Logo
e-teatr - strona główna
  • EN
Zaloguj się
  • Aktualności
  • Recenzje
  • Magazyn/Wywiady
  • Premiery
  • Festiwale

Wybierz województwo

  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • Zaloguj się
    • Aktualności
    • Recenzje
    • Magazyn/Wywiady
    • Premiery
    • Festiwale
    • Repertuary
    • Archiwum
    • Ogłoszenia
    • Baza adresów
    • Wątki tematyczne
    • Lista ogłoszeń
    • Baza osób
    • Baza realizacji
  • Twoje ośrodki

    • cały kraj
    • dolnośląskie
    • inne
    • kujawsko-pomorskie
    • lubelskie
    • lubuskie
    • Łódzkie
    • małopolskie
    • mazowieckie
    • opolskie
    • podkarpackie
    • podlaskie
    • pomorskie
    • Śląskie
    • Świętokrzyskie
    • warmińsko-mazurskie
    • wielkopolskie
    • za granicą
    • zachodniopomorskie
Magazyn

Teatr Polski we Wrocławiu ma nowych dyrektorów

23.01.2020, 21:32 Wersja do druku

Cztery lata dramatu Teatru Polskiego we Wrocławiu kończą się jako tragifarsa. Nowym szefem artystycznym został Jan Szurmiej, który współpracował z niesławnym Cezarym Morawskim i dawał mu główne role, zaś dziennikarkę "Wyborczej" nazwał "medialną prostytutką". A dyrektorem naczelnym - urzędnik i polityk Jacek Gawroński.

Inne aktualności
  • Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński przez ok. 30 lat związany z Teatrem Powszechnym 14.11.2025 17:51
  • Kielce. Zbliża się premiera spektaklu „Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty” 14.11.2025 17:48
  • Warszawa. Nominacje do Nagrody im. Haliny Machulskiej 14.11.2025 16:48
  • Zdjęcie Nowy RAPTULARZ: Pół wieku wiedzy o teatrze w gmachu przy Miodowej Nowy RAPTULARZ: Pół wieku wiedzy o teatrze w gmachu przy Miodowej 14.11.2025 16:38
  • Białystok. Premiera oratorium „Noc Dziadów” w Operze i Filharmonii Podlaskiej 14.11.2025 16:33
  • Zdjęcie Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński, aktor Teatru Powszechnego Łódź. Zmarł Zbigniew Szczapiński, aktor Teatru Powszechnego 14.11.2025 16:07
  • Zdjęcie Warszawa. Niech żyje dramat! Pięć edycji Dramatopisania Warszawa. Niech żyje dramat! Pięć edycji Dramatopisania 14.11.2025 15:56
  • Zdjęcie Warszawa. Ostatnie premiery w ramach 5. edycji OFF Polska Warszawa. Ostatnie premiery w ramach 5. edycji OFF Polska 14.11.2025 15:36
  • Poznań/Berlin. Sukces Teatru Wielkiego: „Król Roger” w Filharmonii Berlińskiej 14.11.2025 14:57
  • Szczecin. Teatr Współczesny zapowiada premierę „POV: masz 12 lat i prze****ne” 14.11.2025 14:52
  • Zdjęcie Warszawa. Rusza IV Kongres Tańca Warszawa. Rusza IV Kongres Tańca 14.11.2025 14:39
  • Kraków. Umarła Klasa 50 lat później – projekcja spektaklu i oprowadzanie po wystawie w Cricotece 14.11.2025 13:47
  • Zdjęcie Warszawa. Siła różnorodności. Zbliża się 20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Warszawa. Siła różnorodności. Zbliża się 20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 14.11.2025 13:03
  • Zdjęcie Wrocławska Nagroda Artystyczna 2025. Nominacje w kategorii Teatr Wrocławska Nagroda Artystyczna 2025. Nominacje w kategorii Teatr 14.11.2025 11:43

Operacja się udała, pacjent zmarł. Tak można podsumować czteroletnie podchody władzy wokół Teatru Polskiego.

Wiele musi się zmienić, by nie zmieniło się nic. W Polskim zostanie po staremu, czyli po nowemu  - możemy się spodziewać programu jak za bronionego przez ministra kultury Piotra Glińskiego Cezarego Morawskiego, który doprowadził jedną z najlepszych scen w tej części Europy do spektakularnej zapaści artystycznej i finansowej.

Władze województwa dolnośląskiego w uzgodnieniu z ministrem Glińskim zadecydowały, że nowym szefem artystycznym Polskiego będzie 73-letni Jan Szurmiej, który jako reżyser pracował u Morawskiego, obsadzając dyrektora w głównych rolach. Jest synem zmarłego w 2014 r. Szymona Szurmieja, reżysera, który w latach 1967-2014 kierował Teatrem Żydowskim w Warszawie. Jan stawiał tam pierwsze kroki. Kojarzony jest z teatrem rozrywkowym, raczej komercyjnym. Gdy jakiś czas temu jego potencjalna kandydatura została skrytykowana na łamach wrocławskiej „Wyborczej”, Szurmiej nazwał autorkę tekstu „medialną prostytutką”.

Dyrektorem naczelnym został zaś Jacek Gawroński, były dyrektor wydziału kultury Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu, który krytykował repertuar Polskiego w jego najlepszych czasach. „To są jakieś efemerydy artystyczne” - mówił o jego przedstawieniach, przekraczając swoje kompetencje i wywołując protest rady artystycznej teatru. W 2018 r. nie dostał się do dolnośląskiego sejmiku z list Rafała Dutkiewicza.

Teatr Polski we Wrocławiu - cztery lata degrengolady

Przypomnijmy, co się stało z Teatrem Polskim - sceną, która jeszcze w 2015 r. otwierała najważniejszy europejski festiwal teatralny w Awinionie. Dewastacja Polskiego to najdłuższa telenowela kulturalna czasu „dobrej zmiany”.

Rozpoczęła się w 2016 r. Dyrektorem został wówczas intensywnie promowany przez lokalny PSL Cezary Morawski (zastąpił Krzysztofa Mieszkowskiego, który został posłem Nowoczesnej). Namaścili go rządzący województwem Bezpartyjni Samorządowcy, z błogosławieństwem ministra Glińskiego. Konkurs przeprowadzono w rekordowym tempie, nie dając się wypowiedzieć artystom, nawet wybitnemu reżyserowi Krystianowi Lupie, który był członkiem komisji.

Morawski zadłużył teatr jeszcze bardziej niż dotychczas, zdewastował doszczętnie zespół i repertuar, obniżył drastycznie poziom artystyczny - co zauważyli też konserwatywni recenzenci - wreszcie doprowadził do lawinowego spadku frekwencji.

Jednym z reżyserów, którzy przyłożyli wówczas do tamtej katastrofy rękę, był właśnie Szurmiej. W Polskim Morawskiego zrealizował „Xięgi Schulza” z samym Morawskim w jednej z głównych ról. Przeciwko Morawskiemu podpisywali wówczas listy wybitni artyści, odbywały się manifestacje solidarnościowe w całej Polsce, protestowała również publiczność.

Gliński broni. Do czasu

W kwietniu 2017 r. urząd marszałkowski zorientował się, że coś jest nie tak, i chciał usunąć dyrektora ze stanowiska. Jednak Gliński - z pomocą pisowskiego wojewody - skutecznie obronił Morawskiego przed odwołaniem. Dopiero miażdżący raport NIK wykazujący, że Morawski wypłacał reprezentującej jego samego agencji artystycznej kolosalne kwoty poza swoją dyrektorką pensją, przekonał nawet ministra i otworzył drogę do odwołania dyrektora w listopadzie 2018 r.

Ale to nie był happy end. Choć Morawskiego odwołano, mijały kolejne miesiące i nowego dyrektora nie było. Tymczasowo pełniący obowiązki dyrektora Kazimierz Budzanowski wchodził w konflikty z tą częścią zespołu, która chciała myśleć o teatrze ambitniej. I chociaż artyści tacy jak Marta Streker, reżyserka udanych „Leśnych” inspirowanych Różewiczem, próbowali sprowadzić Polski na ambitniejszy kurs, nie dano im tej szansy.

Rozpisany konkurs na nowego szefa urząd unieważnił, podważając reprezentatywność działającego w teatrze związku Inicjatywa Pracownicza - co było w interesie popierającej początkowo Morawskiego zakładowej "Solidarności".

Kurtyna opadła. Co dalej, Wrocławiu?

Pozakonkursowe mianowanie Gawrońskiego i Szurmieja to ostateczne opuszczenie kurtyny. „Dawny” Polski nie wróci. I nie chodzi tu o dosłowną powtórkę z czasów Mieszkowskiego - nic dwa razy się nie zdarza, jak pisała noblistka. Nie wróci w najbliższych latach Teatr Polski jako punkt odniesienia dla innych polskich scen, jako miejsce ważnych przedstawień, o których się mówi, pamięta i które zmieniają myślenie o teatrze. Szurmiej - w najlepszym razie - zrobi tu sprawnie działającą firmę, przedsiębiorstwo lekturowo-rozrywkowe. W gorszym razie - degrengolada będzie trwać.

A co koniec walki o Polski oznacza dla kulturalnego Wrocławia? Teatr Polski w Podziemiu, unikalna grupa złożona z dawnych aktorów Polskiego, nie wróci już do dawnej sceny. „Podziemie” ściąga ważnych reżyserów, ma nową siedzibę. Już teraz istnieje bardziej jako odrębny ambitny projekt, a nie, jak wcześniej, ruch protestu. Czy możliwe, by nie dysponując etatami, grało jednak częściej niż kilka razy w miesiącu?

Szurmiej w Polskim to też wyzwanie postawione Wrocławskiemu Teatrowi Współczesnemu - drugiej największej scenie dramatycznej w mieście - czy Capitolowi, który dawno jest już czymś więcej niż tylko typowym teatrem muzycznym.

Wrocław przez lata był jedną z teatralnych stolic Polski. Jeśli ma wrócić do tej roli - to nie stanie się to dzięki Szurmiejowi.



Źródło:

Materiał własny

Autor:

Witold Mrozek

Patrzenie władzy w oczy

obserwuję spojrzenia polityków. Szukam spojrzenia bezwzględnego, zimnego, pogardliwego

Jawność to siła

"Słynne hasło, że jeśli aktor nie przyszedł na spektakl, to znaczy, że umarł, jest szkodliwe, bo uczy pokornego znoszenia wszelkich niedogodności, tresuje do poświęcania się w imię wyższych celów, dla innych, dla teatru. Łatwo to wykorzystać".
- mówi Alina Czyżewska, aktorka i działaczka sieci Watchdog Polska.

Sprawdź także

Zdjęcie Muzyczna opowieść o trudnej historii Polski
Muzyczna opowieść o trudnej historii Polski
Dzisiaj 12:04 „Profesjonalna reżyseria, wysoki poziom wykonania i – co najważniejsze – narracja, która nie bała się trudności, lecz je podjęła. Warto w takich momentach spojrzeć nie tylko na przeszłość, ale i na to, co wynieśliśmy z wolności. A może przede wszystkim – co dziś z nią robimy”
Magazyn
Zdjęcie Barańska niezapomniana
Barańska niezapomniana
Dzisiaj 08:49 „On był już asystentem łódzkiej filmówki, zasiadał w komisji egzaminacyjnej, przed którą – po raz kolejny! – pojawiła się Barańska. Początkowo to on oblał ją na egzaminie, ale przy kolejnym podejściu spojrzał na dwudziestolatkę inaczej”
Magazyn
Zdjęcie Pierwsza biografia Stanisława Tyma, czyli nie tylko Ryszard Ochódzki i „Miś"
Pierwsza biografia Stanisława Tyma, czyli nie tylko Ryszard Ochódzki i „Miś"
Wczoraj 10:36 „Dla tych, którzy widzieli w Tymie przede wszystkim satyryka, komediopisarza i gwiazdę komedii, zaskakująco może brzmieć jego wyznanie: Dla mnie świat od początku życia był szalenie dotkliwy, morderczy, niebezpieczny. Wydaje mi się, że z charakteru jestem skrajnym pesymistą i to pozwala mi z tego wszystkiego żartować”
Magazyn
Wydawca i redakcja
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ul. Jazdów 1
00-467 Warszawa
www.e-teatr.pl www.polishstage.pl
redakcja e-teatr.pl
[email protected] Dowiedz się więcej o redakcji

Portal e-teatr.pl jest centralnym punktem na internetowej mapie polskiego teatru.
Od 2004 roku jesteśmy najważniejszym, codziennym źródłem informacji dla środowiska.


  [email protected] www.instytut-teatralny.pl
Logo teatru w polsce Logo encyklopedia tp Logo polskiej sceny Logo prospro Logo instytutu teatralnego
Copyright © 2025 e-teatr.pl Polityka prywatności