EN

4.05.2021, 17:24 Wersja do druku

Kraków. "Cyrulik sewilski" w reż. J. Stuhra - online

mat. teatru

Jedno z najważniejszych i najchętniej wykonywanych dzieł Gioacchina Rossiniego w historii. „Cyrulik sewilski”, dwuaktowa opera buffa skomponowana do komedii Pierre’a Beaumarchais’go, w reżyserii Jerzego Stuhra i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka będzie dostępna online od 8 maja na Play Kraków. Spektakl zarejestrowano podczas premiery w 2019 roku w Operze Krakowskiej.

„Cyrulik sewilski” to ponadczasowa opowieść o miłosnych intrygach, namiętnościach i żądzach. Na operę składa się piękna muzyka, świetny scenariusz i „niewyczerpane zasoby teatralnego humoru”, jak pisze Piotr Kamiński w książce „Tysiąc i jedna opera”. Rossini skomponował tę operę mając niespełna 24 lata w zaledwie trzy tygodnie. Libretto napisał dla niego Cesare Sterbini, czerpiąc inspirację z komedii Pierre’a Beaumarchais’go o tym samym tytule. Dzieło rozsławiły piękne arie, m.in. przeznaczona na mezzosopran koloraturowy „Cavatina Rozyny”, jeden z popisowych utworów Marii Callas, czy finałowa partia Almavivy. O wielkiej popularności dzieła zaświadcza stała obecność w repertuarach koncertowych oraz szeroka eksploracja w przestrzeni popkultury – fragmenty opery zostały wykorzystane jako oprawa kultowych produkcji filmowych wytwórni Warner Bross.

Inne aktualności

Realizacja Jerzego Stuhra podkreśla teatralność opowieści. Jak podaje reżyser: „Cytuję rzeczywistość poprzez teatr, poprzez fikcję. Wtedy droga do gry z konwencją jest otwarta”. Spektakl cechuje także wyważenie środków, które mają służyć klarowności i zrozumiałości przekazu. „Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego, ani też uwspółcześnienie. (…) Moją intencją było zawieszenie interpretacji gdzieś pomiędzy” – Jerzy Stuhr.

Premiera spektaklu odbyła się w 2019 roku i zakończyła wielkim sukcesem. Krytycy dostrzegli w niej sceniczną prawdę, wysokiej klasy żart, umiejętną zabawę z konwencją. Jak podaje Jacek Marczyński: „Na krakowskiej scenie realizm łączy się z inteligentnie podanym absurdem, zabytkowa architektura Sewilli z nowoczesnym zakładem fryzjerskimi tytułowego cyrulika. Współczesne stroje są swoistą zabawą z konwencjami mody, stanowiąc dowód plastycznego smaku”.

Wśród realizatorów znalazły się ważne nazwiska ze świata mody i teatru. Kostiumy do spektaklu przygotowała Joanna Klimas, znana i ceniona projektantka mody, tworząca dla takich reżyserów, jak m.in. Mariusz Treliński czy Tomasz Konina. Za reżyserię światła odpowiadała Katarzyna Łuszczyk, stała asystentka Krzysztofa Warlikowskiego.

fot. Ryszard Kornecki / mat. teatru

„Cyrulik sewilski”, reż. Jerzy Stuhr, kier. muz. Tomasz Tokarczyk
VOD dostępne od 18:30 8 maja do 18:30 9 maja 2021 r. na Play Kraków

Bilety w cenie 10 zł dostępne pod linkiem "Cyrulik sewilski" opera komiczna w dwóch aktach - PLAY KRAKÓW (playkrakow.com)

Realizatorzy

Scenografia: Natalia Kitamikado
Kostiumy: Joanna Klimas
Projekty fryzur: Jaga Hupało
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Ruch sceniczny: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk

Asystent kierownika muzycznego: Mieczysław Unger
Asystentki reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak, Anna Popiel
Asystentka kierownika chóru: Joanna Wójtowicz
Asystentka scenografa: Anna Łyszcz
Inspicjenci: Agnieszka Sztencel, Mateusz Makselon
Suflerki: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
Korepetytorzy solistów: Kristina Kutnik, Katarzyna Starzycka, Olga Tsymbaluk, Joachim Kołpanowicz
Akompaniatorka chóru: Olga Piotrowska-Cender
Tłumaczenie tekstu na tablicę świetlną: Dorota Sawka

Obsada

Hrabia Almaviva | Pablo Martinez
Bartolo | Robert Gierlach
Rozyna | Monika Korybalska
Figaro | Sławomir Kowalewski
Don Basilio | Wołodymyr Pańkiw
Fiorello | Krzysztof Kozarek
Berta | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
Ambroży | Stanisław Knapik
Oficer | Jan Migała, Jarosław Dijuk
Notariusz | Jacek Wróbel

Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej

Dyrygent Tomasz Tokarczyk

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne