarczyk. Aborcja to temat narodowy, temat, który jak być może żaden inny polaryzuje debatę publiczną i właśnie dlatego chcemy o nim mówić. 

Premiera odbędzie się w Teatrze TV w 2026 roku, a w kolejnym sezonie wejdzie do stałego repertuaru Narodowego Starego Teatru. Wersja przygotowana dla Starego będzie dalszym ciągiem tej przygotowanej dla telewizji; nie chodzi o proste powielenie tego samego spektaklu - widzowie otrzymają dwa różne warianty, które będą się w sobie przeglądać, ale nie będą tym samym przedstawieniem.

WSPIERAMY I WYDAJEMY DRAMAT NAJNOWSZY
Narodowy Stary Teatr od lat konsekwentnie i kompleksowo wspiera rozwój współczesnego pisania dla teatru w 4 zasadniczych obszarach: edukacji, wydawnictw, promocji autorów i autorek oraz prezentacji ich sztuk na scenie.

W ramach programu Rezydencji Dramaturgicznych twórcy i twórczynie otrzymują stypendia oraz merytoryczne wsparcie, a efekty ich pracy trafiają bezpośrednio do publiczności w formie czytań i adaptacji. Równolegle rozwijane są warsztaty dramatopisarskie Rok 2081, w których uczestnicy mierzą się z pytaniami o przyszłość wolności i bezpieczeństwa. W  październiku ukażą się dwie cyfrowe publikacje podsumowujące pierwsze edycje obu programów – antologia Rok 2081. Teksty dla teatru przyszłości oraz Światy możliwe,  prezentująca sztuki uczestników rezydencji. Wybrane teksty będzie można zobaczyć na scenie podczas przeglądu dramaturgii najnowszej Światy możliwe (24–25 października),  r realizowanego we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie.

Stary Teatr planuje także poszerzone wydanie dramatów Pawła Demirskiego napisanych specjalnie dla tej sceny. Równocześnie kontynuowana będzie współpraca z Akademią Sztuk Teatralnych oraz Katedrą Dramatu i Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego – obejmująca praktyki, asystentury studenckie oraz wspólne wydarzenia artystyczne i edukacyjne. 

WYJEŻDŻAMY Z KRAKOWA! 
Tylko do stycznia zaplanowaliśmy aż 17 pokazów na polskich i międzynarodowych festiwalach. Sezon otworzyliśmy pokazem „Nieustraszonej miłości Eve Adams” w reż. Olgi  Ciężkowskiej podczas showcase’u Generation. After w warszawskim Nowym Teatrze, spektakl zostanie pokazany także podczas Festiwalu Bliscy Nieznajomi / Queerfest 2025.

„Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu” Jakuba Skrzywanka w styczniu wyjedzie do Thalia Theatre w Hamburgu, z kolei „Sceny z życia małżeńskiego” Katarzyny Minkowskiej i „Straszny dwór” Anny Obszańskiej w październiku zagoszczą na Festiwalu Wybrzeże Sztuki. „Dzieje grzechu” Wojtka Rodaka jeszcze we wrześniu wyjedzie do Koszalina na Konfrontacje Młodych, a „Wesele” Jana Klaty będzie miało trzy pokazy w warszawskim Teatrze Narodowym. Dwa spektakle Luka Percevala „Pewnego długiego dnia” i „Seks, hajs i głód. Kronika rodzinna według Emila Zoli” zostały zaproszone na Międzynarodowy Festiwal Teatralny do Kielc oraz Międzynarodowy Festiwal Dialog.

WOKÓŁ SCENY
W sezonie 2025/2026 Narodowy Stary Teatr będzie nadal intensywnie obecny w przestrzeni publicznej – nie tylko poprzez spektakle, ale także działania edukacyjne, warsztatowe i objazdowe.

CZYTAMY POEZJĘ
Prowadzony przez Annę Dymną Krakowski Salon Poezji, nieprzerwanie od 23 lat gości na krakowskiej scenie, integrując trzy środowiska kulturalne Krakowa – teatr, poezję i muzykę w jednym wydarzeniu. W każdą niedzielę od października do czerwca aktorzy i aktorki krakowskich scen będą interpretować poezję, w towarzystwie wykonywanej na żywo muzyki.

W lutym zapraszamy na szczególną edycję tego wydarzenia, jakim będzie karnawałowy bal charytatywny, organizowany w Sali Modrzejewskiej Narodowego Starego Teatru, wraz z Fundacją Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.

TAŃCZYMY
Salon Tańca to nowa inicjatywa Starego Teatru, która łączy tradycję z nowoczesnością. Różnorodny program wydarzeń chorograficznych i tanecznych ożywi zabytkową Salę  Modrzejewskiej, dawną salę redutową, która w historii Starego Teatru zapisała się jako miejsce balów, tańca i muzyki.

Salon Tańca to przestrzeń, w której zajmujemy się ciałem, tańcem i różnorodnymi formami ruchu dostępnymi zarówno dla osób z doświadczeniem, jak i bez doświadczenia, a także dla osób z niepełnosprawnościami. W programie znajdą się m.in. Gaga People, WenDo, joga, Silent Disco, Kids Rave oraz wydarzenia taneczne dla całych rodzin. Przygotowaliśmy także warsztaty choreograficzne, taneczne i spotkania poświęcone dramaturgii tańca. Jedną z bohaterek warsztatów będzie Helena Modrzejewska, a całe wydarzenie zainauguruje spektakl choreograficzny MODJESKA SYNDROME Ramony Nagabczyńskiej.

MIĘDZYNARODOWY STARY TEATR
W Narodowym Starym Teatrze zagości Elsa Revcolevschi – francuska reżyserka o polsko- -żydowskich korzeniach i pierwsza zagraniczna rezydentka w historii teatru. W tym sezonie rozpoczną się także prace François Chaignauda – choreografa i performera łączącego operetkę, kabaret i dragqueen – oraz singapurskiego reżysera Choy Ka Faia, badającego przyszłość ciała w sztuce. Próby ich spektakli zaplanowano etapami, a premiery odbędą się w kolejnych latach. Z zespołem aktorskim warsztaty poprowadzi Philippe Quesne, przygotowując się do premiery w 2027 roku. Na wizytę studyjną zaproszono również Gisèle Vienne. Długofalowa współpraca międzynarodowa i wymiana artystyczna możliwa jest dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

KONFERENCJA GEORGETOWN UNIVERSITY W KRAKOWIE
W maju 2026 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbędzie się prestiżowa, międzynarodowa konferencja organizowana przez waszyngtoński Uniwersytet Georgetown.  Wydarzenie zgromadzi twórczynie i twórców oraz liderki i liderów opinii z całego świata, zrzeszonych w The Laboratory for Global Performance & Politics (The Lab). Konferencja stanowi odpowiedź na pilne potrzeby współczesności, łącząc artystów i inicjatorów zmian z różnych regionów, którzy wykorzystują teatr jako katalizator dialogu obywatelskiego. Poprzez warsztaty, rozmowy i wspólne zaangażowanie w projekty – w tym uznane produkcje Narodowego Starego Teatru – będziemy badać strategie, dzięki którym nasza sztuka może być nie tylko świadkiem burzliwych czasów, lecz także pomagać w niwelowaniu podziałów, odbudowywaniu zaufania i wspólnym wyobrażaniu sobie sprawiedliwej i  bezpieczniejszej przyszłości.

MICET – 10 LAT INTERAKTYWNEGO MUZEUM
W nowym sezonie MICET świętuje jubileusz dziesięciolecia. To nie tylko muzeum, lecz także przestrzeń twórczej zabawy – od projektowania kostiumów i improwizacji scenicznych po
warsztaty dla młodzieży, dorosłych i grup zorganizowanych. W programie znajdą się wystawy czasowe, spotkania w ramach cyklu Legendy Narodowego Starego Teatru, zajęcia MasterClass z aktorami, działania łączące teatr, muzykę i taniec oraz specjalne warsztaty i oprowadzania.

TEATR DOSTĘPNY
Narodowy Stary Teatr rozpoczyna realizację projektu Teatr przyszłości. Projektowanie doświadczeń dofinansowanego z KPO. Szczególną uwagę poświęcimy doświadczeniom widzów: od pierwszego kontaktu z instytucją przez zakup biletu po wizytę w teatrze. Razem z neuroarchitektami i projektantami doświadczeń zbadamy także przestrzeń teatru, aby wypracować rozwiązania poprawiające komfort i dostępność. Integralną częścią projektu będą warsztaty projektowania przyszłości, z których wyłoni się koncepcja Narodowego Instytutu Spekulowania Przyszłości.

Dostępność pozostaje jednym z priorytetów w działalności Starego Teatru. W nowym sezonie repertuar wzbogacą spektakle z audiodeskrypcją, napisami i tłumaczeniem na polski język migowy, a także warsztaty dla osób o różnych potrzebach. Trwają prace nad nową stroną internetową, która będzie intuicyjna i przyjazna dla odbiorców, a równolegle teatr stara się o środki na poprawę dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. Rozwijać będziemy formaty odpowiadające na potrzeby widzów – jak „Rodziny w teatrze”, łączące spektakl z warsztatami dla dzieci, czy otwarte spotkania „Jesteś tu u siebie”. 

SEZON RADYKALNEJ WSPÓLNOTY
Narodowy Stary Teatr to nie pomnik. To miejsce, w którym można podejmować próby, konfrontować się z różnorodnością, zakotwiczyć w teraźniejszości, rozmawiać bez przemocy i budować - w oparciu o szacunek i dialog. W sercu Krakowa chcemy kreować przestrzeń do stworzenia radykalnej wspólnoty, przestrzeń do zacieśniania więzi, zakotwiczoną we współczesności. 

Naszym marzeniem, ale i głównym celem jest zaproszenie wszystkich do bycia częścią tej wspólnoty, bo tylko w ten sposób poczujesz, że tutaj JESTEŚ U SIEBIE.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne

Sprawdź także