EN

3.12.2022, 13:22 Wersja do druku

Kraków. Grudzień w Starym Teatrze

fot. Magda Hueckel / mat. teatru

Mimo zimowej pogody tak gorącego grudnia w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie nie było od dawna. Rok 2022 domkną dwie oparte na klasyce literatury premiery, obie w kobiecej reżyserii.

Na Dużej Scenie w inscenizacji Księcia Niezłomnego Słowackiego/Calderona w reżyserii Małgorzaty Warsickiej (2 XII) – realizowanej w ramach Roku Romantyzmu Polskiego – powrócą legendarni nestorzy związani ze Starym Teatrem: Anna Polony i Edward Lubaszenko. Obok nich pojawiają się młodsi członkowie zespołu, aktorzy gościnni oraz muzycy i chór pod dyrekcją pochodzącego z Syrii Wassima Ibrahima, odpowiedzialnego za oprawę dźwiękową spektaklu. Tytułowy bohater przedstawienia to, w wizji twórców, współczesny Gandhi i Jezus („Niechrystus”) zarazem, który, by być wiernym swej filozofii, musi wyrzec się wszelkich społecznych, religijnych, systemowych uwarunkowań.

Tydzień później (9 XII) w długo oczekiwanym spektaklu pt. Art of Living w reżyserii Katarzyny Kalwat Scenę Kameralną zapełnią postaci z awangardowej powieści „Życie instrukcja obsługi” Georgesa Pereca. Tym, co zainteresowało twórców w słynnym eksperymentalnym dziele jest szczególnie aktualna opowieść o próbie spojenia świata składającego się z niezliczonej ilości trudnych do pogodzenia elementów – rozpaczliwy i programowo skazany na porażkę wysiłek pisarza, by zamknąć w ramach jednej opowieści otaczającą go rzeczywistość.

Obu premierom tradycyjnie już towarzyszą debaty organizowane w ramach cyklu Nowa krytyka z udziałem twórców i zaproszonych gości – m.in. Marty Justyny Nowickiej; Piotra Augustyniaka i Grzegorza Jankowicza. Grudzień to również czas międzynarodowego festiwalu teatralnego Boska Komedia 2022, podczas którego zagramy m.in. listopadową, rewelacyjnie przyjętą przez widzów premierę, czyli Baśń w wężowym sercu wyreżyserowaną przez Beniamin M. Bukowskiego według głośnej, nagrodzonej NIKE 2020 powieści Radka Raka. Obwoźna trupa wiejskich aktorów, snując opowieść o Jakóbie Szeli pyta w niej o naszą tożsamość –­ osobistą i społeczną w tragicznym splątaniu naszej historii.

Chwilę potem, 13 grudnia – Ersan Mondtag, najgorętsze obecnie nazwisko niemieckiego teatru, rozpocznie próby do Opery za trzy grosze Bertolda Brechta z muzyką Kurta Weilla. Dla reżysera i autora adaptacji główny bohater, Mackie Majcher jest postacią, która łączy w sobie oportunizm z koniecznością ucieleśnienia współczesnego zła o anielskim obliczu. Twórcy Opery… pragną przez ten pryzmat spojrzeć na obecny konflikt Europy z Rosją, zastanawiając się, jak daleko można zabrnąć w zbrodnię, znajdując przyzwolenie, i kim jest społeczeństwo, które to przyzwolenie daje zbrodniarzowi. Premiera na Dużej Scenie przewidziana jest na 3 lutego przyszłego roku.

Źródło:

Materiał nadesłany