Inne aktualności
- Lublin. Rusza otwarty nabór projektów do Nocy Kultury 2025 15.01.2025 09:24
- USA. Trap Door Theatre zagra sztukę Witkacego w trzech miejscach w Polsce 15.01.2025 09:23
- Gliwice. Teatr Miejski otworzył nabór do IV edycji Nagrody Różewicza 15.01.2025 08:58
- Wrocław. Nominacje do paszportów Polityki dla artystów związanych z Wrocławiem 15.01.2025 08:42
- Kraków. Wacław Janicki spoczął na Cmentarzu Rakowickim 15.01.2025 08:28
- Szczecin. Pożegnanie „Emocjonalnych” Teatru Uhuru w DK 13 Muz 15.01.2025 08:22
- Kraj. Laureaci Paszportów Polityki 2024 15.01.2025 08:15
- Łódź. Teatr Pinokio obchodzi swoje osiemdziesięciolecie 15.01.2025 08:13
- Kraj. Wojciech Grudziński nagrodzony Paszportem Polityki 2024 14.01.2025 20:54
- Kraków. Losy i traumy bohaterów powieści Emila Zoli na scenie Starego Teatru 14.01.2025 19:24
- Warszawa. MKiDN: Zainaugurowaliśmy zagraniczny program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 14.01.2025 17:15
- Poznań. Początek roku w Polskim Teatrze Tańca 14.01.2025 17:13
- Kalisz. „Rozmowy na krawędzi sceny”. Renata Lis i Tomasz Stawiszyński w Teatrze Bogusławskiego 14.01.2025 15:55
- Łódź. Teatr Pinokio pojedzie na ważny europejski festiwal 14.01.2025 15:37
Czytając Balladynę Słowackiego razem z zespołem aktorskim, zadajemy pytanie dlaczego do władzy dochodzą osoby niewłaściwe? Co takiego noszą w sobie ludzie żądni władzy, że osiągają ją bez względu na obiektywne kryteria, według których moglibyśmy ocenić ich merytoryczne przygotowanie do sprawowania rządów? Opowieść o Balladynie, która – niczym szekspirowska Lady Makbet – zdobywa koronę kierując się własnym interesem, racjonalizuje wybory i chowa się pod maską pozorów niewinności, wydaje się napisana zupełnie współcześnie. Obok świata polityki zaś na gruzach upadłej cywilizacji kiełkuje kapryśna, idylliczna rzeczywistość Goplany, która niesiona językiem niczym media kreuje wydarzenia śmiertelnych zgodnie ze swoim kaprysem poza racjonalną logiką zdarzeń. Obok siebie funkcjonują światy chaosu i porządku – wpływając na siebie i podważając nawzajem. Państwo demokracji idealnej powinno zostać zbudowane na pełnej transparentności elit. W świecie, w którym tak trudno jest odróżnić iluzję od realizmu, demokracja zdaje się fantazją równie realną, co czary słowiańskiej wiedźmy - mówi Paweł Światek, reżyser przedstawienia.